Elcykel error30.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Elcykel error30.

Inlägg av danei »

Jag köpte en lätt begagnad biltema elcykel som visade felkod 30 och vägrar funka. När jag googlat hittar jag mycket information om felkod 30 på elcyklar. Men jag vet inte om jag har den elektroniken som de syftar på.
Där nämns det att det är fel på kommunikationen mellan display och motor styrning. Jag har öppnat och tittat på de kontakterna utan att hitta något.

Är det någon som känner igen tillverkaren av prylarna?
Det är modellen med batteri i ramen.
ED810584-48D7-4042-AB5C-2878A39F11AA.jpeg
B9838AC8-A395-4F41-87F2-55713B41DF18.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
JohnGalt

Re: Elcykel error30.

Inlägg av JohnGalt »

Har du hittat denna tråd? Kanske finns något av intresse där, även om den inte berör Err30. https://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?t=93955
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Just den tråden har jag inte sett. Det är samma cykelmodell, även om min har en LCD panel. Men jag har blivit något klokare efter en del googlande. Som jag förstår den så indikerar felkod 30 att kommunikationen mellan motorkontroller och kontrollpanel inte fungerar.

Här säljs samma motorkontroller och det finns lite vettig information om kompatibilitet med displayer.

Det tycks finnas någon typ kommunikations standard så att det funkar med många olika kontrollpaneler. Jag vet ju dock inte om felet finns i kontrollpanel eller motorstyrning. Nu funderar jag på om jag ska köpa en kontrollpanel för att testa, men de kostar en slant. Särskilt om man köper inom Europa. Jag har inte hittat någon info om protokollet.

Jag ska nog testa med att prata med Biltema.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag testade att koppla in kontrollpanelen från min cykel på min fars cykel. Han har en annan elcykel från biltema. Kontrollpanelen är en enklare med några dioder, men kontakten är identisk. Hans cykel funkade med min panel men hans panel blinkade bara på min cykel. Så det lutar åt att felet ligger i motorstyrningen.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nu har jag varit till Biltema. Där fick jag bättre hjälp än jag förväntat mig. De har kontrollern som reservdel art: 27-146202. De hade en insatt person som verifierade att det var felet. Dock hjälpte inte ett byte.

Det visade sig att två kablar som inte ska vara i hopkopplade var det. Möjligen ett reparationsförsök av den tidigare ägaren. Det hjälper dock inte att lossa dessa kablar, varken på den nya eller gamla kontrollern. Båda ger felkod 30.

Den nya kontrollern är jag dock inte helt 100 på att är ny. Den har ett tillverkningsdatum som är tidigare än det på min. Men ännu konstigare är att den har en lätt grön missfärgning på gummisoleringen till batterianslutningen. Mötande isolering på batteridonet är grön. Gummit på min kontroller har inte alls lika tydlig grönfärgning.

De menade att de slänger alla begagnade kontrollers, så den är definitivt ny. Men samtidigt erbjöd de sig att köpa tillbaka den från mig.... Så jag är inte helt säker på att den nya var frisk...

Jag fick faktiskt ett kopplingsschema.
3FB9DD6C-00D7-4A86-8A21-8D5709BCC218.jpeg
Palle500

Inlägg av Palle500 »

Så nu lutar det åt att det är avbrott/glapp i kommunikationskabeln mellan kontrollerkortet och displayen?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Den sladden ser hel och fin ut. Alla stift finns i båda ändar och inga synliga skador.
Palle500

Inlägg av Palle500 »

Ok schemat du fått visar inte normal asynkron kommunikation mellan kontroller och display. Den har 24V jord och sensorsignaler. Mycket ovanligt och special?
Är ditt system 24Volt? 36V är vanligast vid bakhjul/ mittmotor modell.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är 36V på cykeln. Som jag uppfattat det så är det en variant som förekommer på många cyklar. Det är så jag uppfattat det när jag läst på andra forum. Jag har dock inte hittat någon konkret information om hur den funkar.
Palle500

Inlägg av Palle500 »

Verkar som om du fått helt "fel" hjälp hos Biltema? Fel elschema, var det verkligen rätt kontroller dom gav dig?
Har du bakhjulsmotor? En bild på kontaktdonet på kabeln mellan kontrollern och display? 5P grön?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är framhjulsmotor. Kontakten på ledningen är grön invändig. En liten rund variant som ska vara vattentät.
Jag kan tänka mig att man ska ta texten på schemat med en nypa salt. Det är enbart avsett för att para ihop kontakter.

Det är samma kontroller som den som fanns i cykeln iallafall. Enligt boxbike är det en modell som är kompatibel med många cyklar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ytterligare några besök på Biltema i dag. Kontrollern byttes mot en likadan med med annat artikrlnummer, reservdrl till en annan modell. Då försvann felkoden och motorn driver vid gångassistans. När jag cyklat en bit inser jag dock att den inte driver alls när jag cyklar.

Åter till Bilema, men han som kan elcyklar har lunch. Så jag ägnar mig åt lite rengöring och test med extern magnet. Då upptäcker jag att den ser smält ut.
604A9798-8FA0-4B0B-A2D4-53DF2C77AD04.jpeg
Sensorn har dock utgått från sortimentet och finns varken hemma eller på huvudlagret. De misstänkte att den skulle ersättas med en annan artikel, men det var inget de kunde se.

De skulle se om de kunde få hem någon av de som fanns i Uddevalla.

Jag kan tänka mig att det hel enkelt är ett tungelement, så jag ska nog försöka öppna den befintliga.

Tillbakatil
Palle500

Inlägg av Palle500 »

Det är inte ett tungelement i PAS sensorn. Mera troligt att det sitter halleffekts givare, då sensorn begriper om du trampar framåt eller bakåt, olika pulslängder. I varje fall gör den det på mina elcyklar som har navmotor i bakhjulet och Shimano växlar med frihjul i kuggkransen. Om jag trampar bakåt så slår min motor av drivningen och även om jag glömt att sätta på eldriften måste jag stanna eller trampa bakåt för att drivningen skall hoppa igång, detta är en säkerhetsfunktion.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är möjligt, men för att veta måste jag kolla.
Skriv svar