DIN5

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

DIN5

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag har sökt på nätet men hittar faktiskt inte nån entydig förklaring för hur man själv bygger sig en DIN-kontakt.

Jag har också kikat i min gamla bok (Allmän Elektronik I av Jan Soelberg aka Josty Kit) men det är inte entydigt där heller.

Det enda som är entydigt är att mittstiftet är jord.

Hur dom andra är/ska vara kopplade vet inte jag.

I det ena projektet som jag har tänkt nyttja DIN5 så kan jag själv speca konfiguration men i det andra projektet vill jag nyttja standard (så att folk bara kan köpa en adapter).

Så frågan är, vad är standard?

Just nu lutar det åt att jag måste köpa en adapter av typ Kjell och mäta :(

Bedrövligt hur Google suger ibland!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: DIN5

Inlägg av tecno »

Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

google "din 5 pinout"
Första resultatet är på svenska. :)
https://sv.wikipedia.org/wiki/DIN-kontakt

Tänk på att in och ut är skiftade beroende på om kontakten sitter i förstärkaren eller kassettdäcket, så kabeln ska vara 1-1, 2-2, 3-3 osv och inte skiftad.
Det är nog därför du inte hittat någon standard. Det är två. En för ljudkällor, och en för förstärkare eller andra enheter med ingångar.
Eller rättare sagt standarden säger att det är olika. :D

Precis som funktionen för RX och TX på DSUB 9-kontaktens pinne 2 och 3 är skiftade beroende på om kontakten sitter på modemet eller i datorn, (DCE eller DTE) :)

Gillade INTE detta när jag hade förstärkare och kassettdäck med DIN-kontakter.
Ett jäkla pill att löda ihop kablar, och efter ett tag gick ledarna av inuti för det gick inte att få kablarna att inte röra sig inuti kontakterna.
Felsöka glapp mm. Nä, det är mycket enklare med RCA. En kontakt, en kanal, en riktning. :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Det här var onekligen en bättre länk :)

För kolla på technos länk till engelska wikipedia, för en gångs skull suger det apa för det finns ingensomhelst korrelation med stiften :D

Och ja, jag har sett dom sidorna förut.

Nu är dock frågan FORTFARANDE, gäller numreringen från lödsida eller från stiftsida :humm:

MVH/Roger
PS
Fast den svenska sidan tycks säga från stiftsidan vilket dock är en rätt meningslös beskrivning av en kontakt om man skall bygga den
Senast redigerad av Spisblinkaren 16 augusti 2020, 18:42:04, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

I de flesta kontakter står det små små nummer gjutna i plasten bredvid pinnarna.

Annars kan du ta en titt på min sida där jag sammanställt en tabell med olika enheter, och man ser på bilderna hur man räknar.
http://madmodders.se/formelsamlingen/din.php
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag har sett det i DSUB men i mina DIN4 jag så tacksamt fått av Lasp så finns inga siffror alls.

MVH/Roger
PS
Du kanske vill läsa om mitt senaste inlägg för du hann svara innan jag hann skriva klart :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

MadModder skrev: 16 augusti 2020, 18:40:50 I de flesta kontakter står det små små nummer gjutna i plasten bredvid pinnarna.

Annars kan du ta en titt på min sida där jag sammanställt en tabell med olika enheter, och man ser på bilderna hur man räknar.
http://madmodders.se/formelsamlingen/din.php
Vilken fin sida :)

Dock såg jag inget om DIN5 som är vad jag är intresserad av (har tänkt ta in stereo, ut stereo och jord i mitten).

Tycker det är klockrent vad en DIN5 gör.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det står ju i tabellen, in vänster och höger, ut vänster och höger, och vilken pinne det är beroende på apparat.

Men det är inte meningen att du ska ha ljud in från en enhet och ljud ut till en annan enhet, från samma kontakt. Det är att frångå standarden.
En kontakt, en enhet. Så har du en CD-spelare som bara skickar ut ljud, används endast ljud in i den kontakten i förstärkaren.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Det är en mycket bra tabell, sorry :)

Knepig numrering dock!

Såhär ser jag det nu (Hona_lödsida):

1 börjar CCW underifrån, resten heter 4, 2, 5, 3.

Då har man tydligen enligt ditt fina schema:
  IN    UT
3V 5H  1V 4H
Jag gillar DIN som koncept men det här krångleriet gillar jag inte, varför inte lista kontakten som ett rör underifrån så att man har pinne 1 längst CCW och att man sedan listar resten av pinnarna CW-wise?

Obegripligt krångel :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det är inte särskilt krångligt.
Innan stereo fanns, var det DIN3 som gällde.
Då var pinnarna numrerade 1-2-3 i ordning.
Sen kom stereo, och man bestämde att kontakten skulle vara bakåtkompatibel så man fortfarande kunde koppla in sin gamla monobandare till nya stereoförstärkaren.
Därför stoppade man in pinne 4 och 5 mellan de befintliga 1-2-3, så att gammal dokumentation fortfarande gällde fast man köpte de nya kontakterna.

[edit]
tips: använd bbcode MONO för att placera tecken på fasta placeringar.
Lade in det i din lilla IN och UT där. :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

MadModder skrev: 16 augusti 2020, 18:54:43 Det står ju i tabellen, in vänster och höger, ut vänster och höger, och vilken pinne det är beroende på apparat.

Men det är inte meningen att du ska ha ljud in från en enhet och ljud ut till en annan enhet, från samma kontakt. Det är att frångå standarden.
En kontakt, en enhet. Så har du en CD-spelare som bara skickar ut ljud, används endast ljud in i den kontakten i förstärkaren.
Varför är det ett problem?

Jag har tänkt ta hand om Ljud IN (från försteg säg RIAA), sen har jag tänkt ta hand om Ljud UT som skall kopplas till mitt rör-slutsteg.

Jag ser inga problem med att koppla på det viset förutom att det gäller att jag konfigurerar upp DIN så att standard kabel-adapter kan användas.

Jag har alltså platsbrist i min KCA och måste faktiskt nyttja DIN5 för det finns inte plats för ett par RCA till, märk att jag vill stoppa in en stereo-signal samtidigt som jag vill få ut en förstärkt/filtrerad stereo-signal i samma kontakt.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

MadModder skrev: 16 augusti 2020, 19:10:09 Det är inte särskilt krångligt.
Innan stereo fanns, var det DIN3 som gällde.
Då var pinnarna numrerade 1-2-3 i ordning.
Sen kom stereo, och man bestämde att kontakten skulle vara bakåtkompatibel så man fortfarande kunde koppla in sin gamla monobandare till nya stereoförstärkaren.
Därför stoppade man in pinne 4 och 5 mellan de befintliga 1-2-3, så att gammal dokumentation fortfarande gällde fast man köpte de nya kontakterna.
Fasen vad intressant, tack!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det är väl inget problem i sig. Klart du kan göra så om du vill och ha en adapterkabel.
Bara det att det följer inte standarden som du så gärna ville följa. :D
Och ser du till att adapterkabeln alltid följer med kan du ju hitta på en egen pinout för då spelar det ingen roll.

Men om någon använder standardkabel och inte har adapterkabeln, går det ju bara att använda antingen ljud in, eller ljud ut.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Tack för din sköna förklaring!

Vad jag försöker få fram är att Ljud-IN till DIN5 skall vara lika mycket standard som Ljud-UT så att folk kan köpa en standardadapter.

Men då gäller det liksom att veta hur man skall koppla :)

För visst kan jag koppla som jag vill men om folk får för sig att köpa en adapter så kommer det inte att stämma.

Jag har länge varit kär i DIN, en mycket underskattad kontakt i dagens läge.

'Tror dom tom finns förgyllda även om jag inte tror så mycket på sånt.

MVH/Roger
PS
Jag har haft seriösa glappkontaktsproblem med mina RCA, eventuellt försvinner dom med DIN5.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Men då gäller det liksom att veta hur man skall koppla :)
En klar fördel ja, men detta är ju inte raketvetenskap!
Skriv svar