MOSFET ersättare? (nybörjare)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
anders:.
Inlägg: 10
Blev medlem: 7 augusti 2019, 18:36:08

MOSFET ersättare? (nybörjare)

Inlägg av anders:. »

Hej, jag har börjat lära mig lite om elektronik, och råkat få tag i en dator som gått sönder, den startar typ fläktarna 3-4 sekunder och sen slocknar den så man når inte en BIOS, detta händer endast om den fyrtrådade CPU är i till minneskortet är inkopplad, är den inte det snurrar fläktarna men ingen händer.

Jag kunde inte hitta något schema över moderkortet så och kunde inte hitta någon komponent som såg skadad ut när jag titta noggrant på det,
Testa kyla ner delar av kretskortet, för att se om någon komponent alstra mer värme.

Då spraka det till i en MOSFET i anslutning, felet var det samma före som efter detta.. och jag funderar på om det kan vara denna som varit sönder hela tiden, men att man inte kunde se något på den?


MOSFET APM4500A svårt att tyda resten, finns det någon direkt ersättare man kan använda, jag kan inte hitta speciellt mycket info om denna.
Vad betyder nummrena (som är på andra raden?)

Hade varit kanon om någon kunde guida mig rätt i denna djungel.. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
butthead
Inlägg: 116
Blev medlem: 3 juni 2008, 17:27:01
Ort: Stockholm

Re: MOSFET ersättare? (nybörjare)

Inlägg av butthead »

Första Google bildsök hittar du databladet.
På Mouser t.ex. kan du leta upp något liknande.
anders:.
Inlägg: 10
Blev medlem: 7 augusti 2019, 18:36:08

Re: MOSFET ersättare? (nybörjare)

Inlägg av anders:. »

Såg nu att den undre raden var någon datum märkning.

Hur stor tror ni chansen är att det är just denna komponent som som orsakade det felet då?
Eller har jag bränt flera nu när denna gick sönder ännu mer,
butthead
Inlägg: 116
Blev medlem: 3 juni 2008, 17:27:01
Ort: Stockholm

Re: MOSFET ersättare? (nybörjare)

Inlägg av butthead »

Förmodligen skapade du dig ett till fel genom att spraya med kylspray när datorn var igång.
Komponenten verkar ju inte jättelätt att hitta en ny. Mouser där du har störst chans att hitta en likande ersättare har frakt på 190kr om jag minns rätt, eller fri frakt över 400kr. Tror inte du kommer hitta en ersättare hos småhandlare på nätet heller, då den inte är en vanlig enkel N-ch FET. Så det är nog inte värt besväret då moderkort ändå är ganska billiga.
anders:.
Inlägg: 10
Blev medlem: 7 augusti 2019, 18:36:08

Re: MOSFET ersättare? (nybörjare)

Inlägg av anders:. »

Nä datorn var avstängd, när jag spreja, sen satte jag igång den
Skriv svar