Portabel AC- och fönsterprojektet

Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Portabel AC- och fönsterprojektet

Inlägg av Henry »

MadModder skrev:Jag skrev ju det i första inlägget. Och även som svar på ditt första inlägg. ;)
Jag har två inloppsslangar parallellt för jag ville ha större area än utloppet, men inte en slang med en jättediameter. Därav treslangs-AC.
De två till vänster är friskluft in. Jag trodde det var uppenbart när båda går in i samma wellpapphuv...
Den med filten runt är ut.

Du tänkte alltså allvarligt att jag hade satt in och ut i samma låda? :shock:
Jag har inte fått värmeslag än. :mrgreen:

Jo den sitter där även på denna.
3BF82A38-97CE-41F1-9415-CDDD4DA810A0.jpeg
När jag stängde av igår kväll stegade jag långsamt upp inställd temperatur och när jag kom till 23° slog den av. Alltså mäter den rätt och det är något annat som styr.
Kanske jag har. :D

Du tänkte alltså allvarligt att jag hade satt in och ut i samma låda?

Tänkte att du kan omöjligen ha gjort ett sådant misstag men jag ser ju bara två slangar i samma så jag måste nämna det. :D

Det att de även inte var kopplade rakt bredvid varandra på AC:n "bekräftade" för mig att så var fallet, men det måste dom förstås givetvis inte vara.

Och det att du nämnde att de två var enbart för friskluft missade jag totalt, var så inne i två rör och då ett för ut och ett för in.

Ja men då är ju allt som det skall vara. :)

--

Vet inte om det kan vara undertrycks skydd nu när den har mycket bättre kondensorkylning? Men undrar om det kan gå så lågt ändå.
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4809
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Portabel AC- och fönsterprojektet

Inlägg av gOry »

Hur många BTU är din AC på?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Portabel AC- och fönsterprojektet

Inlägg av MadModder »

12000 BTU.

Har skruvat isär den. :mrgreen:
Det finns endast två sensorer. Rumstemperatursensor, och en flottör i botten. Under flottören är det helt torrt. Enda vattnet är en lite pöl runt scrubber-hjulet under kondensorn.

Nollan är direktkopplad till kompressorn. Fasen går via ett relä direkt till kompressorn, utblåsfläkten, scrubber-motorn och en kondensator. Antar att flatstiften på reläets ovansida är direkt förbundna med två av lödstiften på undersidan för annars finns ingen matning till kretskortet. Andra polen på kondensatorn går direkt till kompressorn. Driftkondensator alltså.

Kompressorns trycksida går direkt till kondensorn. Från kondensorn går ett kappillärrör direkt till förångaren. Från förångaren går ett isolerat rör direkt till kompressorns sugsida. Inga tecken på någon tryckvakt.

Det finns ingen kabel från kompressorn till kretskortet, så ingen sensor där i heller.
När kompressorn slår av så stannar även utluftfläkten så det är reläet som styr och inget kompressorn hittar på själv.

På kortet finns inte mycket. Nätdel, relä (Sanyo SLI-S-112DM) till kompressorn, En IC ULN2003 för drivning av stora reläet samt några småreläer för de olika fläkthastigheterna till kalluften,
en IC som är märkt:
Q450
S3F94C4EZZ-DK94
6001UC3M
och ena sidan på den går via flatkabel upp till kontrollpanelen.
Och så en massa motstånd.
Det är allt. :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Portabel AC- och fönsterprojektet

Inlägg av MadModder »

Nu är den ihopskruvad igen.
Den blev 5 mm smalare på var sida i framkant. :lol:
De långa skruvarna på sidorna som både håller ihop höljet och fäster det i ramverket satt uppenbarligen inte rätt så de tryckte ut höljet en bit.
Det innebar att hörnen nu blev exakt 90° och jag var tvungen att skära till wellpapphuven lite för att den skulle passa.

Inte bara det. Kolla mellanrummet runt kalluftutblåset! :shock:
Fläkten kan ju suga massa tjuvluft där istället för att dra allt genom förångaren.
Gallret jag plockat bort har en ram som sticker ner mot utblåset, men någon tänkte inte riktigt rätt för den går längs hålets kant i höljet och är då större än blåshålet så det går att se ner på förångaren när gallret är på plats. Dåligt :tumner:
IMG_6887x.jpg
Letade fram lite halvhård skumplast och klistrade fast runt.
IMG_6888x.jpg
Och montörerna har manglat flänsarna lite...

Skar till skumplasten så förångarens flänsar inte blockeras nämnvärt.
IMG_6889x.jpg
Sen hålen för kablar och rör mellan varje sektion var INTE tätade. Tre stora 2cm-hål. Gjorde några pluggar av mjukare skumplast och tryckte i.
Bättrade på tätningen lite mellan sektionerna och ytterhöljet.

På en halvtimme nu har den sänkt sovrummet från 25° till 23°.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Portabel AC- och fönsterprojektet

Inlägg av xxargs »

nifelheim skrev:jag hade en där kompressorn tog paus när det blev för mycket kondens
En annan orsak till kompressorstopp är att om evaporatorn blir för kall och under frystemperatur så slår det också av en stund för avfrostning - gäller framförallt maskiner med flera olika fläkthastigheter och avfuktning-läge. På sådana brukar man hitta någon form av sensor satt på sugsidans rör eller i kylda luftströmmen för evaporatorn. Det kanske också kan vara timer-styrt 'bara för om..' i enklare maskiner när fläktpådraget är lågt.

Annars är det inte mycket till skydd - klixon på kompressorn om kondensorn blir för varm för att dess ventilation är för strypt och kompressorn går tungt.

De flesta (alla?) har en flottör som stoppar hela maskinen om det blir för mycket vatten i tråget och uppförångningen inte hinner med[1] - men då brukar det också indikeras för det.

[1] dagens maskinen är dock inte lika avancerad i sin kondensvattenhantering som min gamla AC med en hel våt-del med nakna rör, med sprinklerpump och sprinkler och rejäl sump - luftflöde som först passerade våtdelen och sedan torr-kondensorn som överhettade luften (för att inte kondensera ut senare i slangen och genomföringen när det kyls på vägen ut) - aldrig att den skulle hamna i situationen där den inte hann med att ånga upp kondensen då den lätt sög i sig över 1 liter i timmen...

Denna var helt klar designmässigt förberedd för att skulle kunna ställa in > 10 liters dunk med vatten för att boosta kylan under ett antal timmar, även om modellen jag hade inte hade inredning, kalkavhärdningsfilter, dunk med ventil och öppningsbar lucka för detta... - men det hindrade inte att jag använde denna med extra vatten som boost ändå - och den var märkbar... mycket märkbart när skrubbern var igång - skulle tro runt 600-700 Watt i extra kyla bara för detta och med samma luftmängd ut genom slangen samt ca 100 Watt mindre med elförbrukning.

...också varför man helst behöver avhärdningsfilter till dessa också... det kalkar något fruktansvärt.... så det blev att sanera med vinsyra emellanåt (kalciumsalter av vinsyra har mycket högre löslighet i vatten än när man avkalkar med citronsyra - dvs. med citronsyra måste man har mer utspädningsvatten för att bildade kalciumcitraten skall lösa sig vätskan) - att prova med saltsyra och mot aluminium - nej...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Portabel AC- och fönsterprojektet

Inlägg av MadModder »

Ja jämför man med den så är skrubbern i denna i det närmaste ett skämt.
Kondensorn är dubbel med ett litet luftutrymme mellan. Längst ner i mitten sitter ett hjul med blad på som badar i kondensvattnet på lägsta punkten, och skvätter upp vattendroppar på insidan av flänsarna. Dock funderar det tillräckligt, för jag har aldrig behövt tömma kondensvatten.

1 timme och en kvart: från 25° till 21°
Klart godkänt.
Men nu öppnar jag dörren så det blir lite torrare luft utanför också. :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Portabel AC- och fönsterprojektet

Inlägg av MadModder »

>En annan orsak till kompressorstopp är att om evaporatorn blir för kall och under frystemperatur så slår det också av en stund för avfrostning - gäller framförallt maskiner med flera olika fläkthastigheter och avfuktning-läge. På sådana brukar man hitta någon form av sensor satt på sugsidans rör eller i kylda luftströmmen för evaporatorn. Det kanske också kan vara timer-styrt 'bara för om..' i enklare maskiner när fläktpådraget är lågt.

Ja det vore ju praktiskt. Bara det att det finns ingen sensor där som jag ser.
De enda två kablarna som går in i utrymmet där förångaren sitter är den till tempsensorn jag visade på bild, samt flatkabeln upp till displayenheten med knappar, och den är inpackad i skumgummiisolering, och sitter minst 20cm från förångaren.
Och fläkten har jag går på full fart hela tiden.
Min förra AC hade definitivt ingen sådan sensor. Mot slutet av dess tid blev en mindre och mindre del av förångaren kall, och där blev det en isklump istället. :D

>Annars är det inte mycket till skydd - klixon på kompressorn om kondensorn blir för varm för att dess ventilation är för strypt och kompressorn går tungt.

Precis. Det sitter säkert en sådan under plastkåpan på kompressorns ovansida.
Men det händer inte för när kompressorn slår av slår även kylfläkten och vattenskvättarmotorn av.
De skulle ju fortsätta gå om kompressorn slås av mha en klixon.

Kvar är ju då idén med en fast timer. Men det verkar inte stämma heller för när den stod och sög i sig rumsluft för några dagar sen så slog den aldrig av innan jag stängde av den.
Undrar hur det går till egentligen.
Det ger sig väl någon dag när AC:n går sönder och jag plockar delar från den. :D
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Portabel AC- och fönsterprojektet

Inlägg av GeekJoan »

MadModder, det är du som jinxat vädret. Varm som fan, och så bygger du en AC och så regnar det konstant...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Portabel AC- och fönsterprojektet

Inlägg av MadModder »

Haha! Javisst, men jag har AC:n på ändå, för det blir så kvavt när det regnar. :mrgreen:
Det är preciiiiis att jag kan sitta här i shorts och t-shirt utan att frysa 8)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Portabel AC- och fönsterprojektet

Inlägg av Henry »

Du märker en klar skillnad mot org?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Portabel AC- och fönsterprojektet

Inlägg av MadModder »

Tja... nu vill man ju att det ska vara en skillnad med ett eget bygge, men jag tycker nog att det är det.
Bortsett från det uppenbara med eliminerat undertryck då.
Kollade på en film igår kväll och ställde i dörröppningen på golvet en fläkt riktad mot köket (och några väskor i rad som en mur ) och blåste då kall golvluft dit. Väldigt skönt i köket. Har två vägar från kök till vardagsrum så luften fortsatte runt.
Inga svettningar i soffan. :D
Och det höll sig ändå runt 21-22° i sovrummet.
Nu var det knappt någon sol igår så det hjälpte väl också till. Men hade 27° i köket innan och 25° efter. Med de här stenväggarna skulle det vara fortsatt 27° utan åtgärd.

Men det går definitivt mycket snabbare nu än tidigare att sänka temperaturen i sovrummet med dörren stängd.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Portabel AC- och fönsterprojektet

Inlägg av Henry »

Ok, kul att det är klart märkbart. :) Det skall också vara skillnad, vad jag förstår så blir de mer effektiva så att säga och kan skyffla bort mer värme samt förstås det faktum att det inte blir något negativt tryck längre hjälper till än mer.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Portabel AC- och fönsterprojektet

Inlägg av arvidb »

MadModder skrev:Dagens hjärnsläpp. Hitta ett fel.
Hehe. :) Snygg låda i alla fall!

Jag kanske borde skruva isär min och leta luftläckor jag också. Även om det blir betydligt mindre undertryck än innan när jag kör min så märker jag ändå av att den fortfarande vill dra in luft andra vägar än genom insugsslangen.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Portabel AC- och fönsterprojektet

Inlägg av MadModder »

Tack.

Orkade inte flytta AC:n så jag gjorde ett böjt utblås och tejpade på.

BLAAAAARG! :rofl
IMG_6892x.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Portabel AC- och fönsterprojektet

Inlägg av GeekJoan »

kakmonstret.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar