Vad heter singel-LM324?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mathias@Åland
Inlägg: 241
Blev medlem: 22 juni 2006, 20:19:11
Ort: Åland
Kontakt:

Re: Vad heter singel-LM324?

Inlägg av Mathias@Åland »

LM358 (dubbelvarianten av LM324) är billig och finns som DIP-8.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Vad heter singel-LM324?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det var ju synd. Jag kunde haft hustrun ta hem några rör från USA. Men då bryr jag mig inte. :doh:
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Vad heter singel-LM324?

Inlägg av GeekJoan »

Roger, om du inte vill att folk ska skriva i dina trådar så är ett forum fel format för dig. Hela tanken med ett forum är att ALLA ska kunna bidra/ta del av/föreslå etc.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Vad heter singel-LM324?

Inlägg av anders_bzn »

Roger, måste det vara en enkel OP om priset är rätt? Jag har några rör med OP som ligger i utkorgen... Jag kan kolla vad det är (de är gamla och kanske 4-dubbla) och skicka dem som donation om det är en sort du kan leva med.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Vad heter singel-LM324?

Inlägg av X-IL »

UA741 har jag antagligen nåt hundratal om det är intressant.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Vad heter singel-LM324?

Inlägg av Spisblinkaren »

Mathias@Åland skrev:LM358 (dubbelvarianten av LM324) är billig och finns som DIP-8.
Intressant!

Tycker mest det suger att löda 14 ben istället för 8, typ :)

Jag tycker LM324 är en helt fantastisk opamp.

Fast för DC (som alla andra opampar) och inte AF (pga all motkoppling).

MVH/Roger
PS
uA741 är ingalunda nån ersättare till LM321 för den kan inte gå till negativ rail varken på ingången eller utgången och det är ju det som är själva grejen med LM324, hela listan bävern hävdar är således helt felaktig.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Vad heter singel-LM324?

Inlägg av Spisblinkaren »

anders_bzn skrev:Roger, måste det vara en enkel OP om priset är rätt? Jag har några rör med OP som ligger i utkorgen... Jag kan kolla vad det är (de är gamla och kanske 4-dubbla) och skicka dem som donation om det är en sort du kan leva med.
Vad snäll du är!

Jag har liksom hamnat i en situation där jag i ett projekt bara behöver en enda OP och den får gärna vara av typen LM324 (även om det inte behövs), det är bara det att det tar emot och fläska dit med fyra opampar (dvs EN LM324).

I detta fallet kan jag dock nyttja 741 och har tänkt göra det men jag tycker LM321 (om man säger) är en så mycket bättre OP när man sysslar med batterispänningar (läs single-end).

Jag tackar för erbjudandet men jag har opampar, inte många men opampar som jag så att säga vill ha, förutom LM321 i DIL8 då förstås.

LM321 är typ den enda opamptypen man behöver, resten "suger" (även om jag satsar på LM318 och TL071/074) :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Vad heter singel-LM324?

Inlägg av Spisblinkaren »

GeekJoan skrev:Roger, om du inte vill att folk ska skriva i dina trådar så är ett forum fel format för dig. Hela tanken med ett forum är att ALLA ska kunna bidra/ta del av/föreslå etc.
Tror du att jag helt obefogat häver ur mig saker?

Den här mannen har gått mig på nerverna i flera år för han är mästrande och fostrande vilket jag avskyr.

Så jag vill bara inte ha med honom att göra.

Jag har förklarat det för honom massor med gånger men han fortsätter stalka mig.

Och jag är väldigt trött på det.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vad heter singel-LM324?

Inlägg av TomasL »

Det är något du måste acceptera om du skriver inlägg i ett forum.
Om du inte accepterar det, så får du leta reda på ett annat media där du kan uttrycka dina åsikter.
Den här mannen har gått mig på nerverna i flera år för han är mästrande och fostrande vilket jag avskyr.
På vilket sätt, har inte sett något inlägg där han är mästrande eller fostrande, dock har han mycket kunskap.
han fortsätter stalka mig.
På vilket sätt förföljer han dig, genom att posta inlägg i dina trådar, ja då förföljer ju jag också dig.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Vad heter singel-LM324?

Inlägg av Spisblinkaren »

X-IL skrev:UA741 har jag antagligen nåt hundratal om det är intressant.
Trevligt erbjudande, tack!

Fast som jag lite sagt redan behöver jag inte opampar, jag bara gillar LM324 och drömmer om att reducera ytbehovet med nån DIL8-variant nån gång (fast det gick ju inte :) )

Tycker nästan LM32 är den enda som behövs, om vi inte snackar video-frekvenser förstås.

Det fina med opampar är väl egentligen att dom är så exakta, osäkerhet sätts i praktiken av toleransen hos två motstånd men som sagt gäller detta DC, inte ens för AF skulle jag rekommendera opampar.

Skräp :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Vad heter singel-LM324?

Inlägg av Spisblinkaren »

TomasL skrev:Det är något du måste acceptera om du skriver inlägg i ett forum.
Om du inte accepterar det, så får du leta reda på ett annat media där du kan uttrycka dina åsikter.
Den här mannen har gått mig på nerverna i flera år för han är mästrande och fostrande vilket jag avskyr.
På vilket sätt, har inte sett något inlägg där han är mästrande eller fostrande, dock har han mycket kunskap.
han fortsätter stalka mig.
På vilket sätt förföljer han dig, genom att posta inlägg i dina trådar, ja då förföljer ju jag också dig.
Varför lägger du dig i grejerna?

Du lär ju inte ha en susning om hur han har behandlat mig.

Tycker du skall hålla dig till sånt du är bra på istället.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vad heter singel-LM324?

Inlägg av TomasL »

Om det är privat utanför forumet, skall du lösa det utanför forumet.
Efter vad jag läst här, så har han inte behandlat dig på ett annorlunda sätt än andra.
Skriv svar