Styrskåp till hf spindel

Berätta om dina pågående projekt.
archen
Inlägg: 570
Blev medlem: 22 augusti 2012, 18:47:41
Ort: Falun

Styrskåp till hf spindel

Inlägg av archen »

Hej,
Tänkte det är likabra jag gör en projekttråd av det här. Blir bara mer och mer för varje dag Bild

Först hade jag tänkt göra det väldigt enkelt men nu siktar jag på att göra det mer framtidssäkert samt lite mer styrning än jag tänkte från början.

Min plan nu är följande:

Har köpt ett Rittal elskåp 400x500x210 inkl en fläkt och ett filter.

I skåpet skall Invertern in. Invertern skall matas med 3-fas, 2.2kw motor med en Inverter på 3kw effekt.

Den är avsäkrad med en 3-pol säkring C6.

Sedan har jag även tänkt ha 2 eller 3 relän 230V 6A för att styra brand annat dammsugaren, övriga för framtidssäkring.

Mitt styrsystem är från cnc-step och heter Heiz Zero3 controller med parallell - Ethernet genom cncpod.

Jag har gjort ett eget Breakout-board som kopplas till LPT2 på min zero3 controller så får jag tillgång till ett gäng ut- och ingångar samt 0-10V för styrning av spindelhastighet.

Invertern har ett par utgångar varav en är 230Vac 1A som jag tänkte koppla till ett relä som sluter en av ingångarna. Tanken är att den utgången skall gå hög när spindeln har varvat upp till angivet värde. Sedan använda den som ramp signal.

Har sedan tänkt ha en huvudbrytare på skåpet som stänger av all ström till skåpet, en indikeringslampa som visar att skåpet har ström samt lampor som lyser när 230v 6a reläna är tillslagna.

Blir även en vridbrytare som styr en kontaktor som bryter spindelmotorn, den ska man slå av vid verktygsbyte. Eventuellt blir det dubbla kontaktblock på den för att kunna övervaka och förhindra att man kör igång maskinen utan att spindeln är påslagen.

Avslutar första inlägget med bilder.

BildBildBildBildBildBild

.
archen
Inlägg: 570
Blev medlem: 22 augusti 2012, 18:47:41
Ort: Falun

Re: Styrskåp till hf spindel

Inlägg av archen »

Har nu beställt dom sista grejerna (hoppas jag) från elfa och automation24.se

Kan verkligen rekommendera automation24.se, grymma priser, fri frakt över 500kr och extremt snabba leveranser trots att det skickas från Tyskland. Uppger man momsid så slipper man ligga ute med momsen utan den dras av innan du betalar.

Gjorde några ändringar med relä, säkringar och kablage så jag kan plocka ur 10A istället för 6A. Var gränsfall att dammsugaren skulle funka på 6A.


En fråga till er angående kontaktor. Ska man bryta L1 + L2 + L3 på inkommande till Invertern eller ska man bryta mellan Inverter och motorn? Har Invertern någon uppstartstid o tänka på ifall man bryter strömmen till den?

.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Styrskåp till hf spindel

Inlägg av grym »

i normalfall bryter man aldrig mellan frekvensomformare och motor
archen
Inlägg: 570
Blev medlem: 22 augusti 2012, 18:47:41
Ort: Falun

Re: Styrskåp till hf spindel

Inlägg av archen »

Misstänkte det. Då bryter jag strömmen till Invertern tack o bock

.
archen
Inlägg: 570
Blev medlem: 22 augusti 2012, 18:47:41
Ort: Falun

Re: Styrskåp till hf spindel

Inlägg av archen »

Bytt ut kontakten på spindeln till en låda med förskruvning samt terminerat spindelkabeln.

Leverans på fredag med lite mer prylar så jag kan fortsätta med elskåpet. BildBildBildBildBild

.
archen
Inlägg: 570
Blev medlem: 22 augusti 2012, 18:47:41
Ort: Falun

Re: Styrskåp till hf spindel

Inlägg av archen »

Fixat flänsen idag med 3st uttag som kom kopplas via relän och en ULN2803A till LPT port 6-7-8. En förskruvning för strömmatning och en till en extern dosa jag kommer sätta vid fräsen som man kan öppna kontaktorn vid verktygsbyte.

Sista längst till vänster är spindeln. Den kommer gå i en egen kanal direkt till vfd.

En fundering där, hade ni satt plint på insidan och kört en EMC förskruvning och sedan kört oskärmat från plint till vfd eller hade ni dragit kabeln hela vägen genom förskruvningen och till vfd och sen kopplat jordflätan till jord vid vfd?

Ritade upp allt I Fusion360 först och skrev sen ut på klisterpapper.

Bild
Bild


.
Bild
Bild
Bild

Bild
archen
Inlägg: 570
Blev medlem: 22 augusti 2012, 18:47:41
Ort: Falun

Re: Styrskåp till hf spindel

Inlägg av archen »

Fått lite mer prylar idag. Kanske blir det att börja skruva fast lite prylar ikväll.

Förslag på layout:
Bild

Vita pappret bredvid kontaktor är footprint för nätfilter och högst upp brake resistor.

Tanken är att matning till spindeln är på övervåningen och uttagen samt 24v och relän på nedervåningen.

Ska man tänka på något speciellt när man placerar ut plintarna?



.
Zhorts
Inlägg: 217
Blev medlem: 15 augusti 2011, 14:42:03

Re: Styrskåp till hf spindel

Inlägg av Zhorts »

Angående EMC-frågan...
När man har en skärmad kabel, så binder man ihop två skärmade burkar och håller kvar störningarna inut (eller utanför) systemet. Om du har något "hål" i ena burken, så kommer det lik förbaskat att läcka ut där, och då blir det hela onödigt. Så det beror på (som så mycket annat med EMC). Om du tror att du kan täta hela ditt elskåp, dörren och alla andra in- och utgångar, så kan du öppna skärmen vid ingång i skåpet. Om du kan täta VFDn, så ska du dra in skärmen hela vägen dit. Kan du inte täta någotdera, så är det i stort sett sak samma hur du gör.
Detta gäller alltså emission i ett skärmat system.
För emissionerna som direkt kopplar ur från kabeln så spelar det ingen roll var du jordar skärmen, men störningarna kommer hitta andra vägar ut.
H.O
Inlägg: 5707
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Styrskåp till hf spindel

Inlägg av H.O »

För just frekvensomformare och liknande är det vanligt att man använder EMC-förskruvning för att ansluta kabelns skärm till skåpet vid genomföringen.
Man frilägger "ett band" av skärmen vid genomföringen och låter sedan kabeln, komplett med skärm och mantel fortsätta ända fram till omformaren där skärmen termineras - vanligen i nån form av klämma som tillika fungerar som lite dragavlastning. Många har rejäl skruvklämma (tänk dragavlastning i klassisk sladdmonterad monterad lampströmbrytare) medan andra kan ha några mjuka metallbleck som man liksom "lindar runt" skärmen.
archen
Inlägg: 570
Blev medlem: 22 augusti 2012, 18:47:41
Ort: Falun

Re: Styrskåp till hf spindel

Inlägg av archen »

Tackar för input! Tar o beställer en EMC förskruvning. Bara så jag förstått det rätt, du skalar alltså av 2-3cm av yttre manteln så skärmen blottas, den låter man få kontakt med emc förskruvningen sedan går kabeln vidare till vfdn där man även där fästet skärmen mot jord på lämpligt sätt?



.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Styrskåp till hf spindel

Inlägg av grym »

ganska onödigt, i industrin så brukar kablarna bara gå in i skåpet via någon öppning, sedan så sätts skärmen fast på en plåttunga som är jordad vid frekvensomformaren/servodriven med en vanlig slangklämma, många servodrivrar så följer slangklämman med
däremot är det ganska kort bit med oskärmad kabel, 5-15cm

normalt skalar man kablen, trycker ihop skärmflätan så man kan dra den bakåt över hela kablen, sedan krympslang så några cm av skärmstrumpan är synlig och annvändbar för slangklämman
archen
Inlägg: 570
Blev medlem: 22 augusti 2012, 18:47:41
Ort: Falun

Re: Styrskåp till hf spindel

Inlägg av archen »

Tack! Låter som en billigare o smidigare lösning

.
archen
Inlägg: 570
Blev medlem: 22 augusti 2012, 18:47:41
Ort: Falun

Re: Styrskåp till hf spindel

Inlägg av archen »

En kompletteringsfråga, räcker det att jorda flätan i monteringsplåten?

.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Styrskåp till hf spindel

Inlägg av grym »

japp
archen
Inlägg: 570
Blev medlem: 22 augusti 2012, 18:47:41
Ort: Falun

Re: Styrskåp till hf spindel

Inlägg av archen »

Tack o bock!

Monterat kabelkabal nu. Bara med dubbelhäftande som satt på kanalen men ska skruva fast den sen.

Bild

Lagt ut komponenterna löst på skenan:
Bild

Även monterat och kopplat ihop manöverdosan som styr kontaktorn så man kan stänga av Invertern vid verktygsbyte.

Bild

Framsidan klar förutom lite märkning kvar.

Bild

Ska åka ner på CO idag o köpa lite självborrande skruv.

.
Skriv svar