Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av GastonDeVille »

Renovering av bromsok, inga problem tänkte jag när grejerna låg i elektrolysbadet
20200525_134540.jpg
och senare efter blästring, grundfärg och ett lager Bengalack...
20200529_085158_pil.jpg
...tills jag insåg att det sitter en femkantig specialskruv med ovanligt låg profil på skallen och som
av en händelse har en tjock gjuten krage runt för att omöjliggöra grepp med andra verktyg...
Tack för det Bosch :x


Visste att jag inte hade en femkantshylsa bland specialverktygen
men tack vare en hjälpsam granne med CNC-fräs och efter lite funderingar...
Voilà!
Femkant-verktyg pentagon 20200531.jpg
Resten är historia
20200531_211048.jpg
20200531_215706.jpg
20200601_102927.jpg
20200601_103000.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Glenn »

Snygga färger.. *host host*

Man undrar ju varför dom valt femkant där, det gör man väl normalt sett för att visa att "här ska man inte skruva om man inte är proffs", vad sitter under den ?
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av DennisCA »

Ett par klämmor till fräsbordet

Bild

Bild
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av GastonDeVille »

Glenn skrev:Snygga färger.. *host host*

Man undrar ju varför dom valt femkant där, det gör man väl normalt sett för att visa att "här ska man inte skruva om man inte är proffs", vad sitter under den ?
Tack, host host - det var den billiga felblandade färgen jag alltid använt. Det är ingen utställningsbil utan för funktionen att slippa rostiga ytor. Nu råkade denna bilen ha vanlig bromsvätska i bromssystemet vilket käkade upp den fina färgen på sekunder. Har aldrig haft problem med det på riktiga hydraulbilar.
Jo, skruven är väl tänkt som en "säkerhetsskruv" för att man inte ska pilla. Den håller mekanismen till handbromsen på plats med en liten tapp i änden. Det finns väl knäppa människor som inte klarar av att få ihop det rätt igen, vad vet jag. Det hade räckt med en helt vanlig skruvskalle egentligen.
Pentagon skruvskalle.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Glenn »

Det kanske helt enkelt är så att folk har trott att man ska skruva på den, vilket man inte ska, och därför valde man nån annan skalle.

ATE-bromsar brukar ju alltid ha en insex 7mm, en storlek som inte finns med i "normala" satser, men alla som ägt nån bil med ATE har väl köpt en sån bits för länge sen, iaf jag :) tror jag använt den på minst 10 bilar sen inköpet, så det var ju ett bra köp..

Bromsvätska är ju f.ö ett lysande färglösningsmedel, få färger som klarar att stå emot det. ..Därför brukar jag alltid skölja med rikliga mängder vatten efter jag slabbat med bromsvätska i motorrummet, även om jag inte tror jag drällt, alltid är det nån droppe nånstans..
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av kodar-holger »

Brände en 27C64 (National Semiconductor NMC27C64) med bara nollor den 10e januari och la det helt oskyddat i ett väster-fönster för att se hur länge det dröjer innan det raderas och hur det beter sig då. Har kollat det varje fredag kväll och igår var första gången någon bit flippat från 0 -> 1. Än så länge var det bara tre bitar i hela minnet som ändrats till 1-or och kunde läsas så varje gång. Ytterligare några (3-4) bitar flippade också mellan 0 och 1 vid upprepad läsning så där ligger väl laddningen precis på gränsen. Skall bli intressant att se igen nästa vecka.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag har också undrat över detdär, dock tror jag att fönsterglas skyddar en heldel mot UV strålning.

Edit, elkonvertering av en modelltågvagn.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Glenn »

Jag har nån gång läst nån artikel om det där, nån frågade "kan jag radera eprom med solljus" och så testade dom, och kom fram tilol svaret "Ja, om du har väldigt mycket tid på dej"

Men det var nog under kvartsglas.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Mizzarrogh »

Det skulle onekligen vara intressant att experimentera med svetsljus.
Har nog kvar några modkretsar till en C 64 där den som senast mekade med maskinen inte täckt för de egenprogrammerade kretsarna men de har suttit skyddade under platshöljet, måste faktiskt testa dem och se om det hänt någonting med dem under tiden maskinen stod stilla. :)
(Jag brukar sätta eltape över dem just in case)
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av rvl »

kodar-holger skrev:Brände en 27C64 (National Semiconductor NMC27C64) med bara nollor den 10e januari och la det helt oskyddat i ett väster-fönster för att se hur länge det dröjer innan det raderas och hur det beter sig då. Har kollat det varje fredag kväll och igår var första gången någon bit flippat från 0 -> 1. Än så länge var det bara tre bitar i hela minnet som ändrats till 1-or och kunde läsas så varje gång. Ytterligare några (3-4) bitar flippade också mellan 0 och 1 vid upprepad läsning så där ligger väl laddningen precis på gränsen. Skall bli intressant att se igen nästa vecka.
Testa om du kan läsa de vända bitarna "rätt" med hjälp av köldspray eller annan kylning. Jag hade i tiderna ett grafikkort, som av nån anledning hade en oskyddad eprom och jag körde datorn utan hölje nära ett fönster. En dag slutade grafiken fungera, men kunde återställas med kylning, så jag räddade eprominnehållet och skrev en eeprom istället och körde vidare med den datorn. Hade ingen lätt tillgång till eprombrännare då, men eeprom gick bra att skriva med ett Z8671-baserat hemmabygge (det här var långt före Arduinotiderna).
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Hobbyisten »

Miniräknare hittad i containern, knappcellsbatteriet var slut, lär gå SKAPLIGT mycket längre på detta AA-batteri :)
calc1.jpg
calc2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av kodar-holger »

Idag var det fler bitar flippade. Det verkar inte bete sig alls som det prom som satt i min trasiga hp3478 men kul ändå att se hur det ruttnar.
rvl skrev: Testa om du kan läsa de vända bitarna "rätt" med hjälp av köldspray eller annan kylning.
Ja, helt klart gjorde det skillnad. Har inte kylspray men väl en frys. La promet där medan jag gjorde annat ca 45 minuter. Sen snabbt till läsaren och visst många bitar som läste 1 i rumstemp (+28) läste nu 0.
diff-20.png
rvl skrev: Hade ingen lätt tillgång till eprombrännare då, men eeprom gick bra att skriva med ett Z8671-baserat hemmabygge (det här var långt före Arduinotiderna).
Kul. Hittade nyligen en några Z8681 och Z8691 som jag funderade på att göra något med. Ingen inbyggd basic-tolk i dom dock. Z8 är en processor jag aldrig tidigare jobbat med. Gjorde ett snabbt blinka med en lysdiod och det funkade ju. Sorterades in bland andra udda kretsar.

Och för er som inte känner till Z8 serien från 80-talet så är det alltså inte en z80 variant utan en Microkontroller mest avsedd för maskprogrammering. Sitter tydligen i några gamla apple-diskdrivar. Fanns även i romless-version.
Z8601 hette nog grund-kretsen med 2K mask-rom och 144BYTE ram (ja, inte kilo utan 144 Byte)
Z8671 var maskprogrammerad med en basic-tolk.
Z8681 och Z8691 var romless och skillnaden var hur port 0 var förkonfigurerad.
Sen fanns udda kretsar som Z8613 med sockel på ryggen för att sätta i ett eprom. Som sagt, livet före arduino. Långt före.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Köksklockan har visat samma tid något dygn och sekundvisaren bara rycker till .... varje sekund. Har jag några AA-batterier hemma? Nej! Har jag lust att sticka iväg och köpa? Nej. Men jag har ju stora, heter de R-batterier. Fullöder några sladdar på batterier och tejpar och fäster batteriet med krokodilisar och tejpar lite packning batteriet (det var för att inte kortsluta mot klämmorna) och fäster batteriet i klockan med dubbelhäftande tejp.
IMG_0042.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Henry »

En köksklocka vi hade i yngre år drevs av ett D batteri, har för mig det höll i över 6 år. Vi skrev upp varje gång batteriet byttes och det blev inte bytt många gånger under alla år kan jag säga.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Då får vi se då ... :)
Skriv svar