Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av ecenier »

:rofl

Desperata pimpförsök :)
henke2
Inlägg: 5
Blev medlem: 13 mars 2009, 13:42:33

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av henke2 »

Borttaget pga bjäbb bjäbb bjäbb
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av henke2 5 juni 2020, 19:50:15, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av bigmac »

henke2 skrev:Konstigare saker har väl hänt än att nån råkar ha ritat upp bakjus till Kewet avsedda för adresserbara RGB diodlister så man kan få grafik, rinnande blinkers osv på bakljusen?!

Helt normalt tänker jag...



https://www.thingiverse.com/thing:4427093
Så länge det är e-märkt så tycker även bilprovningen det är en bra idé :-)
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av LaRdA »

Borde inte vara något problem att 3d-skriva ett E-märke med! :D
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av Glenn »

Då begår man väl troligen ett värre brott än om man kör helt utan E-märkning.

Jag har iofs besiktigat en av mina bilar utan E-märken på baklysena i bra många år.. dom kollar ju sällan.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av bigmac »

Lite uppdatering.

Godispåse från farnell har kommit
Nya kontaktplattor för solenoiderna är beställda

Ett intressant fenomen är att när schuntdrivaren är helt urkopplad så går bilen som tåget. 70 kmh inga problem.

Weird....
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av Jan Almqvist »

Det kanske inte alls är så konstigt, normalt ger kraftigare fält högre moment men lägre varv.
Senast redigerad av Jan Almqvist 5 juni 2020, 16:34:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av rvl »

I alla fall en bra indikation om att problemet går att lösa.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av Oskar »

Gillar tråden! Räcker inte 70km/h? Det måste kännas som 170 i den där saken :D
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av YD1150 »

Är det både serie och shuntlindning på motorn?
Är det bara shuntlindning så är det bra att koppla in snarast så att motorn inte rusar :) ,
det gör den om den skulle vara helt utan belastning med det går nog inte i en bil för någon koppling finns väl inte?
Annars kan kommutatorn slungas sönder i delar, kopparlamellerna lossnar och flyger iväg.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av bigmac »

Jag ritade upp den här fältlindningsdrivaren, någon kanske vill berätta hur den funkar?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av bigmac »

YD1150 skrev:Är det både serie och shuntlindning på motorn?
Är det bara shuntlindning så är det bra att koppla in snarast så att motorn inte rusar :) ,
det gör den om den skulle vara helt utan belastning med det går nog inte i en bil för någon koppling finns väl inte?
Annars kan kommutatorn slungas sönder i delar, kopparlamellerna lossnar och flyger iväg.
Motorn har både serie och schuntlindning. Jag körde bilen idag utan någon schunt inkopplad och bilen fick ett väldigt mkt trevligare tempo med bara serie och ankarspänningen inkopplade.

Då gjorde den den hastigheten den är konstruerad för, dvs runt 70kmh med lite medvind och hemlängtan. Den är självklart under belastning och kan inte "övervarva". Om bilen går fortare än 100kmh så stängs motorn av, det finns en skyddskrets för det.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av bigmac »

Fältlindningsdrivaren reparerad och klar. Det som va helt konstaterat trasigt var en mosfet och ic-kretsen och en av dioderna. Dom va helt skjutna.
Alla halvledare bytta nu och en konding.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av bigmac »

Besöutade mig för att återanvända alla gamla displaykretsar och inte använda några smt varianter.

Nu montering av displaykort för elbil nr 2, sen ska den avyttras.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av bigmac »

Lödning medelst hasning
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar