Mäta in objekt i XYZ-led?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Mäta in objekt i XYZ-led?

Inlägg av persa »

Om du inte kan lita på att maskinen positionerar rätt så är väl det en garantifråga om något
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Mäta in objekt i XYZ-led?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Vad utlovar specifikationen?
Vilka förutsättningar krävs?
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Mäta in objekt i XYZ-led?

Inlägg av persa »

Baserar du din tvekan om att den positionerar rätt på att den ibland inte träffar rätt när den ska hämta objekt ?. Hur noggrant kan du placera ut objektet som ska hämtas ?
jpalsson
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 juli 2012, 13:14:41

Re: Mäta in objekt i XYZ-led?

Inlägg av jpalsson »

persa skrev:Om du inte kan lita på att maskinen positionerar rätt så är väl det en garantifråga om något
Det kan det ju bli i värsta fall, men för att komma nånstans med det så måste man ju mäta upp hur stor avvikelsen är, eller hur?

Fast just nu är jag mer intresserad av att få ett grepp om hur exakt man kan komma inom hela arbetsområdet men även
om olika exemplar av maskinerna skiljer sig åt.
jpalsson
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 juli 2012, 13:14:41

Re: Mäta in objekt i XYZ-led?

Inlägg av jpalsson »

persa skrev:Baserar du din tvekan om att den positionerar rätt på att den ibland inte träffar rätt när den ska hämta objekt ?. Hur noggrant kan du placera ut objektet som ska hämtas ?
Just i det här fallet är matningen väldigt exakt (och lätt att mäta in också).
jpalsson
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 juli 2012, 13:14:41

Re: Mäta in objekt i XYZ-led?

Inlägg av jpalsson »

Lasp skrev:Vad utlovar specifikationen?
Vilka förutsättningar krävs?
Specifikationen säger en noggrannhet om 2 tiondels millimeter inom arbetsområdet.
Och det är ungefär där det behöver vara om allt ska flyta på som det ska.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Mäta in objekt i XYZ-led?

Inlägg av Krille Krokodil »

Laserskärare är ner mot 0.01 mm exakta idag och man kan billigt få en plåt med ett hålmönster 50x50
eller 100x100 mm utskuret som man sedan kan använda för att kontrollmäta sin egen maskin.

Finns sådana kontrollmätdon i granit att köpa men det är lite överkurs om man bara jagar 0.1 mm.
jpalsson
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 juli 2012, 13:14:41

Re: Mäta in objekt i XYZ-led?

Inlägg av jpalsson »

Krille Krokodil skrev:Laserskärare är ner mot 0.01 mm exakta idag och man kan billigt få en plåt med ett hålmönster 50x50
eller 100x100 mm utskuret som man sedan kan använda för att kontrollmäta sin egen maskin.

Finns sådana kontrollmätdon i granit att köpa men det är lite överkurs om man bara jagar 0.1 mm.
Jag har funderat i de banorna, det går att köra maskinen tills det tar i och därefter fråga om positionen.
Det skulle ju i så fall bli nån form av trappa eller lösa kuber som den skulle få jobba mot i och med att positionen
även ska kontrolleras i höjdled.

Men, helst skulle jag se en kontaktlös metod eftersom jag inte riktigt vet om en beröring mot ett fast föremål
introducerar en ny typ av mätfel.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Mäta in objekt i XYZ-led?

Inlägg av Krille Krokodil »

KISS - Keep it simple stupid. Börja med att mät X, Y och Z var för sig.

Man använder en vippindikator eller än hellre en mekanisk 3D-prob till att mäta i hålen. Gör man ett program
som gör dessa förflyttningarna och väntar ett par sekunder vid varje mätning så kan man stå
med antekningsblocket och ta värdena när det körs.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Mäta in objekt i XYZ-led?

Inlägg av hawkan »

Man kan också repetera samma punkt flera gånger och komma till en viss punkt via olika vägar. Främst om det handlar om repeternoggrannheten.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Mäta in objekt i XYZ-led?

Inlägg av persa »

Om det inte saknas pengar så är det bästa att lasermappa maskinerna (även om det kan tyckas vara overkill med tanke på kraven). Då har du ju status svart på vitt och underlag för att kunna diskutera med leverantören

Men det är ju en engångsgrej för att få felaktiga maskiner i ordning och inom specifikation. Det är ju ingenting man gör flera gånger i veckan för att vara säker på att det ska fungera. Ligger maskinerna så på gränsen att man tror sig vara tvungen göra det så är det fel maskiner

Var i landet finns du så kan jag nog rekommendera någon firma som håller på med sådant som du kan kontakta
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Mäta in objekt i XYZ-led?

Inlägg av grym »

om inte kulskruvar, då remdrift ?

funderar, har dom feedback?
eller bara en stegmotor utan feedback?

om felet är något som gör att det blir olinjärt innom arbetsområdet så är det jobbigt, om det är ex stegmotorer som tappar steg så kan man ha en ok funktion med en homeswitch som man kollar regelbundet
jpalsson
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 juli 2012, 13:14:41

Re: Mäta in objekt i XYZ-led?

Inlägg av jpalsson »

Krille Krokodil skrev:KISS - Keep it simple stupid. Börja med att mät X, Y och Z var för sig.

Man använder en vippindikator eller än hellre en mekanisk 3D-prob till att mäta i hålen. Gör man ett program
som gör dessa förflyttningarna och väntar ett par sekunder vid varje mätning så kan man stå
med antekningsblocket och ta värdena när det körs.
Menar du att man ska fästa indikatorklockan i själva mekanismen så att den följer med rörelsen?
Skulle kunna vara en idé, möjligtvis skulle tyngden av klockan påverka mätningarna eftersom
det normalt är väldigt lätta objekt som ska flyttas.
hawkan skrev:Man kan också repetera samma punkt flera gånger och komma till en viss punkt via olika vägar. Främst om det handlar om repeternoggrannheten.
Ja, det är viktigt att veta.
jpalsson
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 juli 2012, 13:14:41

Re: Mäta in objekt i XYZ-led?

Inlägg av jpalsson »

persa skrev:Om det inte saknas pengar så är det bästa att lasermappa maskinerna (även om det kan tyckas vara overkill med tanke på kraven). Då har du ju status svart på vitt och underlag för att kunna diskutera med leverantören

Men det är ju en engångsgrej för att få felaktiga maskiner i ordning och inom specifikation. Det är ju ingenting man gör flera gånger i veckan för att vara säker på att det ska fungera. Ligger maskinerna så på gränsen att man tror sig vara tvungen göra det så är det fel maskiner

Var i landet finns du så kan jag nog rekommendera någon firma som håller på med sådant som du kan kontakta
Vissa exemplar är inmätta med laser från fabrik.
Håller på att labba med en sådan just nu, dock ser den ut att vara olinjär numera.
Egentligen kan man säga att det är upprinnelsen till hela min frågeställning, dvs. hur mäter man upp den och inom vilket område inom arbetsområdet är den olinjär?
Så, visst, en uppmätning av proffs kan nog vara en startpunkt.

Tar gärna emot förslag på firmor som gör detta, gärna i Stockholmsområdet.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32513
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mäta in objekt i XYZ-led?

Inlägg av säter »

Vad menar du med att den är olinjär?
X-Y axeln ligger inte i 90° vinkel, eller?
Skriv svar