Mäta in objekt i XYZ-led?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
jpalsson
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 juli 2012, 13:14:41

Re: Mäta in objekt i XYZ-led?

Inlägg av jpalsson »

Bug_x skrev:
persa skrev:Att repetera rätt och nå samma punkt gång på gång är ju en sak. Utan större vändglapp lyckas det säkert bra

Det TS verkar tveka om är ju att den punkten är rätt. Med andra ord om kulskruvarna har rätt stigning längs hela rörelseområdet

På riktiga industrimaskiner kostar man ifall man tvekar om detta på sig en laserkalibrering (lasermapping) av maskinen och lägger sen in felen som kompenseringar. Inte billigt men värt pengarna i det fallet

Men TS kan ju lika väl bara ha typ hobbymaskiner och har dessutom inga större krav så det låter ju som det kan vara overkill som Säter skriver
Tvärt om då?

Sätta mätklockan i spindel.

Spänma fast ett plan helt pararellt med en axel o nolla mot.

Sen bygga på med passbitar tex var 5 mm o nolla mot. Då ska ju maskinen rört sig lika mycket som passbiten.

Då kan du ju få ett diagram per axel hur korrekt stigningen på skruven är.

Mvh
Allt är servomotorer, inga kulskuvar alls.
Har funderat på detta med passbitar och mätklockor.
Men.., det blir många hundra positioner för en enda mätning..
Har man ett gäng maskiner och vill mäta upp dem nån gång per vecka blir det övermäktigt känner jag..
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mäta in objekt i XYZ-led?

Inlägg av säter »

jpalsson skrev:Japp, det är dyra maskiner, det har dock inte något med CNC att göra alls, dvs. inga kulskruvar.
Du får nog förklara lite mer ingående hur dessa maskiner fungerar.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Mäta in objekt i XYZ-led?

Inlägg av persa »

Ja, innan vi vet exakt vad det handlar är det bara att slösa bort tid att att hålla på och spekulera. En gissning från min sida är att det kan handla om robotar, men som sagt var bara en gissning
jpalsson
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 juli 2012, 13:14:41

Re: Mäta in objekt i XYZ-led?

Inlägg av jpalsson »

säter skrev:
jpalsson skrev:Japp, det är dyra maskiner, det har dock inte något med CNC att göra alls, dvs. inga kulskruvar.
Du får nog förklara lite mer ingående hur dessa maskiner fungerar.
Hej,

Det är en sorts plockmaskin som tar ett litet objekt (några gram) inom arbetsområdet och flyttar det till en annan position inom arbetsområdet, så det är mer åt robotteknikhållet än CNC.
Men, spelar det nån roll för mätningarna hur mekaniken ser ut?
Det blir väl snarare en fråga när man ska titta på hur kompenseringen ska se ut?

Maskinen har ett origo att utgå ifrån (och som den själv ställer in sig på för varje körning), men jag letar en metod/produkt för att kontrollera många positioner så automatiskt som möjligt.
Dvs., kör maskinen till en position, registrera mätvärde, kör till ny position, registrera mätvärde osv...
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mäta in objekt i XYZ-led?

Inlägg av säter »

jpalsson skrev:Har man ett gäng maskiner och vill mäta upp dem nån gång per vecka blir det övermäktigt känner jag..
Om du måste mäta om maskinen flera gånger i veckan, då borde det väl nästan vara något fel på maskinen?
Mekaniskt eller elektriskt.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Mäta in objekt i XYZ-led?

Inlägg av tecno »

kör maskinen till en position, registrera mätvärde, kör till ny position, registrera mätvärde osv...
Kör maskinen till en position = detta är ju en känd position så hamnar den inte rätt måste det vara fel i styrning/mekanik.

Vad är det för sorts motorer? Och hur ser mekaniken ut? Bilder på skapelsen?
jpalsson
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 juli 2012, 13:14:41

Re: Mäta in objekt i XYZ-led?

Inlägg av jpalsson »

säter skrev:Om du måste mäta om maskinen flera gånger i veckan, då borde det väl nästan vara något fel på maskinen?
Mekaniskt eller elektriskt.
Ja, det kan ju finnas många skäl till att man vill göra en kontrollmätning.
Målet är ju att kunna utesluta fel på själva maskinen så snabbt och enkelt som möjligt.
jpalsson
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 juli 2012, 13:14:41

Re: Mäta in objekt i XYZ-led?

Inlägg av jpalsson »

tecno skrev:
kör maskinen till en position, registrera mätvärde, kör till ny position, registrera mätvärde osv...
Kör maskinen till en position = detta är ju en känd position så hamnar den inte rätt måste det vara fel i styrning/mekanik.

Vad är det för sorts motorer? Och hur ser mekaniken ut? Bilder på skapelsen?
Jag kan tyvärr inte gå in på hur mekaniken ser ut, men det är servomotorer i just den här.
Förstår inte riktigt vad det har med saken att göra heller eftersom det är en fråga om mätning
(jag kanske borde lagt frågan i mätinstrument/verktyg istället?)

Låt oss istället säga att vi har en sådan här konstruktion där en svävande kula kan styras till olika positioner,


Hur mäter man var kulan är?


[redigering]
Äh, sorry, jag kom ju på varför du vill veta vad det är för sorts maskin, det är mycket enklare att föreslå en produkt då.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Mäta in objekt i XYZ-led?

Inlägg av tecno »

OK, servon.

Har du någon positions återkoppling till dessa?
jpalsson
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 juli 2012, 13:14:41

Re: Mäta in objekt i XYZ-led?

Inlägg av jpalsson »

Tyvärr inte annat än att maskinen säger till att den är framme vid önskad position.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Mäta in objekt i XYZ-led?

Inlägg av tecno »

Så mao så vet du inte om detta stämmer eller hur?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mäta in objekt i XYZ-led?

Inlägg av säter »

jpalsson skrev:Tyvärr inte annat än att maskinen säger till att den är framme vid önskad position.
Hur får maskinen reda på att den är "i mål"?
Någon form av optisk igenkänning?
jpalsson
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 juli 2012, 13:14:41

Re: Mäta in objekt i XYZ-led?

Inlägg av jpalsson »

tecno skrev:Så mao så vet du inte om detta stämmer eller hur?
Ja, precis så är det.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Mäta in objekt i XYZ-led?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Ljusstråle. Eller så kollar du min säljtråd nedanför Robothund.
https://www.decawave.com/product/mdek10 ... yment-kit/
Senast redigerad av Lennart Aspenryd 22 maj 2020, 12:39:32, redigerad totalt 1 gång.
jpalsson
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 juli 2012, 13:14:41

Re: Mäta in objekt i XYZ-led?

Inlägg av jpalsson »

säter skrev:
jpalsson skrev:Tyvärr inte annat än att maskinen säger till att den är framme vid önskad position.
Hur får maskinen reda på att den är "i mål"?
Någon form av optisk igenkänning?
Det vet jag inte (skruvar jag isär den så ryker garantin), men självklart finns det någon form av vinkelåterkoppling i varje led till maskinens styrdator.
Men, det är ju tyvärr inget som jag kommer åt från mina program, det enda jag kan skicka in är en önskad position och det svar jag får är att nu är positionen uppnådd.
Skriv svar