Telefon headset till xlr

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor
Inlägg: 1151
Blev medlem: 11 februari 2009, 21:11:28
Ort: Stockholm

Telefon headset till xlr

Inlägg av rysshack.se »

Om man skall göra en adapter, från mikrofonen på ett telefonheadset till XLR, vad krävs?
XLR mickar har om jag inte förstått fel signalen splittad i två delar, vilket ger mindre störningar
Bild

De flesta 3.5 mm pluggar till headset idag använder CTIA, med jord och mikrofon signal tror jag rätta mig om jag har fel
Bild

Är vägen framåt två op ampar i en krets som för att splitta signalen till en positiv och en motsatt negativ, samt för att förstärka denna?
Gör jag ett felaktigt antagande om jag gissar att signalen ut från en headset mikrofon är lägre än XLR?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Telefon headset till xlr

Inlägg av Glenn »

Det som åsyftas där är ju en balanserad signal, det är väl inget unikt för XLR, och man kan väl köra obalanserat på XLR också. (men ovanligt ?)

Man brukar använda en trafo för att konvertera, men i ditt fall lär du ju behöva förstärka då.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Telefon headset till xlr

Inlägg av prototypen »

Vad är det för sorts mikrofon? Är det en dynamisk går det koppla cold till GND.
Är det en kondensator/elektret Mikrofon är det enklast med transformator, sedan är det väl så att mikrofonen behöver ström via fantommatning, historiskt 48 volt, men kan klara sig med 12 volt.
Telefonen har ju spänning till mikrofonen men bara 3-5 volt så det behövs externt kragg

Allt enligt min ljudguru.

Protte
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Telefon headset till xlr

Inlägg av ToPNoTCH »

Trafo eller OpAmp.

Bildsök på
balanced to unbalanced
Skriv svar