Olika last på plus och minus (mer om transformering)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
ricebridge
Inlägg: 42
Blev medlem: 9 maj 2020, 03:58:50

Olika last på plus och minus (mer om transformering)

Inlägg av ricebridge »

Om jag har följande strömförsörjning:
Screenshot 2020-05-21 at 19.12.21.png
och vill koppla vitt skilda sorters last på + respektive - ut. Går detta, och isf hur?

Anledningen till att jag frågar är för att mitt (mycket enkla) simuleringsprogram inte alls gillar detta. I det påverkas spänning och strömstyrka på ena polen när jag belastar den andra, och vice versa. Dessutom vill varken spänning eller strömförbrukning räcka till, även om jag totalt med allt sammanräknat håller mig inom transformatorns angivna kapacitet.

(I det här fallet vill jag ha -21VDC 300mA på ena sidan, och +12VDC 200mA samt +6,3VDC 2100 mA på den andra.)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Olika last på plus och minus (mer om transformering)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det går inte så bra. Du har ju ingen riktig potential där du satt GND. Potentialen i den punkter hamnar säkert mitt emellan PLUS och MINUS men det är mer slumpen som gör det.
Gå tillbaka till din första transformatortråd och läs svaren där en gån till :wink: :idea: .

Samma fråga ställd här: https://www.diyaudio.com/forums/power-s ... ormer.html
Senast redigerad av HUGGBÄVERN 21 maj 2020, 19:40:39, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
ricebridge
Inlägg: 42
Blev medlem: 9 maj 2020, 03:58:50

Re: Olika last på plus och minus (mer om transformering)

Inlägg av ricebridge »

ok. Du menar att det i så fall krävs mittuttag på en sådan trafo?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Olika last på plus och minus (mer om transformering)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ja eller gör man så här:
Bild

Eller med en virtuell jordkrets:

Bild

Bild

Exemplen är ... exempel.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Olika last på plus och minus (mer om transformering)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Sedan skulle jag säga att du har så skilda spänningar och strömmar att klokast är att ha flera lindningar eller flera trafar, om du inte vill jobba ihjäl dig.
Användarvisningsbild
ricebridge
Inlägg: 42
Blev medlem: 9 maj 2020, 03:58:50

Re: Olika last på plus och minus (mer om transformering)

Inlägg av ricebridge »

HUGGBÄVERN skrev:Ja eller gör man så här:
Bild

Eller med en virtuell jordkrets:

Bild

Bild
Exemplen är ... exempel.
Jag tolkar första bilden som att det alltså skulle fungera att göra som jag har gjort om man bara använder spänningsstabilisatorer?

Kan du förklara sista bilden? (jo jag fattar komponenter och kopplingsschema, men ”walk me through it”).
Senast redigerad av ricebridge 21 maj 2020, 19:55:53, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
ricebridge
Inlägg: 42
Blev medlem: 9 maj 2020, 03:58:50

Re: Olika last på plus och minus (mer om transformering)

Inlägg av ricebridge »

HUGGBÄVERN skrev:Sedan skulle jag säga att du har så skilda spänningar och strömmar att klokast är att ha flera lindningar eller flera trafar, om du inte vill jobba ihjäl dig.
Det var min tanke också, men jag vill helst undvika det av bland annat vikt- och utrymmesskäl.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Olika last på plus och minus (mer om transformering)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Säg att du har 12V batterispänning. Du förspänner dina trissor så de drar ström på ett sådant sätt att punkten kallad GND hamnar på en spänning som hamnar på halva batterispänningen, alltså 6V, alltså en VIRTUELL jord. Om du lastar kretsen lite för hårt kommer dock jordpunkten att slirpa lite upp och mer.

Ditt problem är att du egentligen måste dimensionera för STÖRSTA strömmen (2A) och HÖGSTA spänningen. Lite käckt är ju att t ex utgå från 12VDC och hacka upp och ned spänningen med DC/DC-omvandlare. Men sådana tar ju också plats. Visst kan du gå på med 6VAC och med spänningsdubblare få upp spänningen till 12V och pss få ner den till -21V, men det blir ju en massa komponenter som slukar plats.
En speciallindad trafo kan du få från http://www.fragjanzuerst.de. Den absolut minsta trafo du kan ha ska vara på nära 22VA, men jag skulle nog gå upp till 50% eller rentav 100% av det värdet, och då spelar det ingen roll om du har EN lindning du ska joxa med eller tre - samma vikt/samma storlek.
Användarvisningsbild
ricebridge
Inlägg: 42
Blev medlem: 9 maj 2020, 03:58:50

Re: Olika last på plus och minus (mer om transformering)

Inlägg av ricebridge »

Jodå, så långt är jag med. Den trafo jag har hemma just nu och skulle kunna använda är på 24VAC och ska klara 5A, så den är i så fall fullt användbar — men det där med slirande jordpunkt är ju besvärligt förstås.

(Iofs skulle jag kunna lösa det med att koppla just den till chassi/skyddsjord, för ingen av lasterna är signalbärande.)

Alternativet skulle kanske vara att köra trafolöst på de båda mindre lasterna? Eller är sammanlagt 500 mA för kraftigt för sånt?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Olika last på plus och minus (mer om transformering)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ska gå ner från 24V till 6,3V @ 2A är det MYCKET effekt ska bort i värme. Det där blir endast bra med DC/DC-omvandlare som arbetar med uppemot 90% verkningsgrad, jämfört med 35W i ren värmeeffekt som bort.
Jag ska inte vara mästrande och uppfostrande men det där är inget jag skulle ge mig på. Det kostar en peng att få en speciallindad trafo men om jag nöjer mig med två trafar skulle jag kunna komma undan med mindre pengar och ändå fixa biffen.

Och vad menar du med transformatorlöst? Har du en DC-källa att tillgå?
Användarvisningsbild
ricebridge
Inlägg: 42
Blev medlem: 9 maj 2020, 03:58:50

Re: Olika last på plus och minus (mer om transformering)

Inlägg av ricebridge »

Föralldel, jag är ute efter att lära mig, och frågar om olika alternativ.

Men DC/DC låter ju som en idé. Eller separata transformatorer trots allt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Olika last på plus och minus (mer om transformering)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Lite grovt kan man säga att man väljer trafo som ligger lagom nära den spänning man vill ha just för att slippa krångliga och varma lösningar.

Sedan låter jag det vara osagt hur dessa små och behändiga omvandlarna fungerar tillsammans; har de en NOLLA som är på samma potential, t ex??

Små omvandlare kan se ut så här:
Bild

Här är någon som kan ge 6,3V och upp till 5A.
https://www.aliexpress.com/item/3282275 ... 19c7jRVoJT

Bara exempel.
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1336
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: Olika last på plus och minus (mer om transformering)

Inlägg av persika »

ricebridge skrev:Om jag har följande strömförsörjning:
Screenshot 2020-05-21 at 19.12.21.png
och vill koppla vitt skilda sorters last på + respektive - ut. Går detta, och isf hur?

Anledningen till att jag frågar är för att mitt (mycket enkla) simuleringsprogram inte alls gillar detta. I det påverkas spänning och strömstyrka på ena polen när jag belastar den andra, och vice versa. Dessutom vill varken spänning eller strömförbrukning räcka till, även om jag totalt med allt sammanräknat håller mig inom transformatorns angivna kapacitet.

(I det här fallet vill jag ha -21VDC 300mA på ena sidan, och +12VDC 200mA samt +6,3VDC 2100 mA på den andra.)
Kolla i denna snarlika tråd:
https://elektronikforumet.com/forum/vie ... =8&t=96184
Skriv svar