Köpråd strömtång

SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Köpråd strömtång

Inlägg av SeniorLemuren »

TomasL skrev:Den har en onoggrannhet om +/- 1,22A
Nu skulle han ju inte mäta mer än max 16A blir inte felvisningen då + - 2.8 x 16 / 100 = 0.448 (+10) = +/- 0.558A. Vid belastningen 10 A blir den +/- 0.38A. eller tänker jag fel?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Köpråd strömtång

Inlägg av TomasL »

Felvisningen beräknas alltid på FS, dvs fullskala, så är skalområdet 40A så beräknar man felvisningen på 40A, oavsett om strömmen man mäter är 2A eller 40A.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Köpråd strömtång

Inlägg av SeniorLemuren »

Det där är jag inte helt med på. Det skulle ju i princip betyda att om man mäter 2 amper på 40A så kan tången visa att strömmen går baklänges med -2.8 +2 = -0.8 A. Har du någon bra lättläst dokumentation på detta. Jag har alltid levt i tron att den procentuella felvisningen följer mätvärdet och inte det högsta värdet den kan mäta. Det här måste utredas ordentligt.

Edit: Varför skulle man annars ange felvisning i procent. I fall det är som du påstår så skulle man ju lika väl kunna ange felvisningen till 2.8 A. Det finns ju liksom ingen anledning att tala om procent om värdet alltid är bestämt oavsett mätvärde.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Köpråd strömtång

Inlägg av SeniorLemuren »

Du behöver inte leta. Jag hittade själv information som bekräftar din information. Bra att veta, hade inte en aning om detta.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Köpråd strömtång

Inlägg av Palle500 »

Man kan även säga så här att en fluke för 10.000kr har samma dåliga tolerans. Så TS jag tycker du köper den på CO och kontrollerar lite vad den visar mot vad en serieinkopplad amperemätare visar. Tror att du blir nöjd med en sådan "billig" strömtång.
Men innan du köper en så kanske du vill berätta vad du skall mäta för ström på elcykeln och när, stillastående eller under cykling?
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Köpråd strömtång

Inlägg av hummel »

I Flukes kalibreringsmanual verkar dom beskriva toleransen på instrumentet i % av mätvärdet +/- siffror och inte % av mätområdet. Misstänker att jag inte läser pdf-dokumentet på rätt sätt.
Jag tittar på sidan 10 och DC V, https://dam-assets.fluke.com/s3fs-publi ... pdf#page10
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Köpråd strömtång

Inlägg av SeniorLemuren »

Ja, anledningen till att jag inte trodde på TomasL information var att när jag tog min ingenjörsexamen för 50 år sedan så fick vi lära oss att man räknar ut felvisningen i procent av mätvärdet.

Det lurade ju i alla fall mig att instrumentet är bättre än vad det är.Tydligen så är det lite si och så. Man kan ju tänka sig att en säljare av billiga tänger menar att man alltid räknar som TomasL medan de som tillverkar proffstänger som kostar 10k kanske räknar på det senare viset eftersom de är inte behöver luras. Nu för tiden hittar man ju på allt tänkbart för att lura köparna. Så skall man köpa ett instrument dessa dagar bör man kanske kolla upp hur man anger missvisningen.

<<Misstänker att jag inte läser pdf-dokumentet på rätt sätt.>>
felvisning.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Köpråd strömtång

Inlägg av psynoise »

Kvalitetsmått/noggrannhet delas normalt (precis som ovan) upp i mätosäkerhet (precision) och repeterbarhet (accuracy). Bra mätosäkerhet brukar även billigare instrument ha medan repeterbarhet inte alltid är specificerad. Kvalitetsinstrument har såklart båda två specificerat annars kan man inte veta hur långt ifrån 1 A man egentligen är utan endast göra jämförande mätningar.
LarryXz
Inlägg: 641
Blev medlem: 13 mars 2013, 20:31:08
Ort: Norra Uppland

Re: Köpråd strömtång

Inlägg av LarryXz »

Jag gjorde ett snabbt test så får ni bilda er en egen uppfattning.
md7dani
Inlägg: 54
Blev medlem: 18 maj 2020, 20:38:54

Re: Köpråd strömtång

Inlägg av md7dani »

Verkar som att diffen vid 10A är ca 140mA vilket känns ok. Verkar inte som att diffen baseras på 40A.
Tack för bilder på mätningen, grymt bra.

FYI

Svar från KjoCo,
Det är tex att den visar 3,456 .. alltså decimalerna är 3st.

Svar från CO,
Ja, om du mäter likström inom 40A området så innebär det att 5:an att det läggs till på sista decimalen.

Alltså +/- 2% + 0.05.
Skriv svar