Sänka varvtal på motor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Sänka varvtal på motor

Inlägg av MadModder »

Varvtalet på en sån styrs väl primärt av nätspänningens frekvens?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Sänka varvtal på motor

Inlägg av TomasL »

Jo, förvisso, men genom att sänka spänningen, så sänks momentet och motorn går långsammare
cruze
Inlägg: 13
Blev medlem: 20 maj 2020, 03:00:13

Re: Sänka varvtal på motor

Inlägg av cruze »

Så det bästa är att bygga om drivningen och dreva upp så det går långsammare?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Sänka varvtal på motor

Inlägg av säter »

Går det inte att hitta en motor med annan utväxling?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Sänka varvtal på motor

Inlägg av TomasL »

cruze skrev:Så det bästa är att bygga om drivningen och dreva upp så det går långsammare?
Det, eller som säter skriver är ju naturligtvis det korrekta sättet, men testa med en varvtalsregulator, funkar det så är det ju Ok. Om motorn blir väldigt varm, sätt en extra fläkt på den.

Blir det störande oljud, tja, det är nog inget att göra åt, ett alternativ i det läget är ju att använda ett effektmotstånd i serie med motorn, eller en transformator.
cruze
Inlägg: 13
Blev medlem: 20 maj 2020, 03:00:13

Re: Sänka varvtal på motor

Inlägg av cruze »

Ja, får försöka hitta en varvtalsregulator då och hålla koll annars blir det nåt meck med drev och kedja. Har ju denna motor så bygger hellre ihop nåt med nåt saker jag har hemma än köper något annat.
Om jag räknat rätt ligger den på 103 watt (0,45A*230V) så då är det väl bara att testa med en sån jag länkade till på Clas Ohlson (0.5A)?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Sänka varvtal på motor

Inlägg av TomasL »

Jupp.
Men ta gärna en som tål lite högre ström
Senast redigerad av TomasL 20 maj 2020, 12:08:09, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Sänka varvtal på motor

Inlägg av Klickmans »

Palle500 skrev:Varför köper du inte en motor för discokula. Detta är ju vad många redan kör med till sina betestorkar. Blir billigare än att köpa varvtalsreglering och att skyddsisolera din befintliga motor.
Tex denna diskokulamotor fråm Conrad för 139kr
För diskokulor upp till max. 3 kg
1,5 varv per minut
Med nätkontakt
https://www.conrad.se/p/eurolite-motor- ... -mm-222827
Bild

Den här motorn skulle jag kunna ha nytta av här i arbetsrummet, men länken funkar inte.

Finns alternativa länkar till en sån motor? (priset är helt rätt för övrigt)

Edit: Behövs inte, jag sökte på Conrad, och fann dom.
cruze
Inlägg: 13
Blev medlem: 20 maj 2020, 03:00:13

Re: Sänka varvtal på motor

Inlägg av cruze »

Då testar jag med det :)

Den kan omöjligt brumma högre än kuggväxeln väsnas och stark är den till 10 gånger vad jag har nu. Bara hålla koll så den inte brinner då :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Sänka varvtal på motor

Inlägg av TomasL »

cruze
Inlägg: 13
Blev medlem: 20 maj 2020, 03:00:13

Re: Sänka varvtal på motor

Inlägg av cruze »

Tack för hjälpen alla vänliga själar, jag beställde en kuggremssats med utväxling 1:3 istället för att riskera att bränna motorn med en varvtalsregulator. Den fungerar ju faktiskt precis som den är men 1.9rpm kommer fungera ännu bättre. :)
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Sänka varvtal på motor

Inlägg av Palle500 »

cruze skrev:Har ju denna (gratis) och det är vad de flesta byter till efter att ha testat annat. I värsta fall får jag väl bygga remdrift/utväxling.
Javisst men är du beredd att lägga ut 600-1000kr för en "dålig" varvtalsstyrning så är det billigare att köpa en ny motor som inte behöver varvtalsstyrning. Eller vad är det jag inte fattar?
cruze
Inlägg: 13
Blev medlem: 20 maj 2020, 03:00:13

Re: Sänka varvtal på motor

Inlägg av cruze »

Fick denna motor gratis och titt som tätt ligger det pelletsanläggningar under bortskänkes, detta var andra jag sett senaste månaden i trakten där jag bor. Men nu blir det som sagt kuggremmar som du föreslog och en 1:3 utväxling, kostade ett par hundra =) och skulle motorn dö lär jag samla på mig någon reserv när tillfälle ges. =P
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Sänka varvtal på motor

Inlägg av Palle500 »

Missade ditt föregående inlägg om kuggrem. Låter som en bra lösning. Men tänk på att det är utväxling 3:1 du behöver. 3 varv på motorn ger 1 varv på torkvindan, så att du valt rätt kuggremshjul som passar på motoraxeln och torkaxeln. Den motorn du redan har är klart tystare än en likströmsmotor.
Lycka till och posta sen en bild på den färdiga torken, det uppskattar vi .
cruze
Inlägg: 13
Blev medlem: 20 maj 2020, 03:00:13

Re: Sänka varvtal på motor

Inlägg av cruze »

Aha, ja lätt att missa. Jodå, båda skivorna har 8mm centrumdiameter (sen kan man ju borra upp om man vill) men det lilla får bo på motorn och det stora på torkhjulsaxeln. Dock är min motor rätt högljudd eller rättare sagt kuggväxeln är högljudd men inget som gör mig något. Bild alt. film kommer när sakerna hittat hem till mig och byggts fast men kan dröja, ska åka från Kina. Kör med det som det är så länge, förra motorn varvade 5rpm och det funkade så denna funkar nog också. =)
Skriv svar