TLC: MOOG Concertmate MG-1 & Polivoks

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Renoverar MOOG Concertmate MG-1

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Där står ПОЛИВИКС, alltså (transkriberat) bokstav för bokstav - P O L I V O K S.

Krångeluppstår kring minst en av dessa bokstäver: Ы Й И. Ы transkriveras ofta som (svenskt) Y men är ett dovt I, alltså fjärran från Y. Й är ett J (fast i ryskan är det vokal) och И är ett I. Ryskans У är ett U (fast uttalas som ett långt O).

Varför maskinen heter POLI, eller om någon ny vill, POLY kan man undra över,eftersom den bara har 2 oscillatorer. VOKS har ju ljud/röster/klang att göra.

I väst får ju POLY-nånting spelmaskiner beteckna sådana som kan spela fler än en ton åt gången, typ pianon, orglar mm.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Renoverar MOOG Concertmate MG-1

Inlägg av MadModder »

Kanske kommer av полип ;)
Den som byggde synten kanske hade en i прямая кишка och svor :lol:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: TLC: MOOG Concertmate MG-1 & Polivoks

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Polifoxen är hemma nu i alla fall. Idag ska jag inte klaga på söndasbilister då jag lyckades hålla 120km/h på alla motorvägsavsnitt (och några till).
Den är STOR och jag är SÅ sugen att testa den men det får bli imorgon.
Jag ska väl bara snygga till chassit försiktigt (milt rengöringsmedel och väl urkramad trasa). Tänderna får blekas .. tangetterna, menar jag (sen). Behöver ett par nya lucklås, då Dar303 berättade att man hade skickat den från utlandet i "caset" med lite tejp och en adresslapp :doh: (men den höll). Låsen fick lite stryk dock.
Några rattar fattas och det är lite specialare, men det får lösas.

Geekjoan är kontaktad angående en platta som ska sitta över några trimpotar. Den ska se ut så här:
Polivoks-2.jpg
Mästerverket:
IMG_8579.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: TLC: MOOG Concertmate MG-1 & Polivoks

Inlägg av MadModder »

När får vi höra dig spela en truddelutt då?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: TLC: MOOG Concertmate MG-1 & Polivoks

Inlägg av HUGGBÄVERN »

DEt blir ju först när sekvensern är färdig. Jag kan ju bara spela Gobben Noa ... :oops:
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: TLC: MOOG Concertmate MG-1 & Polivoks

Inlägg av sodjan »

Eller hitta en rysktalande keyboardist till bandet...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: TLC: MOOG Concertmate MG-1 & Polivoks

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det blir nog Huggbävers Helsickes Stora och Ryska Enmansband fet. Soundbrigade på cykelharpa ...

Idag skrubbade jag "caset", alltså den transportlåda synten färdas i och i vars underdel den nog är tänkt att sitta bultad i. Jag tog bort lådhasparna och ska skruva dit nya fina.

Jag nämnde nog bekymret med rattarna men har lite idéer. I grunden går det ut på att byta alla potar och omkopplare befintliga omkopplare är helsickes tröga och har med tiden sönder rattarna. Medan jag tittar på möjligheter till det ena och andra har jag tagit lite bilder på synten från undersidan.
Här ser man ett (två) moderkort där alla reglage sitter och där de olika modulerna är ipluggade.
Modulerna kan vara speciella dedikerade för oscillatorer, filter, lfo, enveloppgenrator, mixer osv. Man ser lätt att det är gott om plats i maskinen, men V Kuzmin (konstruktören) tänkte sig nog att maskinen skulle vara en estradsynth och då fick den ta plats. Jag har sett nån kopia av den här där man fått ner den kraftigt i storlek men jag tror också man tagit lite genvägar och plockat bort en del kuligheter.
IMG_8598.JPG
IMG_8600.JPG
IMG_8601.JPG
Jämför storleken på mina lagom standardpotar och originalpotarna.
IMG_8603.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: TLC: MOOG Concertmate MG-1 & Polivoks

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nya potar och vridomkopplare beställda och har haft lite vid-sidan-om-snack med Dar303. Det snacket har lett mig in på samma idiotbana (nåja) som MOOGen, dvs klona den.
Av bilderna på Polivoksen framgår att det är en stor maskin med glest mellan tänderna (Thore Skogman). Tänk OM man ....

... i extremfallet plankade av hela konstruktionen och gjorde en liten lätt hanterbar maskin där man tog fram ett PCB för rattar och knappar och ett annat för elektroniken och gjorde en dubbelmacka av det hela (kolla Anushrin som jag har här inne någonstans). Man skulle kunna göra en synth så nära originalet det bara gick, stor som ett A4.

... eller göra en "hybrid". Göra om (minska ner) de åtta kort som utgör modulerna liksom moderkortet; samma tanke och layout men så mycket mindre. Eller göra synten helt moduluppbyggd.
Jag har lyft in en kortlayout i Sprint-Layout och jag ska se hur smått det kan bli. Startmåttet är 175x90 mm.

Hursomhelst har jag gjort en annan modifiering av MOOGen. Av någon underlig anledning har man använt phono/RCA-kontakter för in- och utgångar men 6,3mm telekontakt är vanligare i den här världen, så det blir så. Notera att jag fått "knapra" på kontakterna för att de ska få plats. Originalkontakterna sitter på ett litet kretskort med 5-6 motstånd. Jag får bygga upp det där i luften eller på ett litet lödstöd.
IMG_8910.JPG
From der outside. Tre M4-skruvar och det sitter bra på plats.
IMG_8911.JPG
Det här arrangemanget är nog redan visat.
IMG_8912.JPG
Nu ska den skruvas ihop och knoppar och rattar letas upp :vissla: :humm: :roll: :wall: :pray: :humf: .
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Gastone
Inlägg: 49
Blev medlem: 23 maj 2009, 15:20:57
Ort: Y-town
Kontakt:

Re: TLC: MOOG Concertmate MG-1 & Polivoks

Inlägg av Gastone »

....och den spelar??!!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: TLC: MOOG Concertmate MG-1 & Polivoks

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Den har sperlat men just nu är den i några (få) delar och jag letar skruvar, rattar och knappar ...
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: TLC: MOOG Concertmate MG-1 & Polivoks

Inlägg av Klickmans »

Rattar och sånt har jag inte sett till nån reda tidigare, iaf inte till vettigt pris,
Men så igår när jag letade låda till en Radio stötte jag på dom här, och tipsar.
Kanske inte är det du vill ha och behöver, men ville ändå tipsa dig om dessa.
Fina rattar.jpg
https://www.conrad.se/p/tru-components- ... st-1564874

https://www.conrad.se/p/sci-rn-99e64mm- ... st-1304029

https://www.conrad.se/p/sci-rn-99f64mm- ... st-1304030

https://www.conrad.se/p/strapubox-176-v ... -st-710113

Dom ligger alla i min varukorg hos Conrad.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: TLC: MOOG Concertmate MG-1 & Polivoks

Inlägg av HUGGBÄVERN »

De är för MOOGiga ... snygga men för MOOGiga (och sitter/ska sitta på andra syntar jag har).

Den här är den som är mest lik Polivoks-ratten:
rattadattadaa.jpg
Jämför med originalet:
knob-1.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: TLC: MOOG Concertmate MG-1 & Polivoks

Inlägg av dar303 »

Bra jobbat!
Du såg ju hur många projekt jag hade, skönt att se att någon tar tag i denna! :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: TLC: MOOG Concertmate MG-1 & Polivoks

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har, just för att göra något vettigt vid datamaskinen plockat upp de scheman som finns på nätet in i Sprint-Layout och kalkerat av av för att EVENTUELLT beställa nya fräscha kort. Det rör sig 9 kort (8 olika) och de skulle kosta runt 6-700 att beställa.
En tanke var att dra ner storleken men jag vet att det kommer, för min del att rinna ut i sanden. (Det finns en mini-Polivoks som strippats en del, men hur käckt hade det inte varit med en mini med alla funktioner och stor som en A4-pärm)
polcxem18.GIF
Jag har redan gjort en mental notering men fick den liksom konfirmerad häromdagen. En rysk-amerikansk rördesigner kommenterade någons gamla sovjetiska mikrofonförstärkare på ett amerikanskt audioforum. Just de gamla keramiska kondingarna gav han stort tumme ner för. Det sitter ett gäng i den här maskinen.
polcxem02-D.JPG
Den här maskinen, som jag övertog av Dar303 har nog sett ett och annat dansgolv eller källarlokal i Barnaul, Prigorsk och Serlitamak. Och jag förstod att någon till slut knäppt igen caset den ligger i, slagit lite tejp runt slickat på en adresslapp och skickat den.
Jag vet inte om jag är en bra adoptivfar, men jag vill försöka få maskinen att komma lite närmre det skick den var i när den lämnade fabriken för Kashkanar på 80-talet, även om det innebär att jag byter delar lite här och där och kanske slätar ut lite rynkor bränner bort ärrvävnad.

Jag är för övrigt himla glad att jag kunde lägga händerna på den här otroliga pjäsen, och är tacksam för att Dar303 var villig att släppa den.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: TLC: MOOG Concertmate MG-1 & Polivoks

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Polifoxen GER ljud ifrån sig - dagens Gladis! Den behöver lite utbyteskomponenter och jag spanar efter lite udda kretsar:
K140UD12
K118UD1B
KR198NT1A
Jag har hittat en del på eBay men letar vidare. Trissor och opampar i övrigt kan ersättas med "generic" uA741 (eller modernare), 2N3904/06 osv.

Rattar är "beställda", dvs jag bett en tysk firma reservera åt mig när man fyllt på lagerhyllorna. Jag har potentiometrar och vridomkopplare men skulle behöva vippströmbrytare med stora flärpar. Var hittar man sådana?

Det ska vara sådana här med flärpar inte helt olika de som sitter på panelen till PDP8.

Bild

Vågomkopplare är OK, men de jag hittar är ju nätströmbrytare.

Tryckomkopplare skulle ju också funka med de måste vara typen 2V2P och lite större, som den här (men större):

Bild
Skriv svar