Standard för märkning i apparatskåp

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
M@s
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 maj 2011, 23:52:52

Standard för märkning i apparatskåp

Inlägg av M@s »

Jag försöker lära mig bygga apparatskåp men blir inte klok på om det finns någon industristandard för märkning av ledare och komponenter. Har studerat några gamla apparatskåp för styrda maskiner och har kommit fram till följande:

A = bokstav A-Z
N = 1 och uppåt
  • Kopplingsplintar för starkström har serien 1-99 (inkommande L1-L3, N).
  • Kopplingsplintar för svagström har serien 100 och uppåt.
  • Ledare till kopplingsplintar har samma nummer som kopplingsplinten.
  • Ledare mellan komponenter inuti skåpet märks 0N, t.ex. 03 och 047.
  • Komponenter utanför skåpet märks AN, t.ex lampa L1.
  • Komponenter inuti skåpet märks A0N, t.ex. L01.
Komponentbenämning
  • XN:M = Kopplingsplint, där N = terminalnummer och M = plintnummer
  • L = Lampa
  • Q = Manuell brytare (huvudströmbrytare?)
  • S = Tryckknapp
  • K = Kontaktor/relä
  • F eller FS = Automatsäkring
  • T = Transformator
  • M = Motor
  • NS = Nödstopp
  • V = Ventil
Jag är inget stort fan av detta. Dels skiljer det mycket från skåp till skåp och dels finns det ju tydliga begränsningar i att reservera så små nummerserier som 1-99. Jag har köpt standarden IEC 62491 i hopp om att få klarhet i detta men den säger i princip bara att varje ledare/kabel ska märkas med unikt nummer och destinationskomponent i varje ände, alltså inget om nummerserien.

Någon här som sett fler apparatskåp än jag som har bättre koll?
Senast redigerad av M@s 8 maj 2020, 12:09:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Standard för märkning i apparatskåp

Inlägg av säter »

Jag tror inte att finns någon global standard för detta.
Vad är problemet, du har väl en elritning att gå i från?
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Standard för märkning i apparatskåp

Inlägg av Krille Krokodil »

Automagin i EPLAN bör väl styra en hel del hur branschen ritar idag.

M@s
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 maj 2011, 23:52:52

Re: Standard för märkning i apparatskåp

Inlägg av M@s »

säter skrev:Jag tror inte att finns någon global standard för detta.
Vad är problemet, du har väl en elritning att gå i från?
Problemet är att jag försöker rita egna elscheman och nu måste numrera kablar själv. Det verkar ju uppenbarligen finnas någon slags standard, men jag vill få det bekräftat av andra som har mer erfarenhet än jag. Mitt ritprogram (QElectroTech) vill t.ex. ge alla ledare med samma potential samma nummer, vilket jag tycker är logiskt, men det har jag inte stött på i något av de elscheman jag kollat på där varje kabel har unik märkning.

Det jag är ute efter är väl egentligen att hitta en standard som underlättar felsökning utan elschema. Om jag nu får lansera en egen standard tycker jag att följande vore logiskt:

Varje kabelände numreras A:X / B / C:Y

A:X = från-komponent:terminal
B = potentialnummer (gemensamt nummer för alla sammankopplade ledare)
C:Y = till-komponent:terminal

Då kan man enkelt utifrån märkningen avgöra var en ledare ska sitta och vilka som är sammankopplade, samtidigt som varje ledare får unik märkning. Funktion och spänning ges med färg istället för nummerserie.
jockysoft
Inlägg: 136
Blev medlem: 6 augusti 2003, 23:10:58
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Standard för märkning i apparatskåp

Inlägg av jockysoft »

För namngivning av komponenter är det
SS-EN 81346-1
SS-EN 81346-2
du ska ha tag på.
första delen är grundläggande regler och andra delen är tabeller med rekommenderade namn.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Standard för märkning i apparatskåp

Inlägg av säter »

M@s skrev:Problemet är att jag försöker rita egna elscheman och nu måste numrera kablar själv.
Ok, då är det du har problem med, inte själva elskåpet?
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Standard för märkning i apparatskåp

Inlägg av Gimbal »

Krille Krokodil skrev:Automagin i EPLAN bör väl styra en hel del hur branschen ritar idag.

Nja, jag vet inte det jag. Eplan låter dig rita och benämna saker lite som du vill. Sådär stående som i youtube exemplet var väl typiskt amerikanskt eller nåt däråt, så ritar man väl inte i Europa?
Sen har olika företag ofta egna "standarder" som dom vill att det ska ritas ut och saker ska heta och märkas och som kan vara brutalt jobbiga att genomskåda där man kan få exempelprojekt fulla av motsägelser (VW-host). Som tex unika nr på kablar, även om de har samma potential, eller målmärkning, eller blanda in funktion och plats på komponentnamn, eller blanda in sid-numret där komponenten återfinns i ritningen. Det går också fint att blanda sätt.

Men det finns standarder, det är bara det att man inte alltid vill byta till "nya" standarder eftersom det innebär ett jättejobb att rita om allt och ta fram nya märkskyltar och ingen känner igen en enda beteckning. Ofta kan ju "gubbarna" utantill vad olika givare och dylikt brukar heta. Byt namn och du blir mäkta populär. :)
M@s
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 maj 2011, 23:52:52

Re: Standard för märkning i apparatskåp

Inlägg av M@s »

jockysoft skrev:För namngivning av komponenter är det
SS-EN 81346-1
SS-EN 81346-2
du ska ha tag på.
första delen är grundläggande regler och andra delen är tabeller med rekommenderade namn.
Aha, tack! Synd bara att allt ska vara bakom lås och bom, får se om jag kan ta den investeringen i dessa tider.
säter skrev:Ok, då är det du har problem med, inte själva elskåpet?

Förstår inte frågan riktigt, men - ja.
Gimbal skrev: Sen har olika företag ofta egna "standarder" som dom vill att det ska ritas ut och saker ska heta och märkas och som kan vara brutalt jobbiga att genomskåda där man kan få exempelprojekt fulla av motsägelser (VW-host). Som tex unika nr på kablar, även om de har samma potential, eller målmärkning, eller blanda in funktion och plats på komponentnamn, eller blanda in sid-numret där komponenten återfinns i ritningen. Det går också fint att blanda sätt.
Jag hoppades ju som sagt att IEC 62491 skulle ge klarhet i detta, men den ger i princip bara massa förslag och exempel på hur man kan göra och snarare uppmuntrar till att blanda olika märksätt vilket bara blir förvirrande.
Gimbal skrev: Men det finns standarder, det är bara det att man inte alltid vill byta till "nya" standarder eftersom det innebär ett jättejobb att rita om allt och ta fram nya märkskyltar och ingen känner igen en enda beteckning. Ofta kan ju "gubbarna" utantill vad olika givare och dylikt brukar heta. Byt namn och du blir mäkta populär. :)
Precis, jag hoppades mest på att någon av gubbarna kanske hängde här på forumet och skulle kunna dela med sig av såna här grejer som bara sitter i huvudet på branschfolket men som inte finns dokumenterat någonstans.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Standard för märkning i apparatskåp

Inlägg av Mindmapper »

M@s skrev:
säter skrev:Jag tror inte att finns någon global standard för detta.
Vad är problemet, du har väl en elritning att gå i från?
Problemet är att jag försöker rita egna elscheman och nu måste numrera kablar själv. Det verkar ju uppenbarligen finnas någon slags standard, men jag vill få det bekräftat av andra som har mer erfarenhet än jag. Mitt ritprogram (QElectroTech) vill t.ex. ge alla ledare med samma potential samma nummer, vilket jag tycker är logiskt, men det har jag inte stött på i något av de elscheman jag kollat på där varje kabel har unik märkning.

Det jag är ute efter är väl egentligen att hitta en standard som underlättar felsökning utan elschema. Om jag nu får lansera en egen standard tycker jag att följande vore logiskt:

Varje kabelände numreras A:X / B / C:Y

A:X = från-komponent:terminal
B = potentialnummer (gemensamt nummer för alla sammankopplade ledare)
C:Y = till-komponent:terminal

Då kan man enkelt utifrån märkningen avgöra var en ledare ska sitta och vilka som är sammankopplade, samtidigt som varje ledare får unik märkning. Funktion och spänning ges med färg istället för nummerserie.
När det gäller färger på ledare har du SS-EN 60445. Men där har du också en massa gamla och företagsspecifika färgmärkningar.
Det är vanligt aatt ha samma plintnr på plintar som du skruvar ihop med byglar. Fast då brukar de sitta monterade i anslutning till varandra om de ska ha samma nr. Ex vis blå neutralplintar sitter de tillsammans och du byglar ihop dom elektriskt är det normalt att sätta samma nr på dom. Sprider man ut dom brukar man ha unika plintnr som beror på nr serien där de är placerade. Hur detta stämmer med SS-EN 81346 vågar jag ej uttala mig om.
Skriv svar