Jag har en NAD stereoförstärkare (C 316BEE) där en del elektrolyter läckt. Så jag tänkte byta ut allihopa. Hittade servicemanualen och det finns en komponentlista. I denna finns värdena i form av F, V och tolerans. Men inget mer. Det finns flera art.nr. listade för kondensatorer med samma värden, så annat lär ju skilja sig åt. Fysiska mått är inte heller angivna, men de kan jag iofs mäta upp rätt lätt.
Finns det någon som har en typ översättningslista på komponentlistan? Eller andra tips?
NAD komponentlista med artikelnr med saknade värden?
Re: NAD komponentlista med artikelnr med saknade värden?
Vad är det mer än kapacitans, spänning och format du behöver menar du ?
Visst, ESR finns ju, men förr var det ju mer vad det blev.
Visst, ESR finns ju, men förr var det ju mer vad det blev.
Tja... jag vet inte. Då kör jag bara på 

Det jobbigaste brukar vara att få till storleken, blir så mycket meck att mäta allt och sitta och försöka hitta samma (eller iaf passande)
Tar till mig av ditt tips och kör enklast möjliga väg och tackar!
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Jag har blivit "övertalad" att byta kondingar i en 30 år gammal förstärkare jag köpt från England. Jag tittar på kap- och spänningsvärden och kollar storleken, eller snarare hålbilden.
Dock tänker jag inte köra med audiokondensatorer, då dessa är vanliga standardkondingar till HiFi-pris men kan ju kanske fundera på att köra 105graders-varianter.
Räkna med att dagens moderna kondingar har lägre ESR än gårdagens.
Dock tänker jag inte köra med audiokondensatorer, då dessa är vanliga standardkondingar till HiFi-pris men kan ju kanske fundera på att köra 105graders-varianter.
Räkna med att dagens moderna kondingar har lägre ESR än gårdagens.