Projekt: Min stora 1325 Kinafräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Projekt: Min stora 1325 Kinafräs

Inlägg av dar303 »

Hej,

Jag och några vänner har köpt en stor snickeri-CNC, elskåpet är väldigt eh...Kinesiskt och nu kör den NCStudio så det kommer nog att bli lite ombyggnad framöver även om jag ska dra igång den som den är för att testa allt.
Det är en rejäl pjäs på 800kg med servomotorer, kuggstångsdrift och 5kW spindel som nu har manuell ATC så att säga, man byter verktyg med en manuell tryckluftsventil men det skulle vara ganska ballt att ha det från mjukvaran direkt så klart.
Jag har andra maskiner med Mach3 och Smoothstepper så tänkte nog köra på det, är det någon här som konfigurerat Mach3 med verktygsväxlare?
Det är ingen bråska och jag ska snoka på machsupport och sawmillcreek så klart men det skulle vara kul att höra om någon här har erfarenheter av liknande grejer?
Jag fann den här posten med lite scriptkod och länkar som jag ev ska utgå ifrån:
http://marcuswolschon.blogspot.com/2017 ... o-for.html

Här är den:
påplats.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av dar303 24 mars 2020, 15:47:23, redigerad totalt 1 gång.
H.O
Inlägg: 5708
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Verktygsväxling i Mach3

Inlägg av H.O »

Jag har ingen maskin med växlare själv men jag har skrivit macron för växlare åt betalande "kunder" så jag har en del erfarenhet. Jobbar med ett projekt för tillfället där "bara" verktygsväxlaren använder ett 20-tal I/O.

Dyker det upp specifika frågor så ställ de här så kanske jag eller nån annan kan svara på dom.
rabo
Inlägg: 10
Blev medlem: 4 augusti 2018, 13:46:02

Re: Verktygsväxling i Mach3

Inlägg av rabo »

Har inte kört mach3 så mycket, men det borde ju klara av underprogram? Egentligen så borde det då gå att göra program för att "lämna verktyg1" "hämta verktyg3" osv. det som behövt borde väl bara att koppla en I/O utgång till tryckluftsventilen och sedan synka en M-Kod med I/O utgången.
Sen borde det bara vara att spara växlarprogrammen i egen fil och slänga in koden i slutet på varje program.
Så när man växlar verktyg så tar man t.ex "call program lämnaverktyg1" och sen "call program hämtaverktyg3" sen bara köra vidare.
Hoppas du fattar hur jag tänker. :mrgreen:
/Peter

Ps: Osäker hur växlingen fungerar. En tanke var att man måste behöva har tryck uppåt i spindeln för att verktygen skall komma upp i rätt läge fysiskt. Då kanske man kan fjäderbelasta verktygsmagasinet. Och när man skall lämna verktyg så lossar man det liten bit upp i luften.
hummel
Inlägg: 2267
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Verktygsväxling i Mach3

Inlägg av hummel »

jag började med Mach3 på min Cortini men konverterade en gång till och nu blev det Mach4. Upplever att det är klart enklare att skriva koden för verktygsväxling (alla tillägg är enklare att skriva) i Mach4. Det kanske dock är ett stort steg för dig att ta.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Verktygsväxling i Mach3

Inlägg av Krille Krokodil »

Där finns redan många som har satt upp det rätt & riktigt helautomagiskt standard G-kod i
Mach3 så det är bara att göra Ctrl-C Ctrl-V på en av de lösningarna, ex. dessa macros är
för magasin på bordet:

Mach3:


Mach4:
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: Verktygsväxling i Mach3

Inlägg av dar303 »

hummel skrev:jag började med Mach3 på min Cortini men konverterade en gång till och nu blev det Mach4. Upplever att det är klart enklare att skriva koden för verktygsväxling (alla tillägg är enklare att skriva) i Mach4. Det kanske dock är ett stort steg för dig att ta.
Nejdå, det är nog lugnt, jag uppgraderar gärna mjukvara och har relativt lätt att sätta mig in i nya grejer så det ska nog gå.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: Verktygsväxling i Mach3

Inlägg av dar303 »

Krille Krokodil skrev:Där finns redan många som har satt upp det rätt & riktigt helautomagiskt standard G-kod i
Mach3 så det är bara att göra Ctrl-C Ctrl-V på en av de lösningarna, ex. dessa macros är
för magasin på bordet:

Mach3:


Mach4:
Tack för tipsen!
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: Verktygsväxling i Mach3

Inlägg av dar303 »

Spindeln jag har verkar vara av denna typ, 5,5kW:
https://spindlemotor-china.en.made-in-c ... outer.html

På min maskin är inte sensorerna inkopplade och verkygslossning/låsning sker med en manuell ventil.
Jag har nu i alla fall lyckats googla mig till denna info så nu blir det lite lättare, det är inte exat min spindel men det borde vara ganska likt:
instructionsPNG.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: Projekt: Min stora 1325 Kinafräs

Inlägg av dar303 »

Jag tänkte att jag gör om den här tråden till en bygg/dokumentationstråd om detta projekt.

Målet idag är att få igång den med så lite ingrepp som möjligt och börja tjäna lite pengar på den, den används på ett dekorsnickeri som jobbar mot film, reklam, event och custom inredningar och jag ska försöka lära mina vänner som driver stället att använda den!

Vi har rengjort och smörjt alla gejdrar och kuggstänger och den kör fint och utan missljud.
Elen och pneumatiken behövde sig en uppgradering, då vi plockade av kåpan på Z-delen så fann vi t.ex att anslutningarna till Z-motorn endast var tvinnade med handkraft och tejpade med eltejp av den tidigare ägaren! :)
Vi har även flyttat den manuella ventilen från spindelfästet till ena sidan av portalen för att förbereda för elektroniskt styrd verktygsväxling

Jag har även satt dit lite IGUS-kedjor för kablar och slangar, 3D-printade fästen till dom.
Foto 2020-03-20 21 15 45.jpg
Så här blev det, snart klart:
spindel.JPG
Det jag nu ska fundera ut är hur jag ska styra spindeln, som det är nu så är det alltid luft på växlingen och på filmer jag sett på nätet så stängs flödet av när växlingen är klart, är det någon här som har en liknande spindel i drift och vill dela med sig av hur det funkar med solenoiderna?
Är det en växlande eller två separata till lossning/låsning?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: Projekt: Min stora 1325 Kinafräs

Inlägg av dar303 »

Jag har ju så småningom planer på att byta styrsystem, NCStudio är tämligen värdelöst och jag är van vid Mach3 så tänkte att det får bli en uppgradering till Mach4.
Men vilken motion controller skulle ni rekommendera? Har kört Smoothstepper förut men vet att det finns PoKeys och Kflop som också är relativt enkla att använda med Mach.
Finns det några erfarenheter här?
Senast redigerad av dar303 2 april 2020, 17:04:06, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Projekt: Min stora 1325 Kinafräs

Inlägg av tecno »

KFlop = Mach3 only.

Har KFlop/Kanalog nya till salu (mina reservkort)
hummel
Inlägg: 2267
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Projekt: Min stora 1325 Kinafräs

Inlägg av hummel »

PoKeys 57CNC med Mach4 fungerar mycket bra för mig. jag gick från Smoothstepper och Mach3 till PoKeys och Mach4. Det är ett stort steg framåt vad gäller stabilitet och rapphet. Nu fungerar jog-pendant som den ska.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: Projekt: Min stora 1325 Kinafräs

Inlägg av dar303 »

tecno skrev:KFlop = Mach3 only.

Har KFlop/Kanalog nya till salu (mina reservkort)

Ok, tack för infon! Hur mycket vill du ha för dom?
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: Projekt: Min stora 1325 Kinafräs

Inlägg av dar303 »

hummel skrev:PoKeys 57CNC med Mach4 fungerar mycket bra för mig. jag gick från Smoothstepper och Mach3 till PoKeys och Mach4. Det är ett stort steg framåt vad gäller stabilitet och rapphet. Nu fungerar jog-pendant som den ska.
Tack! Ska kolla lite hur svårt det verkar att konfigurera växlare och sådant med detta!
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Projekt: Min stora 1325 Kinafräs

Inlägg av tecno »

https://elektronikforumet.com/forum/vie ... ilit=Kflop

Men säg 3500 så får du ett kanonpris.

Notera att du inte är låst till Mach3, deras egna Kmotioncnc är mycket potent programvara.
Skriv svar