Rörslutsteg MkII

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörslutsteg MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Precis det du säger har jag gjort och resultatet är precis det du säger.

Det är DC-clamping som fortgår och Du hjälpte mig att förstå det.

MVH/Roger
PS
Jag är precis på väg att beställa två stycken 50M-motstånd från ELFA (de har haft 100M men inte längre) för att bygga mig en extremt högimpediv 1:11-prob som bara skall kunna sniffa lågspängd men högimpediv spänning. Proben blir alltså bara att jag förlänger mina 10M Ohm-prober med de två motstånden i serie, det handlar inte om precision här utan bara att kunna se saker.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörslutsteg MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Bifogar en bild på mina mätningar.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Rörslutsteg MkII

Inlägg av YD1150 »

Då är det mysteriet löst. :) Vid "lagom" nivå så är allt normalt men vid högre nivå så uppstår fenomenet. Då borde det bli lite distorsion när negativa delen närmar sig punkten då strömmen genom röret stryps.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörslutsteg MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

YD1150 skrev:Då är det mysteriet löst. :) Vid "lagom" nivå så är allt normalt men vid högre nivå så uppstår fenomenet. Då borde det bli lite distorsion när negativa delen närmar sig punkten då strömmen genom röret stryps.
Då borde det bli lite distorsion när negativa delen närmar sig punkten då strömmen genom röret stryps
Fast jag upplever inte att det stryps, man tycks kunna kräma på hur mycket signal som helst tills splittern klipper och det gör den för "dubbla" bias dvs +70V (bias är ungefär -35V).

Men förmodligen hinner splittern klippa innan slutrören klipper så därför ser jag inte det du pratar om.

Jag är på väg att bygga om min KPA_proto till separata bias, vet inte om det är så lyckat men siktar på det.

I det läget är jag sedan lite intresserad av att checka skillnaden avkopplat/"icke avkopplat" vad gäller fp.

Nu är kvällsvarden färdig.

Vi hörs i morgon.

God natt!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörslutsteg MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag byggt om till separat bias.

Samtidigt avkopplade jag Rk med 470uF.

Utsignalens utseende blev då inte så bra, visst jag får ungefär samma uteffekt vid ren sinus MEN försöker man låta KPA klippa så klipper den helt klart fult, blir tom nåt slags hack i signalen.

MEN tar man bort avkopplingskondingarna så ser faktiskt signalen finare ut än den gjorde förut!

Den klipper symmetriskt och jättesnyggt!

Snyggast blir det omotkopplat (OL).

Annars testade jag fp för omotkopplat och motkopplat med Ck och får 13kHz respektive 17kHz.

Utan Ck får jag ungefär samma, knepigt nog för effektiv resistans hos endera röret borde vara (my+1)Rk plus sedvanliga rp och jag har läckage-problem i min OPT vilket borde ge högre HF och det blir det nog också, förutom 17kHz som är lägre än innan men det kan faktiskt bero på att totala förstärkningen eventuellt är mindre.

Jag känner mig nöjd med separat bias och dess prestanda men jag är orolig för hur positivt galler påverkar.

Om jag inte avkopplar har jag 330 Ohm som typ katod-feedback, 200mAp kommer då ge typ 60Vp mer negativ bias och där är ju röret i princip strypt.

Så här känner jag att jag måste avkoppla Rk.

Jag kan ju liksom inte både får 200mAp extra OCH 60Vp extra negativ bias (pga Rk~300 Ohm).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Rörslutsteg MkII

Inlägg av YD1150 »

Om du kör med separat bias och jordar katoden så får du lite mer sving...

Du kan ju alltid köra ett spektrumanalysator program i din dator för att titta på distorsion. Bara en sladd till linjeingången på datorn.
(jag vet att du inte gillar datorer... :wink:)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörslutsteg MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu får du förklara dig här.
Om du kör med separat bias och jordar katoden så får du lite mer sving...
Vad tusan menar du med det här :)

Om du menar att jag skall avkoppla Rk (cathode-bias) så är jag med dig för då går väl katoden direkt till jord (dynamiskt), eller?

Men detta har inte fungerat så bra, tråkigt utseende på signal alltså.

Fast du kanske menar "fixed bias"?

Och när jag tänker efter är det nog så du menar.

Jag har flertalet lösa heater-lindningar så att generera negativ bias modell Cockcroft-Walton:generator är inga problem och jag har tom lite tänkt på det men dom 10% man typ vinner i spänning bidrar inte till nåt nämnvärt lyft i uteffekt, smidigare då att köra cathode-bias.

MEN när jag nu kommer köra så otroligt asymmetrisk ström så om man då kan slippa Rk (och speciellt Ck) så slipper man ju problemet om man säger, att köra fixed-bias kanske tom är enda alternativet?

MVH/Roger
PS
Fast visst, man tjänar ungefär 1dB på fixed-bias plus 3dB på positivt galler så är vi uppe i hela 4dB, jippi :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörslutsteg MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har idag mätt Ugk vs Uk vid
A) Ck=0
B) Ck

I fallet A halveras ungefär inkommande spänning (Uin) i praktiken och hamnar över gk, en formel som beskriver det här är

\(Ugk=\frac{Uin}{1+gmRk}\)

Där gm för 6550 i triodkoppling är runt 10mS samtidigt som jag nyttjar 330 Ohm, 10mS*330 Ohm +1=4,3, säg 4.

Då ska alltså Uin/4 hamna över Ugk och 3Uin/4 över Uk.

Men jag får som sagt ungefär Uin/2 som Ugk.

Det är ganska stor skillnad på 1/2 och 1/4 men eventuellt har jag rätt i princip.

I vilket fall krävs nu dubbla det sving som själva röret behöver för att klippa hos Uin dvs splittern, så om jag tidigare behövde 35Vp måste jag nu ha 70Vp för att styra ut röret till klippning.

Jag har 70Vp, men inte så mycket mer.

När det gäller B är det en stor besvikelse!

Signalen ut till last ser bedrövlig ut vid lagom överstyrning, det blir inte alls det fina rör-klippet.

För att det skall se snyggt ut måste man dra ner insignalen så att det knappt klipper.

Men så kan man ju inte ha det för det är ju där man vill spela när det är party!

Grejen är sen att jag vill minnas att det var likadant med gemensamt motstånd (och kommer eventuellt bygga om för test igen) och faktiskt är det inte så konstigt för ett gemensamt motstånd och Klass A innebär virtuell jord vilket egentligen är samma sak som händer vid avkoppling av en icke-gemensamt motstånd varför jag troligtvis inte behöver ens testa gemensamt motstånd igen.

Jag tror att den lilla lokala återkopplingen som separat Rk innebär gör under för signalen så jag har börjat lura på att skippa ambitionen med MOS-boost för den KRÄVER Ck samtidigt som Ck nu visar vara dålig för signalen.

Jag får inte ut mycket mer än 16W i 4 Ohm med mina 6550 och då inte ens när jag pressar dom till 2X38Wa, skumt för med 807 och samma trafo ska jag kunna få ut lika mycket i 8 Ohm.

Det är ju sen skillnad på 2X30Wa (ICAS) för 807 och 2X40Wa (ROC) max för 6550 där nån lärde mig för länge sedan att om man spelar högt på ett rörslutsteg i Klass A så blir rören kallare samtidigt som jag läst att verkningsgraden är runt 25%.

Bifogar bild på hur ful utsignalen är vid hög utstyrning.

MVH/Roger
PS
Jag tror (obs) att den fula signalen nedan var lika ful för gemensamt Rk men jag kan inte svära på det, det är dock enkelt att bygga tillbaka till gemensamt Rk (jag har gjort det så) fast jag är mycket säker på min sak samtidigt som lite återkoppling är känt för att göra under. Jag resonerar också som så att Ck över separat Rk borde vara samma som gemensamt Rk utan Ck för det som händer då är att "Rk" blir en virtuell jord och Ck "emuleras". Problemet kan sedan kanske bero på att katod inte gillar jordpotential så bra, varför vete tusan :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 3 april 2020, 20:50:48, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Rörslutsteg MkII

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Matar du direkt på gallren till 807 eller via 12DW7:an?
Ditt ingångs- och fasdelarsteg är ju feldimensionerat, men det är en annan sak ...
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörslutsteg MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har kommit på att den fina grafen är finare än vad den är.

Lite slumpartat har jag så pass resurser i drivröret så att slutrören precis och nätt och jämt kan styras ut EXAKT när drivröret (dvs splittern) klipper.

Jag får alltså typ 15W (av 16W) vid det fina klippet och det är alltså lite slumpen som gjort att jag kan driva ut slutrören såpass TROTS ingen Ck.

Samtidigt har jag designat för rejäl drivmarginal men då har jag haft Ck (eller gemensamt Rk) i tankarna.

Av min senaste formel ovan som antyder Uin/4 över Vgk medans jag av nån underlig anledning får hela Uin/2 över Vgk så kan man dra slutsatsen att Ck gör så att hela Uin hamnar över Vgk och då har jag ungefär 100% marginal.

Jag behöver alltså runt 35Vp för full utstyrning medans splittern när jag nyttjar Ck ger ungefär 70Vp.

Det är alltså gott om "drivkraft".

Mitt nästa steg kommer bli att åter montera de båda Ck och sedan montera de båda MOS.

Förväntad boost-effekt: max +3dB.

MVH/Roger
PS
Det tycks inte finnas några grafer på positivt galler vad gäller 6550/KT88 så kanske jag kör sönder dom? Dock är det ganska klart att alla rör kan hantera positivt galler, frågan är mest hur mycket effekt gallret tål. Eftersom galler är av solid metall tycker jag det vore konstigt om ett mer robust slutrörsgaller inte tålde i alla fall 3W, typ.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Rörslutsteg MkII

Inlägg av hcb »

>Eftersom galler är av solid metall

Galler solitt? Hur tänker du nu? Jag skulle inte alls vara så säker på att styrgallret tål 3 W. Tänk på att det är lindat så att det påverkar strömmen så mycket som möjligt (nåja), medan skärmgallret är byggt för att det faktiskt skall gå ström från det.

https://frank.pocnet.net/sheets/137/5/5933.pdf ser det ut som om en typisk gallerström i klass C är ≈3--4 mA, och med utstyrningsnivåer på omkring 110 V (och förspänning på -65 V) blir det snarare en tiopotens mindre än 3 W. Reservation för feltänk och dito uträkning.

Hur som helst tål ett 807 enligt ovan nämnda datablad omkring 3.5 W på skärmgallret, och min okvalificerade gissning är att styrgallret tål avsevärt mindre än det.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörslutsteg MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

hcb skrev:>Eftersom galler är av solid metall

Galler solitt? Hur tänker du nu? Jag skulle inte alls vara så säker på att styrgallret tål 3 W. Tänk på att det är lindat så att det påverkar strömmen så mycket som möjligt (nåja), medan skärmgallret är byggt för att det faktiskt skall gå ström från det.

https://frank.pocnet.net/sheets/137/5/5933.pdf ser det ut som om en typisk gallerström i klass C är ≈3--4 mA, och med utstyrningsnivåer på omkring 110 V (och förspänning på -65 V) blir det snarare en tiopotens mindre än 3 W. Reservation för feltänk och dito uträkning.

Hur som helst tål ett 807 enligt ovan nämnda datablad omkring 3.5 W på skärmgallret, och min okvalificerade gissning är att styrgallret tål avsevärt mindre än det.
Hej hcb!

Intressant inlägg!

Jag gillar det väldigt mycket!

Du skriver väldigt ödmjukt och jag skall studera den där länken.
Hur som helst tål ett 807 enligt ovan nämnda datablad omkring 3.5 W på skärmgallret, och min okvalificerade gissning är att styrgallret tål avsevärt mindre än det
Det här är en bra kommentar och summering, har inte riktigt sett det där med 3,5W men antar att informationen finns i din länk.

Jag tycker inte att din gissning är så okvalificerad för styrgallerspiraltråden är troligtvis tunnare än skärmgallerspiraltråden, men som jag säger handlar det faktiskt om solid metall så min okvalificerade gissning är fortfarande att styrgallret tål uppemot 3W.

MVH/Roger
PS
Jag kommer köra in uppemot 200mAp i ett plusgaller (styrgallret, alltså) på uppemot +20Vp, detta ger 4W peak om man säger men allt är sinus och halvvågslikriktat modell 20Vp/pi*0,2Ap/pi=0,4W (med reservation för felberäkning). Jag tankade förresten genast hem databladet ty jag har faktiskt en kvartett 5933 (som är militärspecade 807), såg alltså Psc<3,5W. Tack för databladet!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörslutsteg MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Igår monterade jag de båda MOS.

Nu ska Ni få höra, om Ni jämför min bild ovan och YD1150's bild ovan så är det här annorlunda.

Vgk går inte ett uns positivt!

Ig är mindre än en milliampere.

MEN, det klipps.

Hur är detta möjligt?

Jag fattar återigen INGENTING!

Bifogar bilder.

MVH/Roger
PS
Neråt ser det mindre bra ut, eventuellt pga att MOS inte kan sinka nån ström att tala om (<1mA) och kanske sinkkapacitet behövs när man skall "tömma" kopplingskondensatorer? Det enda som har hänt är alltså att toppen på kurvan har gått från att vara sinusformad till platt, detta samtidigt som det inte går nån gallerström :humm:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Rörslutsteg MkII

Inlägg av YD1150 »

Klamp Klamp...så länge du har kopplingskondensator så kommer du inte runt problemet! Tänkte på om du stuvar om bias-delarna och låter MOS-transistorn driva gallret direkt utan kopplingskondensatorer. Matningsspänning på säg +30V till drain och source via ett motstånd till -60V (eller något passande). Bias till röret justeras på gaten.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörslutsteg MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Du är för härlig!

Du ger mig mer än antydningar till problemet och hur jag eventuellt kan fixa det, stort tack!

Gäller ditt tips även avkopplat Rk om jag törs fråga? ;)

För nu har jag en slinga som typ ser ut som sådan att MOS driver lågimpedivt (sourceföljare) via kopplingskondensator (220nF), Vgk, Ck//Rk och jord.

Jag har alltså två kondingar i slingan.

Idag har jag mätt lite.
1) När jag mäter Ug (dvs efter kopplingskondensatorn) händer nåt intressant, vid säg 40Vp så får jag DC=0V MEN vid säg 50Vp så får jag DC=-20V, dvs istället för positivt galler får jag -20V i DC-galler, fast det är nog det du menar.
2) När jag mäter Vgk som kommer jag inte en "millivolt" över 0V, det bara klipper trots att det inte går en milliampere i gallerström.

Jag behöver avkoppla Rk för jag har asymmetrisk Ik men kopplingskondensator behöver jag egentligen inte, "bara" att biasera röret DC-mässigt.

Jo, det behöver jag för splitteranoden ligger på drygt 300VDC och splitterkatoden på knappt 100VDC, liiiiiite svårt att generera "samma" bias hos slutrören då.

MVH/Roger
PS
Ursäkta tjatet, men kan jag köra med avkopplat Rk? Vänta nu lite, DC-bias kan man fixa mha fixed bias istället för auto-bias, på det sättet kommer jag ifrån alla kondensatorer! Jag tror annars att typ den ENDA vinsten (speciellt i Klass A) med avkopplat Rk, oavsett om det är gemensamt eller inte, är högre sving och därmed högre uteffekt, eller?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar