Dina mini-projekt!
Re: Dina mini-projekt!
Jag har något för vaga minnesbilder av vilka problem jag brottades med när jag höll på med det här, men jag känner igen mig.
Jag har för mig att jag inte var riktigt nöjd med "bestämdheten" hos pulserna när jag provade med H-brygga. Vill minnas att jag hade lite samma problem som du, på ett dygn kunde det uret ha halkat efter 1 eller ett par minuter. Min allra första version av styrning av slavur var baserad på ett ISA kort med reläer. Där stängde jag aldrig av impulsströmmen, utan relät på ISA kortet styrde ett extern tvåpoligt relä som växlade polaritet. Det fallerade aldrig. När jag byggde nästa version hade jag ett tag en uppkoppling på labbdäck med H-brygga, men jag blev aldrig nöjd med den lösningen. När jag byggde version 2 hade jag en hel del problem med att få till ett väl fungerande styrprogram (jag är en usel progammerare), det gick från att direkt toggla en bit i en I/O port på ISA bus - och det styrde direkt ett relä, vilket var ganska idiotsäkert till att få till stabil seriekommunikation. Spenderade mycket tid att prova olika lösningar på att prata med mitt styrkort, det var interruptstyrt ett tag, för att sedan bli pollat. Därefter lärde jag mig använda select() och kolla efter I/O från flera filedescriptors. Jag kan mycket väl ha avfärdat H-bryggan och trott att den lösningen varit ett problem, när jag befann mig i mitt sökande efter ett fungerande styrprogram.
Ska du inte ha en egen impuls-ur-tråd?
Jag har för mig att jag inte var riktigt nöjd med "bestämdheten" hos pulserna när jag provade med H-brygga. Vill minnas att jag hade lite samma problem som du, på ett dygn kunde det uret ha halkat efter 1 eller ett par minuter. Min allra första version av styrning av slavur var baserad på ett ISA kort med reläer. Där stängde jag aldrig av impulsströmmen, utan relät på ISA kortet styrde ett extern tvåpoligt relä som växlade polaritet. Det fallerade aldrig. När jag byggde nästa version hade jag ett tag en uppkoppling på labbdäck med H-brygga, men jag blev aldrig nöjd med den lösningen. När jag byggde version 2 hade jag en hel del problem med att få till ett väl fungerande styrprogram (jag är en usel progammerare), det gick från att direkt toggla en bit i en I/O port på ISA bus - och det styrde direkt ett relä, vilket var ganska idiotsäkert till att få till stabil seriekommunikation. Spenderade mycket tid att prova olika lösningar på att prata med mitt styrkort, det var interruptstyrt ett tag, för att sedan bli pollat. Därefter lärde jag mig använda select() och kolla efter I/O från flera filedescriptors. Jag kan mycket väl ha avfärdat H-bryggan och trott att den lösningen varit ett problem, när jag befann mig i mitt sökande efter ett fungerande styrprogram.
Ska du inte ha en egen impuls-ur-tråd?
- GastonDeVille
- EF Sponsor
- Inlägg: 1976
- Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
- Ort: Småland - lite utanför Gränna
Re: Dina mini-projekt!
Fick syn på en pytteliten gej som låg i rännstenen vilket visade sig vara en "Plantronics Voyager Legend" öronsnäcka eller vad det kallas. Headset.
Den verkar ha blivit borttappad och överkörd av en bil
Själva "kroppen" och mikrofonbommen var spräckta Iallafall tänkte jag den skulle var kul att se vad en sån hade för innehåll om inte annat.
Det hade kommit in en del vatten och smuts och uttaget för laddaren var också spräckt så jag plockade bort lite plastbitar för att komma åt att ladda.
Testade att mäta spänning och batteriet var ganska urladdat men en liten gnutta liv kvar. 3,5 Volt.
Körde på men laddning och det verkade funka, spänningen ökade så den fick ligga till sig lite.
Spänning 4 Volt. Provade att trycka på lite knappar men inte den minsta blink från lysdioden som visar status.
Gissa om jag blev förvånad när det plötsligt lät som någon pratade!
Visade sig att luren har inbyggda röstkommandon som talar om "max volume.." "not connected" med mera.
Lyckades para ihop med telefonen efter några försök. Spelade "Electric" med Leila K, och det funkade!
Det verkar som att LED-drivaren eller själva lysdioden omkommit eller släppt nånstans.
Återstår att se om mikrofonerna (det finns tre) har klarat sig... >Uppdatering1<
Fick telefonkontakt med frugans telefon via headsetet. Kalas!
>Uppdatering2<
Rotade lite försiktigt i kretskortet bland komponenterna för att hitta problemet med att lysdioden inte vaknade.
Behövde inte leta så länge. På baksidan av kortet har en komponent ärgat lite och ett par motstånd fläkts av
De är ganska små. Ett mikroskop hade inte varit fel nu, svårt att se om lödpaddarna är friska.
får ta en avancerad gissning på motståndens valörer. Lysdioden är en sån tvåfärgad sak.
De sylvassa mätpinnarna känns plötsligt gigantiska...
.. och kamerans zoom räcker inte till längre
Den verkar ha blivit borttappad och överkörd av en bil
Själva "kroppen" och mikrofonbommen var spräckta Iallafall tänkte jag den skulle var kul att se vad en sån hade för innehåll om inte annat.
Det hade kommit in en del vatten och smuts och uttaget för laddaren var också spräckt så jag plockade bort lite plastbitar för att komma åt att ladda.
Testade att mäta spänning och batteriet var ganska urladdat men en liten gnutta liv kvar. 3,5 Volt.
Körde på men laddning och det verkade funka, spänningen ökade så den fick ligga till sig lite.
Spänning 4 Volt. Provade att trycka på lite knappar men inte den minsta blink från lysdioden som visar status.
Gissa om jag blev förvånad när det plötsligt lät som någon pratade!
Visade sig att luren har inbyggda röstkommandon som talar om "max volume.." "not connected" med mera.
Lyckades para ihop med telefonen efter några försök. Spelade "Electric" med Leila K, och det funkade!
Det verkar som att LED-drivaren eller själva lysdioden omkommit eller släppt nånstans.
Återstår att se om mikrofonerna (det finns tre) har klarat sig... >Uppdatering1<
Fick telefonkontakt med frugans telefon via headsetet. Kalas!
>Uppdatering2<
Rotade lite försiktigt i kretskortet bland komponenterna för att hitta problemet med att lysdioden inte vaknade.
Behövde inte leta så länge. På baksidan av kortet har en komponent ärgat lite och ett par motstånd fläkts av
De är ganska små. Ett mikroskop hade inte varit fel nu, svårt att se om lödpaddarna är friska.
får ta en avancerad gissning på motståndens valörer. Lysdioden är en sån tvåfärgad sak.
De sylvassa mätpinnarna känns plötsligt gigantiska...
.. och kamerans zoom räcker inte till längre
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- frownlayer
- Inlägg: 1823
- Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
- Ort: Reftele
Re: Dina mini-projekt!
Så jag rotade fram en överbliven Raspberry pi zero, ett microSD ,några stift från en stiftlist, och ett par optokopplare.
Googlade på pythonprogram till knappsats, modifierade och la till ett "kodlås" med olika funktioner för olika koder.
Så kod XXXX1, öppnar port 1, XXXX2 öppnat port 2. XXXX3 öppnar både 1 och 2.
Så nu är jag nöjd. Samma funktion som innan, fast bättre. Då jag nu även kan koppla upp mig mot datorn och öppna portarna.
Snyggheten i installationen bjuder jag på.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Electricguy
- Inlägg: 12304
- Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
- Ort: Kälmä' typ..
Re: Dina mini-projekt!
Hade lite tråkigt och en påse LF356H OP-förstärkare. Fick för mig att knöla dit ett par på en 8-pin sockel som en drop-in för den TL072 som annars sitter i min RIAA-förstärkare.
Och jaa, det låter.. precis likadant som 072'an... OP'n är ingen svag länk i systemet här direkt..
Och jaa, det låter.. precis likadant som 072'an... OP'n är ingen svag länk i systemet här direkt..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 32782
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
Re: Dina mini-projekt!
Var inte Trehundrafemtiosexan benämnd som ”precision opamp” en gång i tiden?!
- anders_bzn
- Inlägg: 5462
- Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
- Ort: Kävlinge
- Kontakt:
Re: Dina mini-projekt!
Ja, det blev ju ett lite mer utdraget projekt än väntat. Igår kollade jag lite på det igen. Det visade sig inte vara elektroniken som var problemet, mätte med oscilloskopet och det såg fantastiskt fint ut. Det visade sig var en bugg i shellskriptet...Oskar skrev:Jag har något för vaga minnesbilder av vilka problem jag brottades med när jag höll på med det här, men jag känner igen mig.
Jag har för mig att jag inte var riktigt nöjd med "bestämdheten" hos pulserna när jag provade med H-brygga. Vill minnas att jag hade lite samma problem som du, på ett dygn kunde det uret ha halkat efter 1 eller ett par minuter. Min allra första version av styrning av slavur var baserad på ett ISA kort med reläer. Där stängde jag aldrig av impulsströmmen, utan relät på ISA kortet styrde ett extern tvåpoligt relä som växlade polaritet. Det fallerade aldrig. När jag byggde nästa version hade jag ett tag en uppkoppling på labbdäck med H-brygga, men jag blev aldrig nöjd med den lösningen. När jag byggde version 2 hade jag en hel del problem med att få till ett väl fungerande styrprogram (jag är en usel progammerare), det gick från att direkt toggla en bit i en I/O port på ISA bus - och det styrde direkt ett relä, vilket var ganska idiotsäkert till att få till stabil seriekommunikation. Spenderade mycket tid att prova olika lösningar på att prata med mitt styrkort, det var interruptstyrt ett tag, för att sedan bli pollat. Därefter lärde jag mig använda select() och kolla efter I/O från flera filedescriptors. Jag kan mycket väl ha avfärdat H-bryggan och trott att den lösningen varit ett problem, när jag befann mig i mitt sökande efter ett fungerande styrprogram.
Ska du inte ha en egen impuls-ur-tråd?
Eftersom skriptet är one-shot och exekveras av cron så måste jag ha ett sätt att veta om det är positiv eller negativ puls. Alltså tar man reda på om minutsiffran är udda eller jämn och höjer ena eller andra sidan på H-bryggan:
Kod: Markera allt
minutes=`date +%-M`
odd=$[$minutes%2]
if [ $odd = 0 ]; then
echo 1 > /sys/class/gpio/gpio$pin_2A/value
sleep 1
echo 0 > /sys/class/gpio/gpio$pin_2A/value
else
echo 1 > /sys/class/gpio/gpio$pin_1A/value
sleep 1
echo 0 > /sys/class/gpio/gpio$pin_1A/value
fi
Kod: Markera allt
minutes=`date +%M`
Kod: Markera allt
minutes=`date +%-M`
Sen fick jag också testat mina nya PCBite oscilloskopsprobe:ar: Jag fick dem som tack för att jag lånade ut rekvisita till deras fotosession nyligen. Det är mitt kort på bilden: https://sensepeek.com/pcbite-kit-large-base-plate
Jag gillar probe:arna, det ger mig två nya händer. Men jag upplever dem som en aning vingliga.
Nu är frågan, är man färdig här eller ska man rita ett kort? Är det någon som skulle vara intresserad?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Electricguy
- Inlägg: 12304
- Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
- Ort: Kälmä' typ..
Re: Dina mini-projekt!
Det är mycket möjligt! Jag fick en näve av ingen annan än Leif just för att dom var bra. Och det är ena rackare till att vara tysta och fina.HUGGBÄVERN skrev:Var inte Trehundrafemtiosexan benämnd som ”precision opamp” en gång i tiden?!
- anders_bzn
- Inlägg: 5462
- Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
- Ort: Kävlinge
- Kontakt:
Re: Dina mini-projekt!
Jag kunde inte låta bli. Det blev kort. Lite mer generellt så att man kan använda båda H-bryggorna i kretsen och ansluta någon 1-wire pryl också. Old school, hålmonterat!anders_bzn skrev:Nu är frågan, är man färdig här eller ska man rita ett kort? Är det någon som skulle vara intresserad?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Dina mini-projekt!
Köpte ett Monopol på Tradera. Visade sig vara ett modernt monopol med digital bank med plastkort istället för papperspengar.
Varje plastkort hade olika upphöjningar vilket motsvarade ett binärt system.
Spelet var för 2-6 spelare, men genom att mäta lite på plastkorten kunde jag cadda ett nytt kort med id 7 som jag senare 3D-printade. Vips var Monopolspelet för 2-7 spelare
Varje plastkort hade olika upphöjningar vilket motsvarade ett binärt system.
Spelet var för 2-6 spelare, men genom att mäta lite på plastkorten kunde jag cadda ett nytt kort med id 7 som jag senare 3D-printade. Vips var Monopolspelet för 2-7 spelare
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 32782
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
Re: Dina mini-projekt!
Nä. Ett av korten hade en upphöjning motsvarande decimalt 1. Några kort hade två upphöjningar. Enda korten som saknades för en komplett serie från 0-7 var 0 och b111.
Re: Dina mini-projekt!
Det dyker ibland upp en del trådar kring insamling av miljödata och grejor inte minst kopplat till hemautomation och loggning etc.
Tänkte detta mini-projekt kan vara av intresse.
Jag har med tiden byggt upp en mängd olika sensor lösningar för mina personliga hemautomation behov de flesta har baserats på WIFI som transmission.
WIFI betyder i klartext att det blir svårt att uppnå någon sjysst lösning som matas med batteri.
Det tar helt enkelt tid för WIFI att göra uppkoppling och det går åt i sammanhanget mycket ström under denna tid.
Därför sneglade jag lite på en generell lösning som bärs med rudimentära 433MHz komponenter och med fokus på batterimatning.
Efter en del labbande kom jag fram till nedan lösning.
Finns egentligen inte mycket att säga.
- Radiomodul kan vara godtycklig ASK modul som fungerar på 3.3V och har den traditionella "power, gnd, DATA" kopplingen. Jag har provat tre olika och alla funkar (dock med olika räckvidd)
- Sensormodul godtycklig I2C modul som inte drar mer än vad STM'n orkar mata. I dagläget har koden stöd för BME,BMA serierna (Temp,Lufttryck,Luftfuktighet) och en VEML för ljus intensitet. Jag kommer successivt tillföra stöd för fler sensorer, även DHT
- Matning allt mellan 3.5V - 19V. Sensorn skickar med batteristatus i procent, men man måste justera spänningsdelaren (R8 & R9) efter vilken batteri lösning man kopplar till.
- 4 lödbryggor för att välja 16 olika uppdaterings intervaller (5 sek -> 24 Tim)
- 5 lödbryggor för att ställa ID (0-31)
- Beräknad strömförbrukning i deep-sleep ca 8-9 uA. Jag har inte mätt då det i dagsläget är byggt på ett labkort som har en lysdiod igång och jag inte hade hjärta att döda den.
Hur tar man då emot denna data och gör något vettigt ?
Det enkla svaret är "Sätt upp en OpenMQTT Gateway
Data skickas så den kan tolkas och tas emot av den i "RF" läge.
För att "få plats" i ett 32-bit meddelande så skickas varje mätpunkt som ett eget meddelande (om en sensor mäter både temp och lufttryck så blir det en sändning för respektive).
Koden kan fås som binär. Den är inte "presentabel" i dagsläget.
Kortet är 50mm X 25mm
Avser att beställa ett gäng när jag får klarhet i om leveranserna funkar som de ska.
Tänkte detta mini-projekt kan vara av intresse.
Jag har med tiden byggt upp en mängd olika sensor lösningar för mina personliga hemautomation behov de flesta har baserats på WIFI som transmission.
WIFI betyder i klartext att det blir svårt att uppnå någon sjysst lösning som matas med batteri.
Det tar helt enkelt tid för WIFI att göra uppkoppling och det går åt i sammanhanget mycket ström under denna tid.
Därför sneglade jag lite på en generell lösning som bärs med rudimentära 433MHz komponenter och med fokus på batterimatning.
Efter en del labbande kom jag fram till nedan lösning.
Finns egentligen inte mycket att säga.
- Radiomodul kan vara godtycklig ASK modul som fungerar på 3.3V och har den traditionella "power, gnd, DATA" kopplingen. Jag har provat tre olika och alla funkar (dock med olika räckvidd)
- Sensormodul godtycklig I2C modul som inte drar mer än vad STM'n orkar mata. I dagläget har koden stöd för BME,BMA serierna (Temp,Lufttryck,Luftfuktighet) och en VEML för ljus intensitet. Jag kommer successivt tillföra stöd för fler sensorer, även DHT
- Matning allt mellan 3.5V - 19V. Sensorn skickar med batteristatus i procent, men man måste justera spänningsdelaren (R8 & R9) efter vilken batteri lösning man kopplar till.
- 4 lödbryggor för att välja 16 olika uppdaterings intervaller (5 sek -> 24 Tim)
- 5 lödbryggor för att ställa ID (0-31)
- Beräknad strömförbrukning i deep-sleep ca 8-9 uA. Jag har inte mätt då det i dagsläget är byggt på ett labkort som har en lysdiod igång och jag inte hade hjärta att döda den.
Hur tar man då emot denna data och gör något vettigt ?
Det enkla svaret är "Sätt upp en OpenMQTT Gateway
Data skickas så den kan tolkas och tas emot av den i "RF" läge.
För att "få plats" i ett 32-bit meddelande så skickas varje mätpunkt som ett eget meddelande (om en sensor mäter både temp och lufttryck så blir det en sändning för respektive).
Koden kan fås som binär. Den är inte "presentabel" i dagsläget.
Kortet är 50mm X 25mm
Avser att beställa ett gäng när jag får klarhet i om leveranserna funkar som de ska.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Klas-Kenny
- Inlägg: 11344
- Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
- Ort: Växjö/Alvesta
Re: Dina mini-projekt!
Ett väldigt litet projekt.
Tvååringen fick en liten elbil i födelsedagspresent för lite sen. Nu skulle jag ladda den första gången sen den var ny och kollade på laddaren, en vanlig nätadapter märkt 12V 1A. Kollade inkopplingen och jodå, direkt kopplad till batteriet. Bara en diod i serie av någon anledning.
Mätte tomgångsspänningen på laddaren, 16V
Inge bra för ett 12V blybatteri.
Hade en extra anslutningskabel till Ctek-laddare, så klippte av den och bilens laddkabel och lödde ihop. Samt tog bort den där dioden som satt i bilen.
Så nu laddas den snabbare och utan att slita ut batteriet i förtid.
Tvååringen fick en liten elbil i födelsedagspresent för lite sen. Nu skulle jag ladda den första gången sen den var ny och kollade på laddaren, en vanlig nätadapter märkt 12V 1A. Kollade inkopplingen och jodå, direkt kopplad till batteriet. Bara en diod i serie av någon anledning.
Mätte tomgångsspänningen på laddaren, 16V
Inge bra för ett 12V blybatteri.
Hade en extra anslutningskabel till Ctek-laddare, så klippte av den och bilens laddkabel och lödde ihop. Samt tog bort den där dioden som satt i bilen.
Så nu laddas den snabbare och utan att slita ut batteriet i förtid.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Dina mini-projekt!
Vill ha ordning på mina maskiner, det här duger inte.
Det går att hitta såna här hållare men utan batteri då. Börjar med att borra hål i en bräda. Doppar batteriändan på maskiner i smält stearin. Blandar polyester plast. Trycker ner maskiner i hålen, låter det härda. Det går lätt att få loss maskinerna, så här blev det att se ut. Och såhär. Sitter lagom hårt. Mycket bättre ordning
Vill ha dom stående och åtminstone några med batteri monterat.Det går att hitta såna här hållare men utan batteri då. Börjar med att borra hål i en bräda. Doppar batteriändan på maskiner i smält stearin. Blandar polyester plast. Trycker ner maskiner i hålen, låter det härda. Det går lätt att få loss maskinerna, så här blev det att se ut. Och såhär. Sitter lagom hårt. Mycket bättre ordning
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Dina mini-projekt!
Köpte en 90 graders slangkoppling då jag ska börja koppla in kylsystemet på fräsen och jag vill att slangarna som leder bort skärvätskan inte ska returnera vätskan i sumpen som finns i maskinens bas. Det är ett dåligt system egentligen. I vanlig användning kommer det massa läckolja ner dit så all skärvätska b li snabbt förorenad. Jag har redan en pöl med gejderolja i basen som rinner ur sadeln, det är ett "total loss" system.
Jag ska istället ska använda en delad kylpump mellan fräsen och svarven. Men stället dit kopplingen skulle monteras var väldigt trångt och den passade inte. Försökte slipa bort men gick igenom väggen innan jag fått bort tillräckligt för det skulle passa. Så jag tillverkade en ny del.
Jag tänkte göra den i mässing... Men mässing är dyrt och jag tänkte ifall något går åt skogen är jag glad jag gjorde den i aluminium istället.
Jag ska istället ska använda en delad kylpump mellan fräsen och svarven. Men stället dit kopplingen skulle monteras var väldigt trångt och den passade inte. Försökte slipa bort men gick igenom väggen innan jag fått bort tillräckligt för det skulle passa. Så jag tillverkade en ny del.
Jag tänkte göra den i mässing... Men mässing är dyrt och jag tänkte ifall något går åt skogen är jag glad jag gjorde den i aluminium istället.