Överdimensionerad transistor?
Överdimensionerad transistor?
Finns det några nackdelar med att välja en extremt överdimensionerad transistor? Jag menar inte då några special som kostnaden drar iväg.
Min applikation ser ut så att jag med en uC övervakar ström & spänning genom en last.Den får inte överstiga mer än ett par mA, (10-30 i normala fall). Idag använder ajg en transistor som är designad att klara av 100mA. Nu när jag letar efter en ny som klarar samma spänning, och har liknande förstärkning, så finner jag en som klarar 8A!
Kan det bli svårare att styra strömmen i en sådan transistor än en som jag använder idag (givet den infon som finns i denna text)
Det är BJT, NPN, och den styrs med en lågpass-filtrerad pwm-signal.
Tack
Min applikation ser ut så att jag med en uC övervakar ström & spänning genom en last.Den får inte överstiga mer än ett par mA, (10-30 i normala fall). Idag använder ajg en transistor som är designad att klara av 100mA. Nu när jag letar efter en ny som klarar samma spänning, och har liknande förstärkning, så finner jag en som klarar 8A!
Kan det bli svårare att styra strömmen i en sådan transistor än en som jag använder idag (givet den infon som finns i denna text)
Det är BJT, NPN, och den styrs med en lågpass-filtrerad pwm-signal.
Tack
Re: Överdimensionerad transistor?
Ja, Du skall inte ha den stora eftersom den sannoligt har låg strömförstärkning. Har den inte det, får plats att monteras och är en vanlig trissa (ej darlington) så funkar det sannolikt. Utan att veta spänningen är det omöjligt att säga mera.
Tack för ditt svar. Förstår att det finns många fallgropar i parametrar runt om så får en transistor att bli bra eller ej.
Som jag skrev så har den liknande förstärkning. runt 200 är det jag är efter.
max Collector-emitter-spänning på 100V. Idag ligger spänningskällan på 65V.
Som jag skrev så har den liknande förstärkning. runt 200 är det jag är efter.
max Collector-emitter-spänning på 100V. Idag ligger spänningskällan på 65V.
Får jag fråga varför en darlington inte kanske ersätta om parametrarna i övrigt liknar varandra?
Det hade varit mycket enklare om du skrev beteckningen på din transistor.
Med upplysningen du ger så blir det bara en massa gissningar
Med upplysningen du ger så blir det bara en massa gissningar
Jag tänkte min fråga som mer generell fråga ang "biffigare" transistorer där man driver väldigt små strömmar.
Jag har inte detaljstuderat transistorn, och vet inte heller t.ex. benkonfiguration, men det är heller inte viktigt då det är jag som designar kortet. Frågan kom upp i mitt huvud: kan jag använda en -biffig- transistor om den i stort sett stämmer överens i parametrarna bortsett från maxströmmen som i detta fallet nästan är 100gånger större i nya transistorn.
Tex:
TIP102G, 100V, 8A, 200hFE
Nuvarande:
2sc2240GR, 120V, 0.1A 2-400hFE
Jag har inte detaljstuderat transistorn, och vet inte heller t.ex. benkonfiguration, men det är heller inte viktigt då det är jag som designar kortet. Frågan kom upp i mitt huvud: kan jag använda en -biffig- transistor om den i stort sett stämmer överens i parametrarna bortsett från maxströmmen som i detta fallet nästan är 100gånger större i nya transistorn.
Tex:
TIP102G, 100V, 8A, 200hFE
Nuvarande:
2sc2240GR, 120V, 0.1A 2-400hFE
Lustigt, när jag tittar på den transistorn på Farnell, så står dt hFE=200, men så tankade jag ner databladet. Då står det hFE=2500.
Så just den transistorn blir inte bra men det är inte heller just vilket transistor som passar utan mer generellt. Om parametrarna i övrigt liknar varandra, fungerar det "lika bra" med en biffigare transistor som tål 10-tal eller 100-tal gånger mer max-ström.
Så just den transistorn blir inte bra men det är inte heller just vilket transistor som passar utan mer generellt. Om parametrarna i övrigt liknar varandra, fungerar det "lika bra" med en biffigare transistor som tål 10-tal eller 100-tal gånger mer max-ström.
Suck. Nu ser jag även att det är en darlington. Tydligen kan jag inte göra 2 saker samtidigt. Jobba och skriva på ett forum.... Det blev inte ett rätt i det valet av transistor 

Senast redigerad av EasyRider 12 mars 2020, 11:24:00, redigerad totalt 1 gång.
Beteckningen "känns" obra. Dessutom väldigt låg effekttålighet relativt stöm och späning. Kapseln har väldigt
låg termisk massa. Måste switchas fort som f*n för att hålla.
En darlington har bl.a. två emitterspänningsfall i serie och behöver mera spänning innan den börjar leda. Finns även andra egenheter.
Du skriver lågpasssfiltrerad PWM, alltså linjär drift. Då måste den tåla effekt. Är spänningen verkligen 100V och 30mA samtidigt så bränns det av 3W och Du skall nog välja en TO220 med en liten kylare. Det skadar hur som helst inte att göra så till prototypen. Även med 1W avbränd effekt blir det hyfsat varmt utan en liten plåt.
låg termisk massa. Måste switchas fort som f*n för att hålla.
En darlington har bl.a. två emitterspänningsfall i serie och behöver mera spänning innan den börjar leda. Finns även andra egenheter.
Du skriver lågpasssfiltrerad PWM, alltså linjär drift. Då måste den tåla effekt. Är spänningen verkligen 100V och 30mA samtidigt så bränns det av 3W och Du skall nog välja en TO220 med en liten kylare. Det skadar hur som helst inte att göra så till prototypen. Även med 1W avbränd effekt blir det hyfsat varmt utan en liten plåt.
Tack så mycket för informationen! Sitter man inte mycket med elektronik så får man inte den magkänslan som många av er har på detta forumet. Underbart att du vill dela med dig,. Tack
BD139 borde vara en bra ersättare; https://www.electrokit.com/produkt/bd13 ... -80v-1-5a/
Tror väl inte det kommer användas så mycket som 100 Vce i det du ska använda den till? För annars är BD139 ett bra alternativ.
Tror väl inte det kommer användas så mycket som 100 Vce i det du ska använda den till? För annars är BD139 ett bra alternativ.
Tack!
I dagsläget driver jag kraft-delen av kretsen med 65V om jag minns rätt. Eventuellt kommer jag öka på med tiden, men det finns ju då möjlighet att byta transistor. kommer inte göras i närtid.
I dagsläget driver jag kraft-delen av kretsen med 65V om jag minns rätt. Eventuellt kommer jag öka på med tiden, men det finns ju då möjlighet att byta transistor. kommer inte göras i närtid.