Weller VS Ersa

Proudfoot
Inlägg: 18
Blev medlem: 2 november 2019, 17:15:01

Weller VS Ersa

Inlägg av Proudfoot »

Har idag en KSGER T12 och en Gordak 863 är väll inte riktigt nöjd med dom som vanlig lödstationer.
Jag funderar antingen på Weller WX 1010 eller Ersa i-CON 1V/i-Tool.

Varför jag frågar er som för hoppningen har kunskap om dessa är för jag vill inte köpa grisen i säcken.
Jag lödar mest pin motstånd m.m. samt en del yt-komponenter.

Lödar cirka 5 dagar i veckan 2 timmar om dagen, är amatör men jobbat som proffs då hade jag Weller, men det har kommit så mycket nytt på marknaden.
Jag vet att det finns flera läger Weller eller Ersa tyvärr har jag inte råd med JCB kanske om jag säljer min MC :)

Tacksam för svar.
pfyra
Inlägg: 345
Blev medlem: 8 mars 2015, 14:14:44
Ort: utanför Karlstad

Re: Weller VS Ersa

Inlägg av pfyra »

Du skulle ju kunna bygga ihop en unisolder eller en "klon" av jbc så kan du få en jbc-station för en rimligare peng. Finns diverse ritningar mm om man ser sig omkring.

Har själv en jbc och har planer på att bygga en jbc-klon till extrapennan jag har. För min del blir det att rita kort mm själv, mest för att lära mig.
paselfc
Inlägg: 79
Blev medlem: 11 mars 2012, 01:45:24

Re: Weller VS Ersa

Inlägg av paselfc »

Mellan Weller och Ersa väljer jag alltid JBC :)
Skämt åsido, jag köpte JBC kompakt station ca 4000sek som passar både T245 samt T210 ocg spets urvalet är enormt på JBC jämfört med Weller eller Ersa. Jag har alla mina lödstationer på jobbet från JBC dock jobbade jag också med Weller förr i tiden

Men om du funderar just mellan Weller och Ersa kör på Weller. Venso.se är leverantör för dessa i Sverige och har grymma medarbetare som hjälper alltid med support, råd,besök osv.
Proudfoot
Inlägg: 18
Blev medlem: 2 november 2019, 17:15:01

Re: Weller VS Ersa

Inlägg av Proudfoot »

Försökt att hitta JCB i Sverige. Venso.se finns i Partille så dit är det inte långt.
Proudfoot
Inlägg: 18
Blev medlem: 2 november 2019, 17:15:01

Re: Weller VS Ersa

Inlägg av Proudfoot »

Så här i eftertanke. efter ha ägt en Weller. gjort sig av med Wellern och skaffat två Kina stationer. så är Weller en Weller.

Det blev eller blir en Weller WT 1013. Nu säger jag, "Hoppas bara inte att jag ångrar mig".
Kina stationerna fungerar men man måste hela tiden hålla på rengöra spetsarna. då menar jag stort sett efter varje löd punkt.

Något jag aldrig behövde med min gamla Weller. Något man gjorde när man var klar för dagen.

Tackar för tippsen
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2487
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: Weller VS Ersa

Inlägg av Hedis »

Instämmer med åsikterna om JBC.

JBC hanteras genom Matronic i Sverige. Brukar inte vara några problem med dom.
https://www.matronic.se/index.php/loedstationer
Skriv svar