Bygga eget spänningsaggregat

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Tappas
Inlägg: 26
Blev medlem: 27 februari 2020, 14:08:41

Re: Bygga eget spänningsaggregat

Inlägg av Tappas »

Har letat nu efter en lämplig transformator och det verkar svårt att hitta en med 22VA. Men den här kanske kan funka? https://www.digikey.se/product-detail/s ... ND/4746239

Eller den kanske är för klen och denna är bättre https://www.digikey.se/product-detail/s ... -ND/666166

Sen att få ner spänningen till 0V på utgång kräver det väll att jag använder mig av negativ spänning? med LM317 kommer jag inte under 1.25V men om jag matar typ -1.25V på ena benet på Potentiometern kan jag komma hyfsat nära. Är jag helt ute och cyklar nu eller? Det finns säkert ett mycket bättre sätt haha.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32730
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygga eget spänningsaggregat

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du är definitivt inte ute på nån trehjuling. Exakt hur den konstruktion ser ut runt LM317 vet jag inte, men det är inte ovanligt att man fuskar till en liten minusspänning genom att halvvågslikrikta spänningen från trafons sekundär, lite som på den här bilden:

Bild
opampen
Inlägg: 1771
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygga eget spänningsaggregat

Inlägg av opampen »

Tappas skrev:Har letat nu efter en lämplig transformator och det verkar svårt att hitta en med 22VA. Men den här kanske kan funka? https://www.digikey.se/product-detail/s ... ND/4746239

Eller den kanske är för klen och denna är bättre https://www.digikey.se/product-detail/s ... -ND/666166

Sen att få ner spänningen till 0V på utgång kräver det väll att jag använder mig av negativ spänning? med LM317 kommer jag inte under 1.25V men om jag matar typ -1.25V på ena benet på Potentiometern kan jag komma hyfsat nära. Är jag helt ute och cyklar nu eller? Det finns säkert ett mycket bättre sätt haha.
22V. Den första du länkar till kan gå men är på gränsen om du vill ta ut 2 A. man bör ha lite mer marginal. Man ska inte ligga på gränsen,

Den andra är antingen för låg eller för hög utspänning beroende hur du kopplar trafon. Men annars är det en bra ide´att kunna koppla om lindningarna för att få ned förlusteffekterna framförallt vid låga spänningar och höga strömmar då hela inspänningen ligger över regulatorn!

Ja, 20 volt finns en del som kan passa rent allmänt. Har du tittat på Bhiab? Som jag nämnde förut.

Angående att få utspänningen till noll finns det lösningar genom att använda en negativ spänning som sagts.

Här finns en artikel om en lösning för att komma ned på 0V. Det blir naturligtvis lite mer komplicerat att tillämpa men borde fungera.
https://electronics.stackexchange.com/q ... own-to-0-v

Ett annat exempel på 0V. ut:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tappas
Inlägg: 26
Blev medlem: 27 februari 2020, 14:08:41

Re: Bygga eget spänningsaggregat

Inlägg av Tappas »

Har börjat cadda fram ett pcb och pratat med en lokal elektronikfirma som kan hjälpa mig att få fram alla komponenter jag behövde till mitt examensarbete!

Jag kom dock på att det kan vara bra om det finns strömbegränsning på aggregatet! försvårar detta bygget eller finns det en enkel lösning kanske?
Jag har sett en del ritningar på nätet men vet inte riktigt vilken som kan passa till mitt projekt.

Att komma ner till 0 volt tror jag att jag skippar då det blir lite för avancerat för ett fem veckors bygge med mina kunskaper känner jag!

Jag letar fortfarande efter rätt transformator till projektet det är transformatorn och strömbegränsningnen som det hela hänger på just nu är det någon som kan hjälpa mig med detta vore jag väldigt tacksam!

pcb-designen nedanför är bara en grov skiss och jag tänker flytta alla ytade komponenter till undersidan av kortet är planen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1771
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygga eget spänningsaggregat

Inlägg av opampen »

Tappas: Har svarat i den andra tråden!
Tappas
Inlägg: 26
Blev medlem: 27 februari 2020, 14:08:41

Re: Bygga eget spänningsaggregat

Inlägg av Tappas »

opampen: tack för all hjälp hittills :D jo jag har som sagt lite problem med att välja trafo har tittat på bhiab och hittat denna https://www.bhiab.se/perl/index.cgi.

sen det där med strömmen är att jag skulle ju vilja ha ut ca 2A och reglera den. Med trissorna jag har kan jag få ut 2A men kommer inte på nått sätt att reglera den? funkar det att sätta en variabel resistor mellan output och 0 på min ritning ? risken är väll att man kortsluter?
opampen
Inlägg: 1771
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygga eget spänningsaggregat

Inlägg av opampen »

När det gäller trafo så är den här passande: Artnr Benämning 10-002-24 Ringkärnetransformator 120VA-1X20V 393.75 på Bhiab

Du måste ha någon ström begränsare som ligger före regulatorn i så fall. Om du tittar i den andra tråden ser du ett exempel på en sådan. Men det ska ju gå att begränsa ström uttaget på i vilket fall mellan 1,5A-2,0 A regulatorn har ju en max. ström uttag på 1,5.
Senast redigerad av opampen 21 mars 2020, 16:10:33, redigerad totalt 1 gång.
Tappas
Inlägg: 26
Blev medlem: 27 februari 2020, 14:08:41

Re: Bygga eget spänningsaggregat

Inlägg av Tappas »

det var en redig pjäs! :D

Kom på mig själv att jag kan undvika kortslutning genom att sätta ett litet motstånd i serie med det variabla motståndet.

ska skicka iväg min ritning för att få ett pcb gjort i slutet av denna vecka hoppas jag.
opampen
Inlägg: 1771
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygga eget spänningsaggregat

Inlägg av opampen »

Ja, det är en kraftig trafo men då har du lite att växa i om man säger så. Ifall du behöver ta ut högre ström i framtiden. Man ska aldrig ligga på marginalen.

Hur menar du att sätta ett litet motstånd i serie med det variabla?

Tänk på att både regulatorn och effekt trissan ska placeras på en kraftig fläns.
Tappas
Inlägg: 26
Blev medlem: 27 februari 2020, 14:08:41

Re: Bygga eget spänningsaggregat

Inlägg av Tappas »

Jag tänkte kanske så här för att reglera strömmen, med en vridpot och ett litet mostånd för att undvika kortslutning om man råkar ställa potten på 0 Ohm.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1771
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygga eget spänningsaggregat

Inlägg av opampen »

Jag förstår inte nyttan av den kopplingen? Vrider du potten på 0 ohm kommer det det vara 2,2 ohm som blir som en kortslutning i det närmaste och även om potten är på 250ohm, vad händer när du vrider ned resistansen på kanske 10 ohm.? Den ska du inte använda! Ta bort den kopplingen med potten och 2,2 ohms motståndet, tycker jag! Den är inte till någon hjälp!

Ser att du skrivit LM117HV. Det är en annan regulator i TO5 kåpa för industriellt bruk, -55-150 grader som är mycket dyrare. Dessutom är kåpan svår att kyla. Den ska du alltså inte ha.

Utan du ska inrikta dig på LM317T som är en kapsel i TO220 kåpa. LM317 finns även i varianten LM317HV vilket står för hög spänning. Den regulatorn kan ge en utspänning upp till 57V. Det blir en annan lösning med en andra trafos då man måste byta trafo om man vill kunna ta ut samma ström över ett sådant brett spänningsområde. Annars kommer regulatorn att överhettas av värme förlusten.

Så som sagt det är LM317T som gäller. Däremot finns LM317K som är samma som T men i TO3-kåpa vilken är lättare att kyla. så den går bra också men lite dyrare. Titta här: Den finns på Bhiab:

Positiv justerbar Spänningsregulator

Artnr Benämning 1 - 25 - Lager
LM317K Max U in 40V Utsp. + 1,2 till 37V Max ström .... 86.25 58.75

Jag har själv byggt många stabbar med just LM317K eftersom den är mycket lättare att kyla och tål lite högre temperatur också. Den passar ju bra i ditt fall eftersom du kommer använda 2N3055 som är i samma kåpa!

Jag rekommenderar den!
Senast redigerad av opampen 21 mars 2020, 17:35:51, redigerad totalt 1 gång.
Tappas
Inlägg: 26
Blev medlem: 27 februari 2020, 14:08:41

Re: Bygga eget spänningsaggregat

Inlägg av Tappas »

Det var tänkt som en belastning och kunna ställa strömmen ut. inser nu att det kanske inte är så enkelt haha.

Har ändrat ritningsprogram och ska börja rita i EasyEDA. det ska vara enklare att dela med sig av ritningar och andra kan gå in och göra ändringar osv.
Har beställt trafon du tippsa om iallafall. :)
opampen
Inlägg: 1771
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygga eget spänningsaggregat

Inlägg av opampen »

Det är bra! Titta på den kompletterande texten jag skrev om LM317!

Du kan ju beställa den också från Bhiab.
Tappas
Inlägg: 26
Blev medlem: 27 februari 2020, 14:08:41

Re: Bygga eget spänningsaggregat

Inlägg av Tappas »

Nu har jag suttit hela lördagen och fibblat med detta, och ja tiden går fort när man har roligt! :D

ledarbanor är inte dragna på pcbn än och jag har delat av de komponenter som blir varma för jag tänker dra en fläkt på den delen av kortet samt kylflänsar!

Ser era hökögon nått jag gjort fel får ni mer än gärna påpeka det! Jag tar all hjälp jag kan få!:)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1771
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygga eget spänningsaggregat

Inlägg av opampen »

R12 (potten) ska vara ca. 5 kOhm, dom stora filterkondingarna, C5 och C6 efter likriktaren ska vara 10 000µF vardera.

Bra att du kommer att använda LM317K. Kortet ser bra ut förutom att du skulle kunna placera LM317K och 2N3055 lite närmare varandra. Så korta ledningar som möjligt när det är högre strömma är bra!

Dom ledningar på kortet där det kommer att gå 2A bör vara minst 3 mm. breda.

När det gäller fläkten du nämner skulle du kunna bygga en temperatur sensor som styr fläkten?
Skriv svar