Bränslenivåmätare på Oldsmobile 56

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
meconer
EF Sponsor
Inlägg: 491
Blev medlem: 27 april 2010, 20:07:46
Ort: Järfälla

Bränslenivåmätare på Oldsmobile 56

Inlägg av meconer »

Min svärson håller på med en Oldsmobile 56:a. Bland annat så har den en bränslemätare som inte fungerar. Enligt uppgifter och mina mätningar så verkar resistansen i bränslenivågivaren variera mellan ungefär noll (tom tank) och 90 ohm vid full tank. Originalinstrumentet fungerar inte längre så han har skaffat ett nytt instrument från Biltema. Det skall enligt databladet en givare som går mellan 10 och 180 ohm. Han hoppas då få mätaren att visa ungefär halv tank när den egentligen är full. Det är såklart viktigast att veta hur mycket/litet det är kvar när tanken börjar bli tom. Jag tog hem instrumentet i fredags och mätte och provade lite. Genom att testa med några motstånd jag hade liggande så kunde jag konstatera att instrumentet verkar fungera som utlovat.

Sedan testade jag att lägga på en låg spänning för att se om man kunde få instrumentet att ge ett utslag som beror av pålagd spänning men det visade sig att den går från noll och sedan ökar till max. Alltså verkar det vara en kondensator som laddas upp genom bränslenivågivaren. Det verkar förstås vettigt eftersom jag kan tänka mig att det blir mycket ström om man använder ett så lågt motstånd i en spänningsdelare i ett 12V-system.

Nu är frågan om man skulle kunna göra en enkel liten krets som gör att de 90 ohmen som originalgivaren visar vid full tank motsvarar de 180 ohm som Biltemainstrumentet vill ha. Vad säger expertisen?

Edit: Ändrade rubriken
Senast redigerad av meconer 24 februari 2020, 17:21:21, redigerad totalt 1 gång.
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Varvräknare på Oldsmobile 56

Inlägg av hsd »

Vad är det som felar på orginalmätaren
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Varvräknare på Oldsmobile 56

Inlägg av säter »

Hur kom varvräknare in i bilden?
meconer
EF Sponsor
Inlägg: 491
Blev medlem: 27 april 2010, 20:07:46
Ort: Järfälla

Re: Bränslenivåmätare på Oldsmobile 56

Inlägg av meconer »

Ja säg det Säter. Jag måste ha varit trött igår kväll när jag skrev inlägget.

Vad som felar på originalmätaren vet jag inte. Jag blev nyligen tillfrågad om jag kunde hjälpa till och jag blev lite nyfiken på hur mätningen egentligen går till.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Bränslenivåmätare på Oldsmobile 56

Inlägg av Icecap »

Det är ingen konding som laddas upp, det är ett bimetall-instrument som värms upp av strömmen.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Bränslenivåmätare på Oldsmobile 56

Inlägg av säter »

På en sådan bil är det ju mycket trevligare om man kan reparera originalinstrumentet, jämfört med något modernt biltema-instrument.
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Bränslenivåmätare på Oldsmobile 56

Inlägg av hsd »

Håller med om det
Orginalet går säkert att fixa
meconer
EF Sponsor
Inlägg: 491
Blev medlem: 27 april 2010, 20:07:46
Ort: Järfälla

Re: Bränslenivåmätare på Oldsmobile 56

Inlägg av meconer »

Jag håller nog med dig Säter. Men nu är det inte jag som bestämmer det. Jag har bara lovat hjälpa till. Hans planer är mer att stoppa in en raspberry pi med android auto i. Han har redan 3d-printat ett instrumenthus för det.

Icecap: Har du någon aning om hur mycket ström det rör sig om? Kanske till och med en skiss över en sådan mätkrets?

Nyss har jag försökt få instrumentet att visa något när jag lägger en liten ström över ingången med mitt labagg. Det verkar hyperkänsligt. Minsta rörelse på poten så går mätaren från noll till fullt utslag på direkten. Jag provade också att mäta kapacitansen och då börjar instrumentet på noll och räknar sedan snabbt upp till "OL".
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Bränslenivåmätare på Oldsmobile 56

Inlägg av Icecap »

Då jag hade min Volvo 245 var det den typ instrument.
Det fanns också en bimetall-baserat regulator som gav en PWM med ström till detta.

Har för mig att medelspänningen var runt 5V - men det är en del år sedan...

Så strömmen kan du räkna ut med sensorns motstånd och ung. 5V, det är den maximala ström det kan röra sig om då instrumentet har en inre motstånd också.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Bränslenivåmätare på Oldsmobile 56

Inlägg av säter »

meconer skrev:Hans planer är mer att stoppa in en raspberry pi med android auto i. Han har redan 3d-printat ett instrumenthus för det.
Usch. :tumner:
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Bränslenivåmätare på Oldsmobile 56

Inlägg av hsd »

säter skrev:
meconer skrev:Hans planer är mer att stoppa in en raspberry pi med android auto i. Han har redan 3d-printat ett instrumenthus för det.
Usch. :tumner:
Helgerån!
meconer
EF Sponsor
Inlägg: 491
Blev medlem: 27 april 2010, 20:07:46
Ort: Järfälla

Re: Bränslenivåmätare på Oldsmobile 56

Inlägg av meconer »

Jag ska försöka låna ett oscilloskop och kika på spänningen vid ingången.

Mäter man resistansen mellan ingången och jord så visar den c:a 170 ohm, dvs lika mycket som den givare som instrumentet är tänkt för.

Bilen är i hyfsat bra skick men det är rätt mycket som inte är original. Jag kan också lugna er med att bilägaren ifråga såklart är noga med att ta hand om eventuella originaldelar som plockas bort. Jag kanske ska be att få titta på det instrument som har suttit tidigare.
meconer
EF Sponsor
Inlägg: 491
Blev medlem: 27 april 2010, 20:07:46
Ort: Järfälla

Re: Bränslenivåmätare på Oldsmobile 56

Inlägg av meconer »

Jag har nu mätt med ett oscilloskop och det verkar inte vara någon konding inblandad utan säkert en bimetall som du trodde Icecap.
meconer
EF Sponsor
Inlägg: 491
Blev medlem: 27 april 2010, 20:07:46
Ort: Järfälla

Re: Bränslenivåmätare på Oldsmobile 56

Inlägg av meconer »

Jag tar upp den här tråden igen. Jag har fått hem originalinstrumentet, eller rättare sagt ett reservinstrument
som är likadant som originalet. Det består av två spolar som balanserar en mätarnål. Jag sitter och håller på
att försöka reparera det och samtidigt försöka få koll på konstruktionen. Tyvärr är det lite misshandlat.

Resistansen över den mindre av spolarna är c:a 85 ohm och över den större c:a 34 ohm
DSC_0789.JPG
DSC_0788.JPG
Det ska vara ungefär den här principen vad jag förstår.
image_7b18a1f803f3ade46fa853172893a37452f898f4.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Bränslenivåmätare på Oldsmobile 56

Inlägg av säter »

Överväger ni att använda originalmätaren i alla fall?
Skriv svar