Köpte nyligen en tub med Mison 18 och "fick" då två svetsar med på köpet

. Den ena var en Einhell SGA 175 turbo där en glassäkring hade gått sönder. Tråden som satt i hade börjat ärga så matningen funkade inte riktigt som den skulle men efter att jag tagit bort det yttersta lagren och bytt säkringen så funkade allt som det ska

. Den andra svetsen är en Kemppi Hilarc 250 med tillhörande Lisa 12 matarverk och fjärrkontroll. Tyvärr hade jag inte lika tur med denna svets då endast matarverket och fjärren verkar funka ok (trådmatningen funkar iaf, både lokalt och via fjärr). Jag hittade på felsöklningsdokumenten som fanns någonstans på detta forum och har börjat läsa lite. Tyvärr så är schemat som följer med inte av den bästa kvaliteten så det är lite svårt att hitta alla mätpunkter. Hittills har jag kollat följande enligt anvisningarna.
- Gröna lampan på fronten lyser
- Kontaktorn drar
- Fläkten hoppar igång
- De 3 gröna dioderna på "tyristor-styrkortet ?" lyser.
- När jag trycker in handtaget i läge MIG eller har switchen i MMA-läge så lyser den röda dioden på samma kort.
- Mätt den stora säkringen (500A), OK
- Kollat alla säkringar som jag har hittat, alla är OK
Det är dock en sak som jag funderar över. Efter ca 1 minut så gasar fläkten på rejält, låter som en dammsugare typ. Ska den snurra så fort eller är det så att elektroniken har fastnat i nåt slags övertemp läge?
Om någon har erfarenhet av att felsöka dessa svetsar så får ni gärna höra av er då jag väldigt gärna vill få igång den.