Hur kolla bilbatteri

Berätta om dina pågående projekt.
glidan7
Inlägg: 13
Blev medlem: 1 september 2019, 14:48:30

Hur kolla bilbatteri

Inlägg av glidan7 »

Om min laddare visar fullt .Hur vet jag vad som finns i batteriet,Jag har funderat på att lägga på en urladdning (hur stor gånger hur många timmar?)Jag har kört med ett batteri som var utdömt i två år men jag har flera batteri och vill på rätt sätt döma ut dom själv
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16721
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Hur kolla bilbatteri

Inlägg av grym »

belastingsprov, 100A och kolla på polspänningen
finns färdiga mätare och bruksanvisning på pdf format
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Hur kolla bilbatteri

Inlägg av mrfrenzy »

glidan7 skrev:Jag har funderat på att lägga på en urladdning (hur stor gånger hur många timmar?)
Detta ska du inte göra. Det är just urladdning till botten som tar död på bilbatterier.

Rätt sätt är som grym säger att belasta med hög last en väldigt kort tid och mäta hur mycket spänningen minskar under tiden. Man kan köpa en färdig mätare eller använda något annat som drar väldigt mycket ström och vara snabb att mäta med multimeter.
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Hur kolla bilbatteri

Inlägg av Bjaellerud »

Att starta bilen är ett högströmstest.
Startar den snbbt även vid kallt omgivning bör batteriet vara ok.
Att mäta spänningen vid starten, dvs körning av startmotorn ger en indikation likt den med 100 A provaren.
Startar bilen snabbt är det förstås svårt att hinna mäta spänningen.

Roy
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18291
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Hur kolla bilbatteri

Inlägg av 4kTRB »

Du kan också mäta syravikten.
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Hur kolla bilbatteri

Inlägg av eeedis »

Var i landet bor du?

Jag har en sådan här:
https://www.blys.se/sv/artiklar/dtb800- ... stare.html
Fast köpt på Biltema en gång i tiden, till mycket bättre pris.

Fungerar riktigt bra att se om ett batteri är bra eller dåligt. Jag bor i de inre delarna av Halland, så om du bor i närheten kan du komma förbi och testa.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Hur kolla bilbatteri

Inlägg av mrfrenzy »

Man kan också åka till en av batterilagrets butiker med bilen. Dom har testar och brukar gå ut och mäta gratis.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Hur kolla bilbatteri

Inlägg av xxargs »

En (kall) start kan det klara även om batteriet är väldigt nära botten.

Så var det med min bil som är lättstartad att det var inte mycket tecken på att batteriet var slut förrän den gången jag stod med bilen och väntade på någon och körde med värmefläkten med motorn avstängd några få minutet (mer var det inte) och eventuellt också halvlysena igång - och sedan skulle starta och det tog tvärslut innan motorn knappt vevat ett halv varv. Inte hjälpte det att vänta heller som det annars kan göra om man har delar av plattorna borta och det läcker så mycket över med ström att de plattorna som man fortfarande har kontakt med - laddas upp lite nog för att klara en startförsök igen. Här var det verkligen att batterierna var kemisk tomma på energi och man levde på den sista 10% av kapaciteten som ännu var aktivt och resten var sulfaterat eller tappat kontakten.

Fick starthjälp (är lättare om man redan har startkabel liggande i sin bil) och efteråt så konstaterade jag att batteriet hade ström för 3 kortare starter (typ 5 sekunder-sekvens) vid kall motor för att sedan tvärdö fullständigt och ohjälpligt - och ingen vet hur länge jag hade kört omkring med så små startmarginaler - allt tack vare att motorn är så lättstartad, batteriet var över 10 år gammalt så det var så inte mycket att gnälla över.


Med andra ord - kör med värmefläkten (då en sådan kan dra emot 30-40 ampere vid full pådrag) på fullt, belysning, bakruta-värmare, stolsvärmare i gång i typ 5-10 minuter innan din provstart på kall motor - se till att ha startbatteri och startkablar redo ;-)
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18291
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Hur kolla bilbatteri

Inlägg av 4kTRB »

Bilskrotarna brukar ha testinstrument, de slänger dåliga batterier och säljer de som blir godkända.
glidan7
Inlägg: 13
Blev medlem: 1 september 2019, 14:48:30

Re: Hur kolla bilbatteri

Inlägg av glidan7 »

grym kan du utveckla
glidan7
Inlägg: 13
Blev medlem: 1 september 2019, 14:48:30

Re: Hur kolla bilbatteri

Inlägg av glidan7 »

admin om jag står i garaget blir då batteriet kass om jag urladdar helt
glidan7
Inlägg: 13
Blev medlem: 1 september 2019, 14:48:30

Re: Hur kolla bilbatteri

Inlägg av glidan7 »

jag tog fel jag menade mr frency om jag står i garaget tar batteriet skada om jag urladdar det helt (+18)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Hur kolla bilbatteri

Inlägg av mrfrenzy »

Varje urladdning sliter på batteriet. Ett startbatteri klarar bara ett fåtal urladdningar under sin livslängd.
glidan7
Inlägg: 13
Blev medlem: 1 september 2019, 14:48:30

Re: Hur kolla bilbatteri

Inlägg av glidan7 »

Vad är en urladdning,laddar ur gör jag 2 ggr om dan
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Hur kolla bilbatteri

Inlägg av mrfrenzy »

Djupurladdning alltså, när man tömmer ur mer än hälften av batteriets kapacitet.

Startbatterier är gjorda för att laddas ur med några få procent och sen laddas upp direkt igen.
Skriv svar