Metallsvarv - CJ18A-tråden

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av SeniorLemuren »

Originallagren är väl vanliga enradiga kullager. Trycker man dem axiellt så kommer ju kulorna att pressas mot kulbanornas ena sida som ju inte ger efter.

Edit: Såvida inte kullagren tillåts att flytta sig i lagersätet mot en fjäder. Men då uppstår ju problemet med att sätet slits med tiden och ytterringen på lagret börjar snurra i lagersätet och då är det illa.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av jihe »

Fast även originallagren förspänner man ju. Annars skulle det glappa axiellt rätt rejält. Så det blir ju samma som med rullagren.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av arvidb »

arvidb skrev:Jag gjorde om mätningen nu lite snabbt. Axiellt ser det mycket bättre ut nu, med mindre glapp & flex än jag kan mäta med hundradelsindikatorn (den flaxar lite mellan två mätsteg bara när jag klämmer och drar i axeln). Radiellt ser det inte lika bra ut: runt 6 µm glapp plus en del flex. Och då drog jag ändå åt lagren mer än jag är bekväm med. Så det där kanske jag får titta lite mer på senare och försöka lista ut varifrån det kommer. Eller så funkar det bra ändå? Återstår att se. :)
Jag testade att mäta radiellt glapp i sidled nu och där är det helt stabilt, mätt mot spindeldockan. Så det måste väl nästan vara yttre lagersätet som är lite ovalt? Lagret var ju fastmålat original så kanske därför det inte märktes då. :)

Men så insåg jag också det meningslösa i att jaga mikrometrar på denna maskin: jag kan enkelt flexa chuckflänsen +/- 0,01 mm mätt mot bädden genom att "vrida"/bända spindeldockan i sidled med handkraft (alltså utan att ens röra vid själva spindeln). :) Så det är nog så bra det blir detta nu.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av jihe »

Ibland ifrågasätter man verkligen vettet i att ha en sån här klen maskin. Skall från 80 till 48 yd. Okänt material med kass skärbarhet. 0,5 mm dia per pass, 3 hundringar per varv. Skägget hinner växa... Jag behöver en större maskin.
helvete.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av hawkan »

Du ska såklart cnc-konvertera den. Det är nästan meditativt att sitta och titta på den när den tar massor av skär...
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av jihe »

Den är ju cnc-konverterad sen typ 10 år tillbaka.

Men att sitta en timme och se en stump krympa är inte meditativt när det går i den där takten.

Delen som tillverkas är dock tänkt att förbättra situationen, den är del i ny motorisering av maskinen. Det är effekten som är flaskhalsen nu.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Glenn »

Det är lite tragiskt att jag köpte en maskin som var 1-2 nummer större än jag tänkte från början, men ändå känner redan nu att jag skulle vilja ha en större, trots att jag knappt använt den än..

Men men, jag får väl använda min tills nåt bättre dyker upp :)
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av hawkan »

Jamen en youtube-video under tiden då?
Min svarv är ju lite större (en Jula-svarv) men det kan ta ofantligt med tid, visst.
Nu gillar jag att stå och titta på det under långa stunder (inga kommentarer om det, tack!)
men det går ju att gå ifrån det. :vissla:
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av SeniorLemuren »

jihe skrev:Den är ju cnc-konverterad sen typ 10 år tillbaka.

Men att sitta en timme och se en stump krympa är inte meditativt när det går i den där takten.

Delen som tillverkas är dock tänkt att förbättra situationen, den är del i ny motorisering av maskinen. Det är effekten som är flaskhalsen nu.
Varför sitta och titta. Brukar du sitta och titta när målarfärg torkar också. 8)
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av jihe »

Nä, jag hängde lite tvätt också. Det spånbröt ju i alla fall väldigt bra det där stålet. När jag kör alu får jag för det mesta inte till spånbrytning, så då får man vara aktiv och rensa spån hela tiden, det är tröttsamt.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

jihe skrev:Det vore intressant att höra hur undersidan av era bäddar är. På min maskin var det nog det största problemet. Den var så dåligt bearbetad att det var omöjligt att justera in kilarna glappfritt utan att de låste när man rörde släden, vilket gav stora problem med slädlyft vid hårdare skär. Jag har skavt in min hjälpligt vilket gjorde det mycket bättre. Även passning mellan släde och bädd på ovansidan var dåligt, med bara linjekontakt på på prismat och typ en punkt på baksidan. Även det har jag skavt in lite, men det finns definitivt mer att göra där.
Vet du hur stort fel du hade/hur sned undersidan var på din bädd? Jag har haft möjlighet att mäta upp min nu och både fram och bak verkar det ligga inom +/- 0,05 mm:
SAM_2942_undersida_bädd.jpg
Sen la jag märke till att min släde också glappar rätt ordentligt - den vickar på diagonalen och man ser tydligt att oljan inte väter mer än ändarna på den bakre glidytan. Så det blir väl ett utmärkt tillfälle att pröva på skavning! :D

Jag vill gärna ha tips på var man kan få tag i ett lämpligt (litet?) skavjärn (eller vad det kan tänkas heta)!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Glenn »

Jag har ju som bekant modellen utan varvdisplay, men igår fick jag för mej att jag skulle märka upp ratten på ett ungefär, klistrade på en reflex på spindeln och körde med min handhållna laser-varvräknare.

Det visade sej att lägsta varv man kan få till är 400rpm, högsta 1800rpm.. inte riktigt 50-2500 som utlovas ? ..är det samma på era ? eller är det så att nåt går trögt i min ?
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Bonehead »

Har du modellen med hög och lågväxel? Mig veterligen är det bara den som klarar 50-2500.
Sen ska det även finnas potentiometrar i styrlådan har jag för mig, där man kan justera min/max.

Nu gick min varvmätare sönder för ett bra tag sen men är rätt säker på att jag kom lägre än 60 och högre än 2200 iaf.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Glenn »

Nej, det är modellen utan växel, men den är fortfarande märkt 50-2500.

Oavsett så borde ju iaf maxvarvet stämma tycker jag.


..Iofs så står det ju fortfarande en varning om att inte växla hög/låg med motorn igång trots att sådan växel saknas..
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av jihe »

arvidb skrev:Vet du hur stort fel du hade/hur sned undersidan var på din bädd? Jag har haft möjlighet att mäta upp min nu och både fram och bak verkar det ligga inom +/- 0,05 mm
Minns inte, men mer än så var det. Jag minns att den var mycket tjockare mot högersidan. Jag körde ganska länge med maskinen utan att kunna nyttja den sista decimetern rörelse.
arvidb skrev:Sen la jag märke till att min släde också glappar rätt ordentligt - den vickar på diagonalen och man ser tydligt att oljan inte väter mer än ändarna på den bakre glidytan. Så det blir väl ett utmärkt tillfälle att pröva på skavning! :D
Jag vill gärna ha tips på var man kan få tag i ett lämpligt (litet?) skavjärn (eller vad det kan tänkas heta)!
Det där är den viktigaste ytan på hela maskinen. Om den har ok anliggning kan du princip köra utan spända kilar så länge du inte nyttjar för mycket x-rörelse. Men har den dålig anliggning får du problem vid tunga skär oavsett hur hårt du justerat kilarna.

Jag är ingen skavare utan har kört rätt improviserat med hemgjorda grejer, och vinkelslip såklart, som kineserna själva ;-) Vad jag har köpt och tycker är oumbärligt är riktig märkfärg.
Senast redigerad av jihe 23 januari 2020, 18:12:53, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar