köpråd Kafo VMC-950 frågetecken om Fanuc 0M

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: köpråd Kafo VMC-950 frågetecken om Fanuc 0M

Inlägg av stefanden »

Idag har jag bråkat med verktygsväxlaren endel, jag har lyckats att få den till utgångspossition åtminstonne och gjort växlingscykler igen dock utan verktyg... men nu funkar armen rent mekaniskt iallafall samt att jag har justerat och smörjt lite vid kuggstängerna som vrider armen 0-60 respektive 180 grader, kuggstången till 0-60 rörelsen var ganska sliten där kuggarna skall gå på när armen sätter in verktyget i spindeln igen efter att den har vänt 180 grader.
Sen har jag även konstaterat att vid växling så kommer det bara typ som en puls för att låsa upp spindeln, tänk elektrisk självhållning som inte funkar, jag bläddrade lite i eldokumentationen och kollade lite i diagnosen samt några ingångar i elskåpet som jag tyckte borde ha med det att göra men blev inte klokare just nu så jag gick tillbaka och fortsatte med rengörningen :vissla:

Jag har förövrigt inte kollat nått mer på O9000 programmen, då jag kände att det är lika bra att bli klar med rengörningen innan jag börjar att rota för mycket i annat :rofl
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: köpråd Kafo VMC-950 frågetecken om Fanuc 0M

Inlägg av persa »

Låter som felsökningen utförs lite ostrukturerat :)

Om jag skulle felsöka på verktygsväxlingen skulle jag först ta fram mitt O9000 serie program för verktygsväxlingen och köra det "single block" i "auto" för att se var det stoppar upp. Om det då stoppar upp vid t.ex. ett block med en interface system variabel (#1000-#1015) som kommunicerar med PMC (ladder) så får man undersöka vad den variabeln betyder och vilken del i ladder den kommunicerar med för att sen ta upp ladder på bildskärmen (går om man har Fanuc 0MC) eller på papper och sen försöka tyda det (vilket kanske inte är det lättaste för oss amatörer)

Här en tråd där det i inlägg 4 nämns vilka variabler som hör ihop med vilka register för ladder

https://www.cnczone.com/forums/fanuc/94 ... dders.html
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: köpråd Kafo VMC-950 frågetecken om Fanuc 0M

Inlägg av stefanden »

Hehe kan mycket väl så vara :rofl

Idag har det inte blivit just någonting, enda jag har fått gjort är att jag har varit och hämtat ett I/O kort till maskinen som har blivit utbytt för ett annat fel (magasinet slutar ej att gå) för att eventuellt testa om det kan vara något som ligger i kortet för det skall förövrigt funka som det ska...
Sen har jag även varit in i ladderdiagrammet lite ytligt i maskinen och kollat, enda jag kan se som jag tycker inte stämmer är att när jag trycker på låsuppknappen till stegkörningen så saknar jag en funktion för att få självhållning på den kretsen, vad som sätter den funktionen finner jag dock inte... D531.6 står finstilt i ladderdiagrammet på papper K7 om det nu refererar till ett relä eller nått vet jag inte då jag inte finner K7 i elschemat...

Du pratade på att parameter 10.4 skulle sättas till noll för att kunna se O9000 programmen, innebär det att parameter 10 och siffra 4 från vänster skall vara en 0a för att kunna se O9000 programmen? isf har jag redan en 0a där och jag ser inga O9000 program. Bifogar bild på ladderdiagram samt Parameter 10 raden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: köpråd Kafo VMC-950 frågetecken om Fanuc 0M

Inlägg av persa »

Man räknar alltid parameter bit från höger och börjar med 0 så det blir den 5:e från höger. I ditt fall med bit 4 stämmer det ju då också med den 4:e från vänster men bit 4 är ju den enda bit det stämmer på om man räknar på bägge sätten så räkna alltid från höger och börja på 0

Ser som sagt var att du redan har en 0:a där. Parameter 10.4 har jag googlat mig fram till och fått flera träffar (du kan ju googla på det själv om inte redan gjort) och även på min maskin är det 10.4. Men inget verkar ju vara 100% i den här världen så man vet ju aldrig. Man ska ju helst inte ändra på parametrar innan man vet vad dom betyder men om du vill kan du ju testa att ändra på 10.2 där du har en 1:a, bara du kommer ihåg att ändra tillbaka
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: köpråd Kafo VMC-950 frågetecken om Fanuc 0M

Inlägg av stefanden »

Okej då fick jag äntligen det klart för mig :tumupp:
Ja men då är jag inte helt handikappad iallafall, tyckte jag satt och räknade fram och tillbaka från höger och vänster och fick det alltid till en 0a men då stämmer det.

Det jag började fundera lite på igår var att M06 ligger med i ladderdiagrammet steg för steg, börjar undra om det kan vara så att det ligger i PLCn ändå?

Förövrigt så har jag ingen kallning på M6 i någon av 230-240 parametrerna heller.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: köpråd Kafo VMC-950 frågetecken om Fanuc 0M

Inlägg av persa »

Som jag skriver i svaret till säter (editerat) så är verktygsväxlingen oftast ett samspel mellan ett O9000 serie program och PLC (heter PMC hos Fanuc)

Kolla även parameter 241-242

Har du kollat parameter 40 efter en 1:a i bit 5. Har du en 1:a där så heter ditt macroprogram O9000 och kallas på från ditt detaljprogram med enbart en T-kod

Har du inte det heller så ligger nog allt på PMC (ladder). Det gör ju felsökning svårare i så fall
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: köpråd Kafo VMC-950 frågetecken om Fanuc 0M

Inlägg av stefanden »

230-240 är endast 0or inte 8 på varje utan en 0a på varje parameter, samt parameter 40 är 8 0or.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: köpråd Kafo VMC-950 frågetecken om Fanuc 0M

Inlägg av persa »

Ser det likadant ut på parameter 241-242 så ligger allt på PMC (ladder)
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: köpråd Kafo VMC-950 frågetecken om Fanuc 0M

Inlägg av stefanden »

jepp 241-242 är enkel 0a
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: köpråd Kafo VMC-950 frågetecken om Fanuc 0M

Inlägg av persa »

Ja, då ligger allt på PMC. Du är i samma sits som säter då vad gäller felsökning men han kanske inte ens kan få upp ladder på bildskärmen för han har en maskin från tidigt 80-tal

Din maskin är ju ca. 8 år äldre än min så det kanske var på detta sätt även på tidigt 90-tal hos vissa maskintillverkare

Synd att du inte har någon riktig ladderbeskrivning på papper. Helst skulle du ju även ha någon dokumentation från Kafo hur verktygsväxlingens olika sekvenser syns på ladder
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: köpråd Kafo VMC-950 frågetecken om Fanuc 0M

Inlägg av stefanden »

Kan nu rapportera att maskinen växlar verktyg igen 8), prövade på ren chansning och ändrade 531.6 i diagnosen och vips så får jag hållfunktion på verktygslåsningen :vissla: om detta var rätt väg att gå vet jag inte men 531.6 låg även kvar som en 1a när jag hade startat om maskinen så då var jag nöjd för stunden.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: köpråd Kafo VMC-950 frågetecken om Fanuc 0M

Inlägg av persa »

Fint att det löste sig så smidigt. Ha det, till nästa gång :)
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: köpråd Kafo VMC-950 frågetecken om Fanuc 0M

Inlägg av stefanden »

Ja det var bra mycket lättare än jag hade kunnat hoppats på :tumupp:
Haha ja det lär inte stå på förän nästa kommer :rofl
Förövrigt persa hade du koll på parameter bitarna för att aktivera G10 samt cirkulärinterpoleringen och vridningen av koordinatsystemet?
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: köpråd Kafo VMC-950 frågetecken om Fanuc 0M

Inlägg av persa »

Kontakta mig via mail eller mobil (se Leadwelltråden)
verkstaden
Inlägg: 572
Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
Ort: Burträsk

Re: köpråd Kafo VMC-950 frågetecken om Fanuc 0M

Inlägg av verkstaden »

stefanden skrev:
verkstaden skrev:Hehe jag hoppas du menar dentill höger? :D
*host *host joo den är också fin! Har själv en annan svensk hjullastare :vissla:
Skriv svar