Lösning för att ta betalt på webbplats

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
sir88alex
Inlägg: 113
Blev medlem: 18 juni 2011, 12:53:24

Lösning för att ta betalt på webbplats

Inlägg av sir88alex »

Hej!

Jag har en webbplats där jag lägger upp digitala verk som användare av sidan kan ladda ner gratis. Webbplatsen är egenutvecklad med Slim 3 php framework som grund. Nu skulle jag vilja vidareutveckla sidan så att jag kan ta betalt för vissa verk. System för inloggning och kundvagn har jag implementerat men behöver nu implementera själva betallösningen. Min förhoppning är att kunna embedda någon existerande lösning i min sida så att jag behöver göra så lite som möjligt.

Har börjat skumma lite olika alternativ som Klarna, Billmate, Dibs etc och tänkte så småningom ringa runt lite.

Men först tänkte jag höra om det finns några erfarenheter här? Finns det någon som gjort något liknande och har några tips?

Swish är ett plus.
Vet ej om jag kommer sälja något, så hellre betala per transaktion än fast månadskostnad.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Lösning för att ta betalt på webbplats

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag kan inget av detta men visst borde väl swish, knytet till ett eget nummer, ge dig den frihet och ringa kostnad som du söker!
Gryningsräd
Inlägg: 24
Blev medlem: 9 februari 2018, 12:11:35

Re: Lösning för att ta betalt på webbplats

Inlägg av Gryningsräd »

sir88alex skrev:Hej!

Jag har en webbplats där jag lägger upp digitala verk som användare av sidan kan ladda ner gratis. Webbplatsen är egenutvecklad med Slim 3 php framework som grund. Nu skulle jag vilja vidareutveckla sidan så att jag kan ta betalt för vissa verk. System för inloggning och kundvagn har jag implementerat men behöver nu implementera själva betallösningen. Min förhoppning är att kunna embedda någon existerande lösning i min sida så att jag behöver göra så lite som möjligt.

Har börjat skumma lite olika alternativ som Klarna, Billmate, Dibs etc och tänkte så småningom ringa runt lite.

Men först tänkte jag höra om det finns några erfarenheter här? Finns det någon som gjort något liknande och har några tips?

Swish är ett plus.
Vet ej om jag kommer sälja något, så hellre betala per transaktion än fast månadskostnad.
Jag har en hemsida med en internetbutik som är baserat på Wordpress med WooCommerce installerat. I WC finns Swish, Klarna etc som betalningsmedel och kan hantera nedladdningsbara produkter (vad jag har förstått, använder själv inte just den typen av varor...). Nu har du byggt ett eget system förstår jag det som, men kanske du kan kolla på hur Swish-modulen är kodad som ett steg på vägen?
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Lösning för att ta betalt på webbplats

Inlägg av GeekJoan »

Använd inte Klarna. Vet inte hur andra funkar men jag vänder på Svenska sidor som använder Klarna.
Swish eller direktbetalning till PG, BG eller tom bankkonto.
Swish tar 3kr per transaktion.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Lösning för att ta betalt på webbplats

Inlägg av TomasL »

Förstår inte riktigt varför folk har sådan avog mot klarna, funkar alldeles utmärkt,, utan problem.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18282
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Lösning för att ta betalt på webbplats

Inlägg av 4kTRB »

Billmate är kanske en lösning?
Eller Verifone.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Lösning för att ta betalt på webbplats

Inlägg av Jan Almqvist »

GeekJoan skrev:Använd inte Klarna. Vet inte hur andra funkar men jag vänder på Svenska sidor som använder Klarna.
:tumupp:
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Lösning för att ta betalt på webbplats

Inlägg av PeterH »

TomasL skrev:Förstår inte riktigt varför folk har sådan avog mot klarna, funkar alldeles utmärkt,, utan problem.
Kan bara hålla med, funkar klockrent! Har aldrig haft några bekymmer, tvärt om alltid fått hjälp när jag varit i kontakt med Klarna, utan knussel fått återbetalning när man haft oturen att träffat på mindre seriösa handlare....
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6971
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Lösning för att ta betalt på webbplats

Inlägg av lgrfbs »

Jag har samma erfarenhet som PeterH när det gäller klarna.
Nerre
Inlägg: 26654
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Lösning för att ta betalt på webbplats

Inlägg av Nerre »

Problemet med Klarna är ju inte om man får problem med butiken, det är om man får problem med Klarna. Deras hela affärsidé bygger ju på att försöka lura in kunden i kostsammma avbetalningar.

Klarna ger ingenting extra för kunden jämfört med direktbetalning via bank, Klarna är däremot väldigt smidigt för butiken.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6971
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Lösning för att ta betalt på webbplats

Inlägg av lgrfbs »

Förlåt Nerre det är inte min erfarenhet av klarna.
Nerre
Inlägg: 26654
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Lösning för att ta betalt på webbplats

Inlägg av Nerre »

Ok, då har du inte samma erfarenhet som jag.

Min erfarenhet är att när man väljer att betala med Klarna så måste man verkligen leta och läsa nog för att inte hamna i ett val med avbetalning.

Sen har jag aldrig personligen tagit en avbetalningsplan via Klarna, men jag känner åtminstone en handfull bekanta som hamnat hos deras inkasso på grund av att det aldrig dykt upp påminnelser.

Visst, man är själv skyldig att hålla reda på vad man ska betala, men seriösa aktörer vet att de flesta vill göra rätt för sig och är noga med att skicka påminnelser. Men Klarna anser ju att den bästa kunden är den som inte betalar.

http://blog.svd.se/neurathsbors/2014/04 ... ll-kunder/
guckrum
Inlägg: 1669
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Lösning för att ta betalt på webbplats

Inlägg av guckrum »

Man kan läsa mycket om Klarna och kritiken mot dem på Internet. Det är ingen överraskning för den som läser nyheter. Speciellt oroande rycker jag det är att deras datalagring står över GDPR.
peolah
EF Sponsor
Inlägg: 502
Blev medlem: 22 mars 2010, 02:10:47

Re: Lösning för att ta betalt på webbplats

Inlägg av peolah »

Kul att en del i tråden har bra förtroende till Klarna, men kolla gärna på deras historik med hjälp av Google. Många seriösa företag har använt klarna för att snabbt överge dom, tex PostNord för att ta in Moms för importer initialt.
Nerre
Inlägg: 26654
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Lösning för att ta betalt på webbplats

Inlägg av Nerre »

Klarna är ju ett relativt ungt företag, jag orkar inte googla nu men gissar att när de startade tog de in en hel del "riskkapital". Det betyder att de som satsat pengar förväntar sig en rätt stor avkastning. Det leder ju i sin tur till att Klarnas primära mål troligen inte är kundnöjdhet, utan hög vinst.
Skriv svar