Deckel FP2 renovering

Berätta om dina pågående projekt.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Nåja nu har jag hämtat axeln också så nu börjar allting vara färdigt. Måste till en bekant med en press och brotscha dreven ännu, så kan jag börja montera ihop igen.

Bild

Fick inte bort allt men duger ändå.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av X-IL »

Svårt att se, är det nya spåret inte lika djupt som det gamla? (man ser en kant typ halvvägs ner i spåret) Jag hade fått för mig att det nya spåret skulle vara djupare än det gamla?
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Det är nog lite djupare, har inte mätt det ännu men 4mm djup bör det vara.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av säter »

Det blir väl standarddjup med den hylsa och brotch du har köpt?
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Jag vet inte vad standarderna säger om sånt här, jag gick efter hur mycket den nuvarande kilen sticker ut ur skaftet och det är 2mm, så jag hade djupet fixat så att en 6mm kil ska sticka ut lika mycket.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av säter »

Här är en bild av standarden.
Det verkar som att spåret i axeln ska vara 3.5mm djupt.
DSCF0406.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Jaha nu gick det åt helvete. Skulle brotscha och materialet är för hårt, brotschen gick sönder :x

Bild

Bild

Jaha det var nog hårdare gods i det där drevet än jag trodde, hade läst dom var mjuka i mitten och endast tänderna härdade. Vad gör man nu, tror inte en ny brotch hjälper.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

GunnarW skrev:Har du ingen verktygsmakare i närheten som kan trådgnista spåret. Det är ju en bagatell med en trådgnist, går ju även med sänkgnist men mer arbete. Jag har gjort massor av kilspår och splines på detta sätt, men nu har jag inte tillgång till denna maskin längre tyvärr...
Kom ihåg ditt inlägg nu, borde ha gått denna vägen från början...
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av säter »

Då är det nog bara trådgnistning som återstår.
Se till att få rätt kilspårsdjup bara.

Synd att du förstörde kilspårsbrotchen. :tumner:
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Ja det är lite surt, jag undrar om man kan kapa bort de dåliga tänderna och använda det som är kvar. Om jag behöver brotscha något i mjukare material nån gång.

Finns visst ett företag i samma by som utför trådgnistning så kanske dom är villiga att ta sig an detta jobb.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av säter »

Det kritiska blir väl första sticket med brotchen.
De andra kan man ju minska avverkningen på genom att göra hemgjorda shims.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Ja fast jag nyttjade inga shims i detta fall, men om jag får fräsen att funka kan jag fräsa bort litet material i bussningen så brotschen flyttas bakåt ett avstånd som motsvarar var den första tanden börjar.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Okej, företaget som är nära mig är villig att göra jobbet, 120 euro. Så jag tar dit delarna efter nyår och får dem fixade.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Okej motorn har monterats ihop igen och satts tillbaka.

Bild

Bild

Bild

Jag har kopplat in och testat och den låter riktigt tyst nu :tumupp:

Sen har jag passat in den nya 6mm kilen, blev att slipa den på sidorna för att få ner den några hundradelar så jag skulle få en bra inpassning i spåret. Jag vill jag ska kunna trycka in kilen för hand större delen av vägen och sen klämma fast den. Men att den också ska kunna plockas av utan större problem. Spårets djup är 4 mm och kilen 6 mm så 2 mm sticker ut.

Jag var tvungen att plocka bort kilen och ta bort några tiondelar på höjden innan lagret gick av och på som det ska. Det är kritiskt för att hela axeln och alla komponenter ska kunna plockas på och isär. Kilen får alltså inte sticka ut mera än vad den gör nu, nu är det riktigt tajt men det gårbra att sätta av och på lagret. Det betyder också att spåren i dreven behöver inte göras djupare.

Bild

Imorgon tar jag dreven till verkstan som har trådgnistmaskin.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Igår fick jag tillbaka dreven med nya kilspår, 2 av 3 passade på utan problem. Vid närmare undersökning visade det sig att den som inte passade så hade dom missat lite i ena kanten så det tar emot kilen. Lite synd då allt inte passar direkt.... Men det är iallafall något som är så litet jag kan fixa med en diamant fil ganska snabbt, väldigt litet material det rör sig om.

Jag började igår med att montera ihop den nedre axeln först och har den monterad igen, nästan. Jag märkte jag saknar en del, en del som jag inte lyckats identifiera för den var ganska söndrig. Men det är nån sorts packning, av en dimension jag inte hittar, 25x57x3 mm baserat på mina mått av täckplattan:
Bild

Jag använde 2RS lager men plockade bort gummitätningen som vänder in mot växellådan för lagret ska smörjas med oljan som stänks omkring i växellådan, så kanske det räcker för att hålla tätt ändå.

Växellådan med nedre axeln monterad:
Bild
Skriv svar