köpråd Kafo VMC-950 frågetecken om Fanuc 0M

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: köpråd Kafo VMC-950 frågetecken om Fanuc 0M

Inlägg av persa »

stefanden skrev: men backup bör inte vara helt omöjligt att ta på maskinen nu när den har ström och allt väl.
En smidig backup kan ju annars vara att ta foton på alla parametersidor :)
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: köpråd Kafo VMC-950 frågetecken om Fanuc 0M

Inlägg av stefanden »

Får ta och forska i hur man kommer fram till vilken version det är av styrsystem när jag får hit maskinen och kan trycka och pröva lite mer.

Angående ta kort på parametrarna så är ju det alltid en variant, det är ju iallafall mycket bättre att ha något än ingenting ;)
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: köpråd Kafo VMC-950 frågetecken om Fanuc 0M

Inlägg av persa »

Har maskinen en motvikt för spindeldockan inne i pelaren ?

Kom i så fall ihåg att säkra den ordentligt innan lyft och transport. Brukar i så fall vara ett hål rakt genom motvikten och motsvarande hål på var sin sida av pelaren så man kan trä igenom en rejäl stång

Kan bli en kyrkklocka för mycket i juletid i annat fall :doh:
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: köpråd Kafo VMC-950 frågetecken om Fanuc 0M

Inlägg av stefanden »

Osäker på om det är en utbalanserad spindeldocka men får ta och kolla upp det, säkrast att säkra den riktigt som du säger för att slippa få onödigt med kyrkklockor i maskinen :doh: :D

Preliminär flytt av maskinen blir till lördan, spörs om vädergudarna och maskingudarna är med oss :tumupp:

Tog förövrigt ett par bilder på maskinen irl hur den ser ut.

Jag får önska en mycket trevlig jul och ett gott nytt år!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: köpråd Kafo VMC-950 frågetecken om Fanuc 0M

Inlägg av stefanden »

Får väl dela med mig av dagens bravader, nu är maskinen iallafall handlad och hemhämtad.
Lyckades att få tag i några maskinskridskor i sista stund och fick maskinen på plats ikväll, maskinen inkopplad och testad.
Har dock något strul med verktygsväxlaren, tippar på att det behövs någon justering av tidfunktion för lås/låsupp då den när den ska sätta i/ ta ur verktyg i spindeln så låser den spindeln för snabbt vilket medför att det blir svärstopp, går man dock över till Handl i det läget och låser upp spindeln manuellt slutför den växlingen...
samt att formatet på skärmen är lite kaiko men det visste jag ju redan om, verkar inte svara på några önskvärda vis när man vrider på pottarna bak på skärmen, finns nog risk för att det blir LCD frammöver :shock:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
verkstaden
Inlägg: 574
Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
Ort: Burträsk

Re: köpråd Kafo VMC-950 frågetecken om Fanuc 0M

Inlägg av verkstaden »

Ser bra ut! :tumupp:
Jag kanske skulle ha vridit ut den lite mer från väggen för att kunna köra långa arbetsstycken
Extraplus för den trevliga väggprydnaden ovanför fräsen
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: köpråd Kafo VMC-950 frågetecken om Fanuc 0M

Inlägg av persa »

Ser fint ut :tumupp:

Verktygsväxlingen styrs med ett s.k. O9000 program (på min maskin heter det O9001, kanske samma nummer på din ?). I det programmet finns det flera variabler varav säkert några handlar om olika tider

Kolla på dina parametrar nr. 230-242 och se vilken av dom som har en 6:a (M06) bit 0. Parameter 230-239 kallar på O9020-O9029. Parameter 240-242 kallar på O9001-O9003. Så ser du enkelt vilket programnummer som används för din verktygsväxling. Om ingen av ovan parametrar har en 6:a så kolla parameter 40.5 och om det där står en 1:a så är ditt program O9000

För att kunna göra ändringar i ett O9000 program (och även kunna se programmet) måste parameter 10.4 sättas till 0. Default satt till 1 för att skydda dessa program från ändringar. Kom ihåg ändra tillbaka till 1 när du är klar för att undvika oavsiktlig radering. Med detta sagt så är det inte tänkt att man ska behöva ändra i dessa program. Det ska bara fungera

Men bra att sätta sig in i hur programmet fungerar och vad variablerna står för vilket hjälper att hitta fel vid verktygsväxling

Det vanligaste felet vid verktygsväxling är att en signal som behövs för att gå vidare inte kommer
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: köpråd Kafo VMC-950 frågetecken om Fanuc 0M

Inlägg av stefanden »

verkstaden skrev:Ser bra ut! :tumupp:
Jag kanske skulle ha vridit ut den lite mer från väggen för att kunna köra långa arbetsstycken
Extraplus för den trevliga väggprydnaden ovanför fräsen
Man får tacka så mycket :tumupp:
Jag hade samma ide som dig till att börja med men kom fram till att det får bli bra så då jag skall ha svarven där hyllorna står till höger samt att dator samt tillbehög kommer att bli "bakom" cnc panelen mellan styrskåpen och svarven.
Jag får upp 1,5-2meter på bordet om jag tar bort skyddet runt bordet.

Hehe jag hoppas du menar dentill höger? :D
Senast redigerad av stefanden 29 december 2019, 21:21:54, redigerad totalt 1 gång.
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: köpråd Kafo VMC-950 frågetecken om Fanuc 0M

Inlägg av stefanden »

persa skrev:Ser fint ut :tumupp:

Verktygsväxlingen styrs med ett s.k. O9000 program (på min maskin heter det O9001, kanske samma nummer på din ?). I det programmet finns det flera variabler varav säkert några handlar om olika tider

Kolla på dina parametrar nr. 230-242 och se vilken av dom som har en 6:a (M06) bit 0. Parameter 230-239 kallar på O9020-O9029. Parameter 240-242 kallar på O9001-O9003. Så ser du enkelt vilket programnummer som används för din verktygsväxling. Om ingen av ovan parametrar har en 6:a så kolla parameter 40.5 och om det där står en 1:a så är ditt program O9000

För att kunna göra ändringar i ett O9000 program (och även kunna se programmet) måste parameter 10.4 sättas till 0. Default satt till 1 för att skydda dessa program från ändringar. Kom ihåg ändra tillbaka till 1 när du är klar för att undvika oavsiktlig radering. Med detta sagt så är det inte tänkt att man ska behöva ändra i dessa program. Det ska bara fungera

Men bra att sätta sig in i hur programmet fungerar och vad variablerna står för vilket hjälper att hitta fel vid verktygsväxling

Det vanligaste felet vid verktygsväxling är att en signal som behövs för att gå vidare inte kommer
Det utförliga innlägget får jag tacka så mycket för :tumupp:

Får ta och undersöka vidare någon dag här när jag känner mig lite mer manad till mer ingående tryckning, får se om jag börjar att väga in den imorgon lite smått samt att jag har gått lös och börjat göra ren den så gott det går, jag tror bestämt att det fanns en dator backup på maskinen också skall höra mer med han jag köpte den av där bör ju O9000 programmen vara med...

Uppdatering kommer allt efter som :D
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: köpråd Kafo VMC-950 frågetecken om Fanuc 0M

Inlägg av persa »

O9000 program finns bara med på backupen om parameter 10.4 ändrades innan programmen kördes över. Man lever lite farligt utan att ha med dom på backup. Inte det lättaste att återskapa :doh:
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: köpråd Kafo VMC-950 frågetecken om Fanuc 0M

Inlägg av stefanden »

hmm kan nog vara ide att fixa backup på dom om de inte finns med annars då ;)
Idag har förövrigt dagen bestått av att jag har börjat rengöra maskinen, vilket jag får säga har gått väldigt över förväntan. Jag har även vägt in maskinen sånär som på 2-4hundradelar på maskinbordet över hela arbetsområdet.
Det sista som hände nu ikväll så total kukade verktygsväxlaren ur såppas att jag inte lyckas att vrida den rätt själv utan jag får vänta tills imorgon för att få lite hjälp med att göra flera saker samtidigt :vissla:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: köpråd Kafo VMC-950 frågetecken om Fanuc 0M

Inlägg av persa »

Stabilt bygge :tumupp: . Hade lika gärna kunnat sitta en spindel med 50-kona på en sån maskin
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32546
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: köpråd Kafo VMC-950 frågetecken om Fanuc 0M

Inlägg av säter »

persa skrev:O9000 program
Kör man O9000 program istället för PLC?
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: köpråd Kafo VMC-950 frågetecken om Fanuc 0M

Inlägg av persa »

Dom flesta Asiatiska maskiner med Fanuc (i alla fall från dom årgångarna) har ett O9000 program (antingen macro A typ eller macro B typ) för verktygsväxlingen som ligger i bakgrunden och kallas upp med M06 (eller på vissa maskiner bara med en T-kod) i detaljprogrammet

Verktygsväxlingen hanteras normalt inte enbart av macroprogrammet utan vissa delar styrs av PLC som då macroprogrammet kommunicerar med genom s.k. interface systemvariabler
Senast redigerad av persa 1 januari 2020, 14:59:49, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32546
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: köpråd Kafo VMC-950 frågetecken om Fanuc 0M

Inlägg av säter »

På mitt Fanuc ligger det i PLCn, tyvärr.
Skriv svar