Råd om motor till Handiboten

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
SeniorLemuren
Inlägg: 7810
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Råd om motor till Handiboten

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag köpte tidigare en handöverfräs som jag även tänkte använda till Handiboten. Den är på 800W 30 000 r/m men har endast en hylschuck som tar 1/4 tum. Allt annat måste man då svarva adaptrar till. Den har heller ingen varvtalsreglering så det måste jag i så fall hänga på externt.

Handiboten skall i huvudsak användas att fräsa i trä med men den blir tillräckligt stadig för att klara Aluminium också. Jag har kollat in en n fräsmotor på ebay som har en ER11 chuck,, nätdel med varvtalsstyrning och 13 st klämhylsor men den är bara på 500 W Men priset tycker jag är hyffsat. Jag vill ha synpunkter på detta. Är det alldeles för låg effekt kan man ju fråga. Jag är ju medveten om att det är lite som att fråga hur långt ett snöre är.

Allt beror väl egentligen på hur bråttom man har? Tid har man ju gott om som pensionär och det är ju inte frågan om någon produktionsfräsning på accord, men det kanske finns någon praktisk nedre gräns som jag inte känner till?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Råd om motor till Handiboten

Inlägg av Meduza »

Den fräsmotorn skulle jag personligen inte rekommendera. Visst, dom är billiga, men lite bristande effekt, lagringen är relativt kass (eftersom det bara är en spännhylsechuck påskruvad rakt på axeln av en standardmotor, som inte har en lagring anpassad för fräskrafter), så dom tenderar att gå sönder rätt fort, och kastet är ofta rätt rejält...

Det är synd att Kress frässpindlar har gått och blivit såpass dyra numera när dom är AMB, förut fick man ju deras 800FME för <1500kr och den tycker jag hade varit rätt klockren här.
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: Råd om motor till Handiboten

Inlägg av taimanov »

en katsu kanske...makita-klon.
https://www.ebay.com/itm/101750-Katsu-E ... Sww3tY5cHk
Runt 625:- med frakt från UK.

notetoself kanske är intresserad att sälja sin. Fungerade inte riktigt bra att använda sug på den lät det som. Verkade som katsu blåser undan spånerna.
https://elektronikforumet.com/forum/vie ... u#p1448216
SeniorLemuren
Inlägg: 7810
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Råd om motor till Handiboten

Inlägg av SeniorLemuren »

Någon som vet hur Katsu är lagrad?
Skriv svar