Grbl vs mach3 osv.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
notetoself
EF Sponsor
Inlägg: 238
Blev medlem: 16 februari 2010, 17:47:28
Ort: Dalsland

Grbl vs mach3 osv.

Inlägg av notetoself »

Flera trådar har berört ämnet den sista tiden, men utan att riktigt landa nedan frågeställning.

Bakgrund:
Kör idag Gecko G540 med mach3 på äldre stationär dator. Önskar USB-anslutning för att köra laptop (eller liknande). Är på det klara med UC100, smoothsteper, DDCSV osv.
Har Arduino liggande, så önskar utröna om Grbl är ett alternativ.

Frågeställningar:
1) Är Grbl ett rimligt substitut till ovanstående, eller är det "leksaker"? Avser att ha kvar G540n.
2) Finns det vettiga programvaror som alternativ till mach3? De jag skummat förbi på youtube verkar vara rätt primitiva i jämförelse.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Grbl vs mach3 osv.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Inte helt lätt, jag fortsätter att testa, förutom GRBL i en Arduino typ måste du ha ett pålitligt panelprogram.
Estlcam verkar vara en vettig lösning för att komma bort från parallellporten.
Vi får väl se vad som kommer in som förslag!
tingo
Inlägg: 285
Blev medlem: 17 maj 2017, 17:55:40
Ort: Oslo, Norge

Re: Grbl vs mach3 osv.

Inlägg av tingo »

UGS er godt nok for vårt bruk, på en liten Kina-fres som brukes til å frese kretskort. Merk: vi (Bitraf) bruker platform-versjonen, og vi bruker en "nightly" build, ettersom det ikke er ofte at det kommer nye releases.
Bra ting i UGS:
- forhåndsvisning ("preview") som viser dimensjoner for alle 3 akser
- probe plugin (vi prober rett mot kobberet på kretskortet - en metall "dings" gir kontakt til kortet)

Jeg har også hørt at Candle skal være et bra program, men har ikke prøvd det.
tingo
Inlägg: 285
Blev medlem: 17 maj 2017, 17:55:40
Ort: Oslo, Norge

Re: Grbl vs mach3 osv.

Inlägg av tingo »

Det ser også ut til at noen har fått til å styre en Gecko 540 ved hjelp av GRBL https://discuss.inventables.com/t/runni ... ller/19698

Dette ser også interessant ut: https://github.com/509Maker/Gecko-G540-CNC-Controller
H.O
Inlägg: 5684
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Grbl vs mach3 osv.

Inlägg av H.O »

Jag vet inte hur andra USB-anslutna motion controllers är men min Smoothstepper krånglade nått förskräckligt i början. Enda lösningen som fungerade för mig var att montera den inuti datorn och ansluta till en USB-header på moderkortet med en 10cm lång sladd. Om jag inte gjorde det så tappade den kommunikationen med datorn varje gång huvudkontaktorn till servona släppte.

Nu är maskinen i fråga lite större än en typisk 3020 men den erfarenheten har fått mig att tvivla på att USB är ett lämpligt gränssnitt för den (elektriska) miljön en CNC-maskin är. Ethernet om jag får välja.

PoKeys57CNC är rätt imponerande och relativt billig - inte gratis dock.

EstlCAM har jag rekommenderat tidigare, det är en enklare (jämfört med Fusion360 och liknande) CAD/CAM-miljö med integrerad CNC-mjukvara för extern controller, här är en skärmdump på vilka olika controllers det finns stöd för:
Skärmklipp.PNG
Vad jag förstår så har EstlCAM "egen" firmware för controllern som laddas ner inifrån programmet i sig när man konfigurerar det.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Grbl vs mach3 osv.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Ja så är det. Man för över programvaran från EstlCam till exempelvis Arduino eller annan Mega328 enhet.
Användarvisningsbild
notetoself
EF Sponsor
Inlägg: 238
Blev medlem: 16 februari 2010, 17:47:28
Ort: Dalsland

Re: Grbl vs mach3 osv.

Inlägg av notetoself »

Tack för input.

Mer info... fräsen i fråga är lite större än 3020 eller liknande, se bild nedan. Det är en gammal forumkändis som fått en overhaul med ny elektronik, motorer och kulskruvar osv. Kör motorerna på 3.0 A.

Kom just på att jag ju hade beställt "Arduino GRBL to DB25 CNC Shield Kit" https://www.tindie.com/products/ron/ard ... hield-kit/. Den är helt passiv och gör så att man får en vanlig DB25-anslutning på Arduino. Portarna verkar stämma bra med G540 vid en första anblick, så planen blir väl att prova den.

Har mer och mer gått över till Fusion 360 pga den fantastiska cam-delen, även om själva ritdelen är lite svår att komma överens med för en gammaldags acad-användare. Har således endast behov av att kunna köra färdig G-kod. UGS skulle såldes kunna vara tillräckligt, dock är givetvis [edit rättstavning] probning för Z-zero en nödvändighet.

@tingo, upplever du Grbl som stabilt? Även med många rader G-kod? Inga problem att ansluta USB-porten osv? Kör ni den med laptop?

@H.O, kör du Smoothstepper med mach3?
Cnc.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av notetoself 11 december 2019, 22:23:27, redigerad totalt 2 gånger.
H.O
Inlägg: 5684
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Grbl vs mach3 osv.

Inlägg av H.O »

> @H.O, kör du Smoothstepper med mach3?

Kör och kör... Jag har som sagt USB Smootstepper i styrsystemet för min fräs som använder Mach3 men jag kan inte påstå att jag kör så mycket (eller nått alls faktiskt). Efter flytt har jag fortfarande inte dragit fram 3-fas till maskinen så den står där den står.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Grbl vs mach3 osv.

Inlägg av SeniorLemuren »

Tittade just på en video om hur man använder Fusion360 till GRBL och för mig som är nybörjare på området ser det ut som de bästa tänkbara alternativ. Flera har väl sett den Handibot omkonstruktion jag gjort i Fusion360. Det var i princip mitt första riktiga projekt och kan jag, som har passerat bäst före datum för länge sedan, sno ihop den konstruktionen på några veckor så kan vem som helst lära sig.

Hade bara tidigare pulat med några enkla försök, jag använde tidigare Inventor så det var lite annorlunda i början. När jag sedan sett videon själva Cam-beredningen och kollat lite andra videor om Universal GCODE sender så kan jag inte tänka mig något enklare och smidigare. Fusion360 is the skit to use om jag får säga mitt. Det är ju dessutom helt gratis om man är hemmapulare.:)
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Grbl vs mach3 osv.

Inlägg av SeniorLemuren »

Fick tag i ett MKS Gen L. Jag tänkte använda det till min Handobot, men har stött på lite problem. Jag hittar inte på något ställe vilket program man kan använda som är gratis och som fungerar för att mata ut G.koder till kortet som har Marvin.

Univdersal G code sender hade varit ok men den verkar inte prata med Marvin på MKS-kortet på ett korrekt sätt. Flera verkar ha försökt men inte lyckats. Det andra alternativet hade varit att ladda ner koden för ett GRBL-kort till MKS., det funkar bra med Universal G Cod sender. Jag har hittat hur man gör men inte en rad om hur man får ut data till rätt pinnar på MKS.

Jag tror att det bästa hade varit att köpa ett GBRL.kort för där finns all info som behövs till CNC-fräsar. Anledningen till att jag vill ha GBRL Univdersal G code sender är att man enkelt kör direkt från Fusion360 och att det är gratis. Har någon tips och praktiska kunskaper om detta? I annat fall får jag börja jaga efter ett GBRL USB-kort till projektet men det tar ju tid att få från ebay. Eller kanske någon här på forumet har ett GBRL-kort liggande i byrålädasn. Uno har jag gott om så det är bara GBRL-adapterkortetjag behöver.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Grbl vs mach3 osv.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Om jag vore som du just nu så skulle jag jaga kort och display för en 3D printer. Där finns ju kortläsare som gör att din fräs blir självgående utan kontakt med en dator.
H.O
Inlägg: 5684
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Grbl vs mach3 osv.

Inlägg av H.O »

Nånting säger mig att de där MKS korten kör Smoothieware, alltså firmware'n utvecklad för Smoothieboard (ej att förväxla med Smoothstepper) - men jag kan vara helt fel ute. Värt att kolla och kanske leta efter PC-mjukvara som stödjer Smoothieware.

Men de här korten ÄR ju i första hand avsedda för 3D-printers så mjukvaran är (väl) därefter.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Grbl vs mach3 osv.

Inlägg av Glattnos »

Till den där maskinen hade jag inte tvekat att köpa en DDCSV och en extern MPG. Det ger minimalt med kring-komponenter och är bra nog för produktion i verkstadsmiljö.
Maskinen är så fin att den förtjänar en fristående kontroll :)
I Fusion360 kan man använda Fanuc postprocessor till den.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Grbl vs mach3 osv.

Inlägg av SeniorLemuren »

Nu pratar du om en person som har en hobbybudget på 200 spänn i månaden när maten och boende är betald så det där med köpa dyra system det kan man fetglömma.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6973
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Grbl vs mach3 osv.

Inlägg av lgrfbs »

Glattnos Tack för den informationen angående postprossesorn, hittade ett paket:
https://www.ebay.com/itm/Aktualisieru-3 ... 3815200996?
får fundera på ett inköp, när jul är över.
Vet du om underprogram funktionen som finns i Fanuc systemet är mad i DDCSV lösningen?

SeniorLemuren med den budgeten blir det ~1års sparande om man verkligen vill ha den lösningen*.
*Lösningen jag länkade till.
Skriv svar