Värmeplatta

Berätta om dina pågående projekt.
gripner
Inlägg: 1167
Blev medlem: 4 december 2007, 14:47:39
Ort: Lidingö

Värmeplatta

Inlägg av gripner »

Håller på lite med ett projekt där jag behöver en yta som är varm, typ 200c där omkring.

Jag tagit hem lite keramiska IR element som fungerar bra.
Jag har även köp stenullsskiav, typ https://www.bauhaus.se/markskiva-isover ... 8dEALw_wcB

Detta för att ha något att lägga Keramiska IR elementet på då det blir lika varmt på alla sidor.
Problemet är att jag trodde Stenullen är extremt värmetålig, vilken den inte är. den brinner/smälter säkert inte förrän 1000+ grader, men den luktar och blir bränd LÅNGT mycket tidigare.
Se bild

Funderar på om det finns ett bättre material? Vill gärna slippa göra någon "hållare" till elementet som avskiljer det från allt och lite till.
Men det kanske inte finns några sådana bra material, om man nu inte har lite aerogel liggande :P

Några förslag på material ?
Ocansidan blir 230-240 grader kan tänka mig att undersidan om den ligger dikt emot något går lite högre.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Värmeplatta

Inlägg av Krille Krokodil »

Finns glas, mineral och keramisk ull för > 1000 grader.

http://www.ifabisolering.se/isolering.html
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Värmeplatta

Inlägg av swesysmgr »

Jag tror markskivorna innehåller mycket mer bindemedel för att de inte skall tryckas ihop så lätt när de belastas.

Vanlig väggisolerings-Rockwool är mycket mjukare och borde inte lukta alls lika mycket, det är vad som ofta sitter kring ugnar m.m. som kan bli 300°C varma.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Värmeplatta

Inlägg av grym »

brandfilt i några lager
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Värmeplatta

Inlägg av arvidb »

Vermikulitskiva kanske? De är dock lite ömtåliga/"smuliga".

Kommer IR-plattan att hålla om du stänger in ena sidan? Den blir inte överhettad?
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Värmeplatta

Inlägg av Bjaellerud »

Jag byggde en värmeplatta för en tid sedan.
Finns en tråd i ämnet här ngstans på forumet.
Jag använde en aluminiumplatta c:a 80 x 50 x 6 mm.
Som värmeelement använde jag motståndstråd, lämplig längd och resistand för omkring 150 W vid 12 V matning.
Jag gjöt in värmeelementt med en "geggasmörja" från BILTEMA, kallas brandmassa, 36-429 sid 464 i kat.
Massan tål 1250 C, och blev snart stenhård. En viss isolation då jag hade tjockare massa på baksidan, aluminiumplattan gick sen att förvärma och löda på.
Men snart släppte massaklumpen från Al-plattan.
Med värmepasta och fjädrar fick jag den att hålla an mot Al-plattan.

Det är främst brandmassan jag tycker var väldigt bra, krymper inte spricker inte och låter sig gjutas.
Förmodligen är geggan avsedd att laga gjutjärnspisar med. Verkar bli hård som gjutjärn och samma färg.

Ett tips för en kanske avglömd produkt som kan vara brukbar för den experimeternade.

Jag hade räknat med att ha över 300 C för lödning på plattan, men man kommer långt med drygt 200 C.
Dvs lägger ett ytmontert kretkort och låter det bli varmt, sen är det bara att plocka komponetern med pincett, och sätta dit nya.

Roy
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Värmeplatta

Inlägg av limpan4all »

Meneritskiva, du kan säkert få spillbitar från något bygge eller byggvaruhus.
Tag två bitar, gör passande håltagning i den övre och håll den under hel.
Allt du behöver.
gripner
Inlägg: 1167
Blev medlem: 4 december 2007, 14:47:39
Ort: Lidingö

Re: Värmeplatta

Inlägg av gripner »

Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Värmeplatta

Inlägg av swesysmgr »

Minerit är väl ingen vidare värmeisolator fast den tål värme lika bra som betong?
Skriv svar