
Ledsen för allt strul.
Det beror alltså på att materialet har olika täthet och är mer lättbearbetat i vissa delar?säter skrev:Det där är stora problem i vissa material, tex brons och gjutjärn.
Jag har gjort mycket ventilstyrningar i mina dagar, och då går det inte använda den där metoden.
Det låter som rätt sätt för bra precision!säter skrev:Jag brukar borra undermått, sedan honar jag hålen så att de blir raka.
Sedan svarvar jag det utvändiga mellan dubbar.
Hur gör du med dubbsäten? Gör du dem efteråt så de linjerar med det verkliga hålet? Indikerar hålet i fyrback och svarvara sätena?säter skrev:Jag brukar borra undermått, sedan honar jag hålen så att de blir raka.
Sedan svarvar jag det utvändiga mellan dubbar.
Det verkar så.SeniorLemuren skrev:Det beror alltså på att materialet har olika täthet och är mer lättbearbetat i vissa delar?
Det är just det som är problemet.Hur löser du drivningen om du svarvar en liten styrning mellan dubbar?