Metallsvarv - CJ18A-tråden

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

Nä jag vet inte om jag orkar bry mig om spackel, men det är ju alltid intressant att veta vad som krävs om man vill "göra det ordentligt"!
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av DennisCA »

Biltemas finspackel använde jag då jag grundade. Provade även ett 1k spackel som var väldigt enkelt att sanda ut, men bara för de allra minsta imperfektionerna. Egentligen, enligt färgtillverkaren borde jag använt epoxispackel dock.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

Spindeldockan målad. Jag struntade i spacklet. Inte supersnyggt kanske men om färgen sitter kvar så är det ju bättre än originalet i alla fall. :)
SAM_2860_spindeldocka_målad.jpg
Himla lockande att montera ihop den nu, men det tar ca en månad för färgen att härda ordentligt och nå slutgiltig hårdhet och slitstyrka (vilket märks, sidor målade för bara en dag sedan är mycket ömtåligare än mer "mogna" sidor), så jag får väl låta den stå såhär nån vecka i alla fall...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Bonehead »

Trevlig färg och finish ändå!
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

Tackar! NCS S3020B10G heter kulören. Jag var sugen på nåt slags "maskingrön" också men det fick bli den här tillslut.
Kulla
Inlägg: 1264
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Kulla »

Den blev fin!

Min verkar ok när det gäller färgen, men jag måste justera dubbdockan, den drar iväg mot slutet.

Svarvade lite mässing, fick städa hela dagen igår :)
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

Bilder Kulla, bilder! :) Det vore kul att se vad du gör och vilken finish du får med vilka verktyg och så vidare, om du har möjlighet att fota.

Nu när spindeldockan vilar så började jag titta på bädden.
SAM_2865_tråg_borta.jpg
Underifrån ser den ut såhär:
SAM_2866_bädd_underifrån.jpg
Färgen sitter löst även på denna. Jag vill ändå måla om den i samma färg som spindeldockan så det är väl bara att börja skrapa:
SAM_2871_börjat_skrapa.jpg
Det är oljigt slipdamm under färgen, så inte konstigt att den faller av när man petar på den!

Bra kvalitet på fötterna förstås. :lol:
SAM_2864_fötter.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

Mycket olja under färgen i "oljespåret" på ovansidan av bädden (färgen satt i princip löst). Det blir intressant att se hur nya färgen klarar sig här sedan. Det svarta i botten på spåret är en tjock beläggning av oljigt slipdamm.
SAM_2876_olja_i_spår.jpg
Jag har en 750 W servomotor som passar perfekt i "motorutrymmet", så en tanke är att byta till den någongång i framtiden när jag har fått svarven användbar. Jag tänker mig en ca 80 mm lång bit av alu-vinkeljärn (100x100x10) för att fästa motorn, fäst i spåren i bakväggen (där originalmotorn är fäst också). På så sätt kan man justera remspänningen.
SAM_2872_servo.jpg
Men hur kommer man åt att snygga till här?
SAM_2873_motorplats.jpg
Ytan är så sträv att den inte går att hålla ren, papper med mera rivs sönder och lämnar bara en massa fibrer efter sig. Ska man skaffa sig en deltaslipmaskin (nåt i stil med Bosch PDA 180 E), eller finns det bättre sätt? Nån som testat en sån där maskin; är de nåt att ha?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av Bonehead »

Har du tryckluft så är såna här helt fantastiska.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

Tack för tipset, men jag har ingen tryckluft tillgänglig tyvärr. Det är antagligen tillräckligt irriterande för grannarna när jag slipar och borrar och har mig utan att ha en kompressor gåendes dessutom...

Idag har jag gett mig på bädden med vanlig handfil för att få bort de värsta ojämnheterna inuti. Finns en del kvar att göra där.

Jag sitter och kollar på Aussie shed nu. Jag tror inte att den kanalen har nämnts här tidigare men han har en bra och underhållande serie om en sån här minisvarv. Fast jag skulle akta mig för att slipa/polera glidytorna som han gör.

Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

Kan man måla på den här ytan tro?
SAM_2877_bädd_omålad.jpg
Jag börjar bli rätt trött på att slipa och ha mig, så varför inte testa!
SAM_2878_bädd_ett_lager.jpg
Gör man en jämförelse så ser man att det som lyser igenom är vissa metallblanka ytor; såna som har djupare områden runtomkring. Slipar jag så blir det metallblankt på dessa punkter igen, långt innan omgivningen kommer fram. Bara att bygga på med fler lager grundfärg antar jag.

Färgen verkar sitta fast i alla fall, när jag skrapar på den. Trevligt! :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

Nu är spindeln ipressad:
SAM_2879_spindel_ipressad.jpg
Tyvärr var jag lite för snabb. Jag bytte ut distansbrickan i plast (8,5 mm tjock) mot en stack av 12 st fjäderbrickor som enligt databladet ska bli 7,2 mm fullt ihoppressade. Gott om marginal, tänkte jag. Men dessa bottnade innan båda lagren blivit fullt inpressade, som det verkar:
SAM_2880_spindel_lagerutstick.jpg
Så nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Köra såhär och hoppas på att det går bra? Eller pressa ur spindeln igen och ta bort brickor? Problemet med det senare är att då måste jag ju pressa främre VK-lagret i dess icke lastbärande riktning, och det mår det nog inte så bra av? Dumt, dumt, dumt att inte mäta avståndet mellan lagersätena och provmontera lager och brickor på spindeln utanför spindeldockan!

Här kan man ana stacken av fjäderbrickor bakom kugghjulet:
SAM_2881_spindel_brickor.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av jihe »

Sånt där är drygt. Jag skulle nog inte låta det vara som det är i alla fall. Du hade väl inte så tajt passning på främre lagret?
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

Nä jag försökte ju få till minsta möjliga presspassning mellan främre lagret och axeln (1-2 µm).

Du har nog rätt, det är väl bara att ta tag i det. Nu känns det som att lagren sitter väldigt stabilt i dockan, men det lär väl släppa vid sämsta tänkbara tillfälle om jag lämnar det som det är. :roll: Nytt lager kostar inte farligt heller, runt 300:- inkl frakt, om det skulle behövas.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Inlägg av arvidb »

Okej, spindeln urpressad igen. Tack för pushen jihe! Och lagret är fortfarande i en del (fast hur det mår inuti vet jag förstås inte).
SAM_2884_urpressat.jpg
Efter mätning med skjutmått så får jag utrymmet på axeln för fjädrarna till 7,1 mm. En tiondel (plus lite mätonoggrannhet tror jag) för lite... :lol:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar