Högtalarkonstruktion MkV

Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av HUGGBÄVERN »

I princip alla baselement rullar av och det är ingen hemlighet. Det innebär dock inte att elementen alltid beter sig snällt och vänligt utan kan ha hyss för sig.
Noterar hur impedansen på basen drar iväg kraftigt. Vad hade din hifibögige kompis att säga om det?! :wink:
Om su själv söker på elementet på webben, vad får du då för rekommendationer?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Ett Zobel-filter är inte heller nån hemlighet.

Dessutom, skavankerna i SPL när ett element rollar av av sig själv är PRECIS lika stora som när det rollar av mha en spole.

Kanske inte precis, men du förstår vad jag menar.

MVH/Roger
PS
Om su själv söker på elementet på webben, vad får du då för rekommendationer?
Vem bryr sig :D
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av HUGGBÄVERN »

”VEM BRYR SIG?”

Bild

Du engagerar halva forumet med frågor rörande dina projekt, för att sedan antyda att vi ger fullständigt tokiga råd, för du har antingen själv redan från början bestämt dig, eller lyssnar på någon expert som säger precis det du vill veta.

Hur ska du kunna få någon att engagera sig i dina bloggar om du öppet visar så stort ointresse för forumet?!

”VEM BRYR SIG?”

DU kunde åtminstone struntat i smileyn. :roll:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag har jag klurat på en formel för konutslaget som funktion av frekvensen.

Jag propsar inte på att jag har rätt, jag tycker bara det är kul att ANVÄNDA HJÄRNAN :)

\(\oint pdS=F...1\)

Detta vill jag se som att den drivande mekanismen är trycket som jag hellre vill kalla tryckflödestäthet, resten av uttrycket kan man se som att kraft är flöde dvs utan tryckflödestäthet genom/via en area finns det ingen kraft (flöde).

Integrationen skall sedan ske över hela arean som trycket verkar på, därav oint.

Detta får till följd att

\(p(R)=\frac{F(x)}{4\pi R^2}...2\)

ty p är divergensfri och radiellt riktad när vi avser en punktkälla som alla högtalare/antenner med storlekar << våglängden är, observera att tryck är kraft per areaenhet inifrån sfärens yta och att den avtar som 1/R^2 är allmänt känt.

För att få koll på konutslaget behöver vi skriva om kraften enligt

\(p=\frac{\rho S_D x*a}{4\pi R^2}...2\)

eller

\(p=\frac{\rho S_D x*\frac{d^2x}{dt^2}}{4\pi R^2}...2\)

eller

\(p=kx*\frac{d^2x}{dt^2}...2\)

här gissar jag dvs

\(\int\int p dt dt=k*\int\int x dx dx\)

eller

\(pT^2/2=kl^3/6\)

eller

\(l^3=3\frac{p}{k}T^2\)

eller

\(l^3=3\frac{p}{k}\frac{1}{f^2}\)

där 3p/k är ointressant för vi vill räkna relativt, dvs

\(l^3\propto \frac{1}{f^2}\)

eller

\(l\propto f^{-2/3}\)

eller

\(\frac{l}{lo}\propto (\frac{fo}{f})^{2/3}\)

Kanske :D

MVH/Roger
PS
En halvering av frekvensen vid bibehållet tryck skulle då innebära l/lo=1,6. Tacksam för motbevis :)
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av ToPNoTCH »

Vem bryr sig :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Raderat
Senast redigerad av Spisblinkaren 7 november 2019, 05:40:45, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

ToPNoTCH skrev:Vem bryr sig :D
Förmodligen fattar du inget heller :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har kommit på att jag inte fattar nåt heller :D

Man kan nämligen inte Zobel-kompensera en bas utan filterspole för vad man gör är ju att man försätter netto inimpedans till Re för ALLA frekvenser dvs basen kopplas aldrig "ur" så när man skarvar med diskanten så blir i princip HF-inimpedansen 2 Ohm för ett 4-Ohmsystem.

MEN man kan låta diskanten i sig vara Zobel-kompensationen!

Dock har jag räknat ut att Zobel-kondingen behöver vara på 33uF medans diskantkondingen behöver vara på 22uF fast då ligger brytfrekvensen för diskanten aningen högt i frekvens viket dock är bra om man vill trimma ty lättare att parallella konding än att koppla i serie, diskanten kommer alltså skära aningen för högt och detta är beräknat.

Gissar annars på att 27uF jämfört med dom optimala 33uF ur Zobel-synvinkel kan bli slutresultatet varvid förstärkaren kommer se än rätt rak och schysst impedans vilket speciellt tilltalar rörförstärkare.

Sen en liten anektdot, HUGGBÄVERN dissade ju nyligen mitt stolt nyupptäckta (via kompis, dock) trick om att man kan skippa filterspole med att ganska osmidigt säga att det inte var nån "hemlighet".

Idag kom jag på att jag ju sett det där förut dvs en gång i tiden skruvade jag isär en Jamo-högtalare och förundrades över varför det inte fanns nån bas-spole, jag byggde redan då (17 år gammal) om högtalaren så att det fick ett riktigt filter, dock fattade jag om möjligt mindre om saken då än idag.

Men faktum kvarstår, även "proffshögtalare" kan sakna bas-spole.

MVH/Roger
PS
Om Ni vill slippa få mig irriterad så kan Ni kanske tänka som så att jag inte vill ha några hänvisningar till färdiga lösningar för min kreativitet baseras på att jag skall försöka tänka ut saker själv samtidigt som jag naturligtvis gärna sneglar på andras lösningar men efter mina Williamson rörslutsteg som jag började bygga 1991 så har jag slutat med regelrätt kopiering.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag vet inte om det ens är lönt att bry sig om vad du håller på med för du är så jävla envis.

Begrip att hur din högtalare låter är inte en konsekvens av hur du fördelar akustiskt ljudtryck över dina element.
Ett element kan ha SPL över ett register men det består defacto av distorsion.

Om du verkligen VILL ta till dig information från forumet så gör jag ett sista försök här:
Grundregel 1 när man designar högtalare är att diskanten bör delas av på dubbla resonansfrekvensen (Kan du lista ut varför ?)
Grundregel 2 när man designar högtalare är att diskanten bör vara dämpad 18dB vid resonansfrekvensen (Kan du lista ut varför ?)

Den fantastiska uppfinningen att inte dela av diskanten alls, är inte så klurig. Det kan jag lova dig.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

ToPNoTCH skrev:Jag vet inte om det ens är lönt att bry sig om vad du håller på med för du är så jävla envis.

Begrip att hur din högtalare låter är inte en konsekvens av hur du fördelar akustiskt ljudtryck över dina element.
Ett element kan ha SPL över ett register men det består defacto av distorsion.

Om du verkligen VILL ta till dig information från forumet så gör jag ett sista försök här:
Grundregel 1 när man designar högtalare är att diskanten bör delas av på dubbla resonansfrekvensen (Kan du lista ut varför ?)
Grundregel 2 när man designar högtalare är att diskanten bör vara dämpad 18dB vid resonansfrekvensen (Kan du lista ut varför ?)

Den fantastiska uppfinningen att inte dela av diskanten alls, är inte så klurig. Det kan jag lova dig.
Tack för att du vill lära mig saker!
Begrip att hur din högtalare låter är inte en konsekvens av hur du fördelar akustiskt ljudtryck över dina element.
Ett element kan ha SPL över ett register men det består defacto av distorsion.
Vad är distorsion?
Om du verkligen VILL ta till dig information från forumet så gör jag ett sista försök här:
Grundregel 1 när man designar högtalare är att diskanten bör delas av på dubbla resonansfrekvensen (Kan du lista ut varför ?)
Mycket intressant men nej, jag vet inte varför så förklara gärna.
Grundregel 2 när man designar högtalare är att diskanten bör vara dämpad 18dB vid resonansfrekvensen (Kan du lista ut varför ?)
Mycket intressant men nej detta förstår jag inte heller, förklara gärna.
Den fantastiska uppfinningen att inte dela av diskanten alls, är inte så klurig. Det kan jag lova dig.
Gissar att du menar basen.

MVH/Roger
PS
Fast skicka mig ingen länk att läsa ty så intresserad är jag inte :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har kikat på lite kurvor idag.

Gillar kurvor :D

Min subbas W5-1138SMF har en impedans mellan [5;20]Ohm @ [150;1500]Hz, ungefär.

Impedansen ökar alltså 400% inom en dekad.

Sen tog jag fram ett gammalt datablad på en diskant av Aluminium (Beyma T-2030) och gjorde samma analys:

Beyma har då en impedans mellan [6,2;8]Ohm @ [2k;20k]Hz, ungefär.

Här ökar alltså impedansen med bara 30% inom en dekad.

Detta gör att det är rimligt att inte Zobel-kompensera diskanter utan bara Zobel-kompensera basar, dock är det inte helt orimligt att även Zobel-kompensera diskanter om man är ute efter en "rak" impedanskurva vilket framför allt rörsteg gillar.

När det gäller subbasen har jag kikat lite på SPL och även räknat ut vid vilken frekvens Zobel går in vilket alltså är 1,4kHz samtidigt som den "lustigt nog" har -3dB vid 1,4kHz, typ.

Pga detta har jag bestämt mig för att flytta ner diskanten till just 1,4kHz för att på så sätt få en samtidig Zobel-kompensation av basen.

Detta kommer ge mig en löjligt rak impedanskurva!

Samtidigt som direktiviteten blir mindre dvs istället för dagens typ -6dB on axis kanske jag får -4dB on axis och det är nästan lika "allvarligt" som bandbreddskanterna.

MEN jag får ett problem, konutslaget hos diskanten kommer att bli stort samtidigt som diskanten är så mycket dämpad att med mina maximala 13W in (-14dB pga filtret) så tror jag ärligt talat inte konutslaget är nåt problem.

Fast 1,4kHz som brytfrekvens för en diskant, det är onekligen ganska lågt, apropå det så är ovanstående Beyma specad till 1,5kHz-20kHz med en rekommendation om brytfrekvens vid 2kHz OCH -12dB/oktav (max).

Så detta får du topnotch gärna förklara även om jag gissar konutslagsproblem.

MVH/Roger
PS
Beyman har resonans vid lite knappt 1kHz.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Topnotch, vart är du?

Jag saknar ditt svar :)

MVH/Roger
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av ToPNoTCH »

Beyma specad till 1,5kHz-20kHz med en rekommendation om brytfrekvens vid 2kHz OCH -12dB/oktav (max).
Nej...Det är MIN -12dB/oktav vid rekommenderade 2kHz (Vilket råkar vara dubbla resonansfrekvensen...Låter det det bekant ?)

Det du kalla "konutslag" (även om begreppet blir lite lustigt då du i slutändan kommer använda banddiskanter) är en del av problemet.
Elementet kan inte producera kvalitativt ljud utanför specifikationerna (därav tillverkarens rekommendationer).
Det andra problemet är att lägre frekvenser = längre period av DC koppling. Sannolikheten att man sabbar talspolen ökar markant ju lägre man går i frekvens. Och helt utan filter....tja....

Jag kommer inte skriva mer i denna tråd, ty så intresserad är jag inte.
Jag kommer dock fortsätta följa den, ty så road är jag.

:tumupp:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

En termometer har en skala som sträcker sig uppåt, eller hur?

Max är alltså alltid riktat uppåt.

Så om man anger att ett filter bör DÄMPA med 12dB/oktal eller MER, då betyder det faktiskt att -12dB/oktav är max.

Kanske nåt att tänka på innan man blir alltför allvetandes.

MVH/Roger
PS
Termometertricket har E Kafeman på forumet lärt mig.
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av danielr112 »

Dämpning går neråt.. Säger man 12dB eller mer betyder det att man ökar dämpningen och den går nedåt. Dvs -12 eller -14 o.s.v.

Om man följer "mer" så behöver det inte vara åt det possitiva hållet. Det går åt det hållet man definierar och dämpning är nedåt. Förstärkning uppåt.
Skriv svar