Byta smd led i bilstereo

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
firrefisken
Inlägg: 49
Blev medlem: 17 december 2014, 15:29:16
Ort: Hällingsjö

Byta smd led i bilstereo

Inlägg av firrefisken »

Hej!
Jag vill byta ut smd led:en i en bilstereo från blåa till röda. Jag är medveten om att de röda har mindre framspänningsfall än blåa så jag kommer behöva byta seriemotstånden också.

Hur får jag fram vilka dioder som hör ihop (antar att dom är kopplade två och två eller liknande) och vilket motstånd som hör till? Är det bara att köra kontinuitet eller går det på enklare sett? Inte pillat mycket ned ytmonterat innan så är lite kluven.
Har mailat tillverkaren av stereon (en denver cad 474bt) om elschema, hoppas dom kan fixa det, då blir det betydligt enklare med allt!

Bifogar bilder på kretskortet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Byta smd led i bilstereo

Inlägg av Henry »

Kontinuitet går fint så länge du träffar rätt sida av LEDen som är kopplat till motståndet. Tycker dock jag ser en del 680 ohm motstånd (681) vilket jag har för mig jag sett användas till smd lysdioder ibland, ett värde att starta på om inte annat. Det verkar dock kunna gå att följa banorna på kortet rätt hyfsat i rätt ljus vilket nog annars hade varit att rek då det är rätt många motstånd där även om man förstås kunnat utesluta några.
firrefisken
Inlägg: 49
Blev medlem: 17 december 2014, 15:29:16
Ort: Hällingsjö

Re: Byta smd led i bilstereo

Inlägg av firrefisken »

Henry skrev:Kontinuitet går fint så länge du träffar rätt sida av LEDen som är kopplat till motståndet. Tycker dock jag ser en del 680 ohm motstånd (681) vilket jag har för mig jag sett användas till smd lysdioder ibland, ett värde att starta på om inte annat. Det verkar dock kunna gå att följa banorna på kortet rätt hyfsat i rätt ljus vilket nog annars hade varit att rek då det är rätt många motstånd där även om man förstås kunnat utesluta några.
Usch va mekigt haha! Sen när jag hittat alla grupper med respektive motstånd så är det la bara att ta 12v minus (antalet dioder*1,6V)deltat med 0,01A typ? Eller borde jag ge de röda mer ström iom att de inte lyser lika starkt som blåa?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Byta smd led i bilstereo

Inlägg av Henry »

Japp. Inte alls säkert med strömmen beror på hur starka de är enligt databladet, nyare kan lysa starkare med mindre ström än äldre med högre ström, bäst är att testa vid sidan om så att säga för att få till rätt styrka.
firrefisken
Inlägg: 49
Blev medlem: 17 december 2014, 15:29:16
Ort: Hällingsjö

Re: Byta smd led i bilstereo

Inlägg av firrefisken »

Henry skrev:Japp. Inte alls säkert med strömmen beror på hur starka de är enligt databladet, nyare kan lysa starkare med mindre ström än äldre med högre ström, bäst är att testa vid sidan om så att säga för att få till rätt styrka.
Kom att tänka på en sak, blå led brukar ju ligga kring 3-3.2V? Kan jag inte bara ersätta varje blå smd med två röda smd som ju är typ 1.6V som är seriekopplade? Då får jag ju 3.2V och slipper ändra på motstånd och sånt?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Byta smd led i bilstereo

Inlägg av Glenn »

Gissningsvis så drivs ju inte de blåa LED'arna fullt så det fungerar troligen att bara byta ut dom rakt av, men bäst och rätt sätt är förstås att byta ut resistorerna.

Spänningen som anges på LED är ju framspänningsfallet.
firrefisken
Inlägg: 49
Blev medlem: 17 december 2014, 15:29:16
Ort: Hällingsjö

Re: Byta smd led i bilstereo

Inlägg av firrefisken »

Glenn skrev:Gissningsvis så drivs ju inte de blåa LED'arna fullt så det fungerar troligen att bara byta ut dom rakt av, men bäst och rätt sätt är förstås att byta ut resistorerna.

Spänningen som anges på LED är ju framspänningsfallet.
Så det funkar att bara ersätta varje blå led med en röd istället för två egentligen menar du? Jag skulle ju kunna spänningssätta kretskortet med ingångsspänningen och mäta va spänningen ligger på vid varje diod för säkerhets skull?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Byta smd led i bilstereo

Inlägg av danei »

Den kommer att ligga på den spänning som motsvarar diodens framspänningsfall oavsett hur resistorn är dimensionerad. Så det säger inget.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Byta smd led i bilstereo

Inlägg av Glenn »

Framspänningsfallet använder man ju bara när man räknar i princip, i praktiken så är det ju strömmen som är relevant för dioden i fråga och inte spänningen.

Om vi antar att drivspänningen är 12V, framspänningsfallet på 3.2V och att resistorerna är 680ohm så ger ju det en strömbegränsning på 12.9mA, byter du då ut dioderna mot röda som vanligen har ett framspänningsfall på 1.7V så ger det ju en ström på 15.1mA, om dina lysdioder klarar det så är det ju helt okej.

Däremot är det ju bra att göra som nån annan skrev, testa lite i praktiken, det kanske blir alldeles för mycket eller lite ljus.
firrefisken
Inlägg: 49
Blev medlem: 17 december 2014, 15:29:16
Ort: Hällingsjö

Re: Byta smd led i bilstereo

Inlägg av firrefisken »

Glenn skrev:Framspänningsfallet använder man ju bara när man räknar i princip, i praktiken så är det ju strömmen som är relevant för dioden i fråga och inte spänningen.

Om vi antar att drivspänningen är 12V, framspänningsfallet på 3.2V och att resistorerna är 680ohm så ger ju det en strömbegränsning på 12.9mA, byter du då ut dioderna mot röda som vanligen har ett framspänningsfall på 1.7V så ger det ju en ström på 15.1mA, om dina lysdioder klarar det så är det ju helt okej.

Däremot är det ju bra att göra som nån annan skrev, testa lite i praktiken, det kanske blir alldeles för mycket eller lite ljus.
Dom dioderna jag beställt klarar 20mA och en spänning på 1.95V så dom borde fixa det va? Ja, jag får ju testa innan jag löder på allihopa på kortet såklart. Kan jag testa genom att bara byta ut dioderna i en viss grupp på kortet (dom som är seriekopplade med varandra) och se hur dom artar sig eller är det bättre att koppla till t.ex ett urladdat knappbatteri med 1.5V och testa med olika motstånd tills jag får en okej ljusstyrka?
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Byta smd led i bilstereo

Inlägg av Hobbyisten »

I vilket fall ska du testa med samma spänning (och ström) som de får fastmonterade på kortet, och varför skulle du använda ett urladdat knappcellsbatteri ? Det går bra med god strömkapacitet på strömkällan.
firrefisken
Inlägg: 49
Blev medlem: 17 december 2014, 15:29:16
Ort: Hällingsjö

Re: Byta smd led i bilstereo

Inlägg av firrefisken »

nybörjarnörd skrev:I vilket fall ska du testa med samma spänning (och ström) som de får fastmonterade på kortet, och varför skulle du använda ett urladdat knappcellsbatteri ? Det går bra med god strömkapacitet på strömkällan.
Jag har inget spänningsaggregat så kan inte bara ratta in rätt spänning och ström för tester.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Byta smd led i bilstereo

Inlägg av Hobbyisten »

Ström behöver du aldrig ratta in, du kunde emulera din bilstereos matning med 8 st 1.5 V batterier och kolla hela kedjan av LEDs och testa dig fram till rätt värde på motstånde/t/n, alternativt räkna på en enskild LED genom att koppla ett motstånd i serie med LEDen och mata med tex 3 V (2 st 1.5 V-batterier).

Gör såhär :
Koppla en LED till 3 V, bestäm den spänning som ska ligga över den, vi säger 2 V, då kommer 1 V att hamna över motståndet, om vi säger att 0.02 A ska gå genom LEDen (och då också genom motståndet) Blir motståndets storlek 1/0.02 = 50 Ω. Vid ditt (okända) antal lysdioder vi säger 5, om då 2 V ska hamna över var och en av dom blir summan 10 V och 2 V kvar till motståndet, 2 V över motståndet med strömmen 0.02 A ger motståndet 2/0.02 = 100 Ω. Vill du ha svagare ljus höjer du naturligtvis motståndsvärdet lite.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Byta smd led i bilstereo

Inlägg av Glenn »

Om du har en androidtelefon så är det f.ö jäkligt smidigt att installera appen electrodroid, där finns massor av "bra att ha" men en sak som finns är just en lysdiodskalkylator.

Där anger man bara drivspänning, framspänningsfall och mas ström så räknar den ut vilken resistans och vilket närmaste standardvärde är.

Finns även färdiga exempelinställningar för olika färger osv.
firrefisken
Inlägg: 49
Blev medlem: 17 december 2014, 15:29:16
Ort: Hällingsjö

Re: Byta smd led i bilstereo

Inlägg av firrefisken »

Jag har nu fått 11 st av de 17 st dioderna att funka och lysa rött istället! Vad jag dock kliat mig i huvudet mycket ett tag över är att det från början va 15 st som lyste rött, trodde då de sista berodde på att jag vänt dom fel (trots att dom enligt kretskortets märkningar visar att jag hade lagt dom rätt, pilen mot den "raka" sidan av symbolen), efter det slocknade de två dioderna innan så då va det plötsligt bara 13 dioder sol lös istället. Och nu efter att jag hittat vad som orsakade att de två sista dioderna inte lös (hade råkat göra en liten lödshortis) och åtgärdat denna så har nu ytterligare 2 dioder slocknat så nu är där alltså bara 11 st dioder som lyser... Jag fattar noll... Har kontrollmätt ALLA (!!!) smdmotstånd på baksidan och alla har liknande värde med vad som står på dom. Har även funktionstestat varje led som inte lyser med ett knappbatteri och alla lyser när jag lägger spänning på dioderna. Kanske va för stor utmaning det här trots allt, får la va nöjd med mina 11 dioder som jag iaf fick att fungera, bättre än inget antar jag... :(
Någon i närheten av göteborg/borås/kungsbacka här som skulle vilja titta på skiten åt mig? :roll:

EDIT: Fick två dioder att lysa igen, en av dom hade lossnat från ena lödplattan. Men är ändå 4 st som inte vill lysa oavsett hur jag vrider och vänder på polariteten av dom, har inga idéer kvar så därför kvarstår förfrågan om hjälp av någon mer van och kunnig. Kan absolut ge en peng för besväret om felet hittas!
Skriv svar