I döda batteriers sällskap (MC-batterier)

Berätta om dina pågående projekt.
Jax
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 december 2018, 16:10:43

I döda batteriers sällskap (MC-batterier)

Inlägg av Jax »

Förbereder flytt så tänkte se till att hojarna är startklara så de kan köras till nya stället.

Häpp.

Scooterns batteri mätte 0,25V. Laddaren kunde inte ens känna av att den var ansluten. Nörden i mig vill testa att försöka få så pass liv i batteriet att jag klarar flytten. Så jag tog in batteriet till mansgrottan. Det är av geltyp så det kan ligga ner vilket det gör i scootern.

Test 1: med powerboxen. Satt på 13,6V, drar omärkligt med ström.
Test 2: Höjer till 20V med strömbegränsning 100mA för säkerhets skull. Batteriet drar 25mA och sjunker sakta.
Test 3: Efter lite research på nätet testar jag att dutta 20V polvänt på batteriet. Det drar. Ökar strömmen till 1A och duttar lite till. Vänder polerna rätt och nu drar det 1A en stund och sjönk efter några minuter till 250mA. Lät det stå en kvart och strömmen sjunker sakta.
Test 4: Kopplar in laddaren, en CTEK 0,8A. Nu känner laddaren av batteriet och står nu i avsulfateringsläget.

Fortsättning följer. Har upptäckt att även HDns batteri visar 0,3V. :tumner:
Senast redigerad av Jax 11 december 2019, 11:52:46, redigerad totalt 1 gång.
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Projekt döda MC-batterier

Inlägg av Bjaellerud »

Hur länge har dom stått oladdade då?
Drar MC:arna någon viloström? Kan vara larm etc som står på vid avstängd maskin, och därmed krävs laddning ett par ggr per månad.

Roy
Jax
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 december 2018, 16:10:43

Re: Projekt döda MC-batterier

Inlägg av Jax »

De har inte varit ute denna säsongen och ja, båda har elektronik som drar, speciellt HDn. Situationen har uppstått då jag upptäckt att 230V till laddarna var urkopplad av någon anledning, kan ha glömt stoppa i pluggen efter något annat jobb så jag vet inte hur länge det kan vara frågan om. Eventuellt ett helt år.

Har en tredje hoj att kolla :/
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Projekt döda MC-batterier

Inlägg av Glenn »

Tipset är ju att låta cteken sitta inkopplad LÄNGE.

Jag har fått liv i batterier som verkade heldöda efter att cteken har varit inkopplad i nån månad, och då var det fortfarande dött efter första veckan typ.
RADIOT
Inlägg: 471
Blev medlem: 29 oktober 2011, 19:04:54
Ort: Öckerö JO57TR

Re: Projekt döda MC-batterier

Inlägg av RADIOT »

Är det verkligen lönt att lägga ned jobb o tid på ett batteri
som har blivit såpass tomt?

Det kan aldrig bli speciellt bra igen.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Projekt döda MC-batterier

Inlägg av Glenn »

Räcker ju med att det är tillräckligt bra, jäkla trist att köpa nya dyra MC-batterier varje år.
Jax
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 december 2018, 16:10:43

Re: Projekt döda MC-batterier

Inlägg av Jax »

CTEKen gav upp i natt och lyste med sin illröda diod. När jag tittade till den igår kväll så spikade den fortfarande med medelvärde 10V (mätt på gamla Avo8) och 3V mellan burstarna. Jag tolkar det som att den fått igång en enda cell. Ska chocka batteriet en gång till så får vi se. Kanske med högre spänning än 20V men har inget aggregat som ger mer.

Biltema har annars passande batterier 400 kr billigare än Yuasa...

Test 5: Repeterar test 3 och 4.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6091
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Projekt döda MC-batterier

Inlägg av Biker »

Biltema är skit på batterier o sen oladdade batterier är skrot efter 24 timmar om dom är lite äldre , nya kanske man kan få liv i nått år efter totalurlddning nått år.

Köp Yuasa från MDS battery i Uk

YTX serien för lättstartade hojar eller tungstartade i högsommarvärme

YTZ serien för vinterbruk samt tungstartade vid lite lägre sommartemper.

Livslängd ungefär 7 år om man bara råkar ut för nån urladdning och fort laddar upp igen

Biltema=Biljett till mentalsjukhus innan massa reklamationsresor
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Projekt döda MC-batterier

Inlägg av Glenn »

Jag har bra erfarenheter av vartas MC-batterier också, även om förstås Yuasa är bäst.

Har man en strömkrävande hoj vill man inte ha biltemas batterier, dom orkade knappt dra runt min 1100 när dom var nya.. på min Dominator har det dock fungerat hyfsat, den drar nog inte i närheten av lika mycket ström vid starten.

På 1100'an så orkade inte biltemabatterierna hålla spänningen uppe när startmotorn går (annat än när det var preciiis nyladdat), vilket gjorde att tändsystemet vägrade leverera gnistor. Med ett vettigare batteri så hade man ett par volt till under belastningen och hojen startade.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Projekt döda MC-batterier

Inlägg av säter »

Jag har bara bra erfarenheter av Biltemas bilbatterier.
Det kanske är sämre med MC-batterier?
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6091
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Projekt döda MC-batterier

Inlägg av Biker »

Bilbatterier är också mycket skit men man har lite marginal då man har rätt stora , 80Ah mot mc på kanske 14Ah - en stor hoj på 1000cc kan kräva lika mycket MCA/CCA som en bil...
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Projekt döda MC-batterier

Inlägg av Glenn »

Biltemas silverbatterier för bil fungerar väldigt bra, MC-batterierna fungerar inte alls lika bra.

Biltema har väl dessutom bara gelebatterier till MC numera, och dom har ännu sämre startström än vanliga.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Projekt döda MC-batterier

Inlägg av säter »

Biltemas silverbatterier för bil fungerar väldigt bra
Det är sådana jag kör med.
Jax
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 december 2018, 16:10:43

Re: Projekt döda MC-batterier

Inlägg av Jax »

Hade Biltemabatterier 60Ah i båten med en gammaldags diesel, inga problem även nära nollgradigt (inga glödstift).

Batterilagret har Varta och till ett attraktivt (eller snarare mindre oattraktivt) pris så kanske testar där istället om jag inte får liv i blyklumpen. Har tidigare erfarenheter av Batterilagret och man tar gärna med en DMM. Nu är ju AGM lite lustiga och håller laddning länge när de är fulla men är de urladdade är de ofta förlorade. HDn kommer nu att få sitt fjärde batteri. Scootern får nu sitt tredje, det första pajade en cell i trots underhållsladdning första vintern, där hagglade jag med säljstället och vi delade på kostnaden för ett nytt.

Får tro er om Biltemas MC-batterier att de har sämre CCA. HD och FJR1300 kräver nog en hel del CCA medan scootern som är en 400cc kortslagig inte kräver mer än ett par seriekopplade citroner.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Projekt döda MC-batterier

Inlägg av Glenn »

När jag köpte MC-batterier sist blev det varta, och billigast var märkligt nog Conrad.

Tyvärr kan jag inte rekommendera att köpa batterier därifrån ändå, trots att dom utlovade leverans på 2v så tog det snarare drygt två månader, dessutom skickade dom batterierna helt oemballerade i enstor låda där dom kunde ramla omkring.. horribelt.. var tvungen att reklamera det ena som hade kross-skador, det andra klarade sej då originalförpackningen var bättre på det.
Skriv svar