CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Berätta om dina pågående projekt.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av Micke_71 »

mrfrenzy skrev:Keith Fenner har en del demonstrationer av att räta ut böjda axlar, han tar på sig närmast omöjliga fall.

Ähh, då är vi två då. Jag har som min lilla sidouppgift på jobbet att rikta axlar med värme alt dikta lite på materialet. Längre axlar typ 3-4meter som slagit sig innan rundslipning brukar jag rikta upp inom kast 0.05mm dvs rakhet 0.0025. Vissa färdigbearbetade är toleransen 0.05 i tapparna över drivning och lagerlägen så ibland bara för jag är envis som lägger jag mig väl inom 0.01 dvs 0.005 rakhet.

En period så hade ryktet gått så de skickade upp mindre propelleraxlar typ 2-3meter som de krökt till. (Backa in i kaj osv) Sen har någon testat o rikta utan att veta vad dom gör så de kastade typ 4-5mm när jag fick dom och skickade tillbaks dom med mindre än 0.05mm i kast.

Grovlekarna brukar vara för min del från 30mm upp till ca 200mm.

Att snabbkyla så som han gör har jag slutat med, resultatet blir inte stabilt över tid. För hård krymp på en liten punkt, materialet drar tillbaka efter axeln börjar belastas.

Finjustering om det finns luftytor brukar vara försiktig kulhamring av ytan så man sträcker den. Då kan man ofta styra ner under hundradelar.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av Bonehead »

Så man skall alltså värma en lite större/längre yta och sedan låta det luftsvalka om jag tolkar dig rätt?

Har hunnit få lite mer gjort nu.
Påbörjat frontplåten till kontrollpanelen, CNC'n fick göra alla hål vilket funkade utmärkt förutom efter ett verktygsbyte som det blev lite .. intressant..


Det här är den första fräsningen där jag kört CAM genom Fusion360. Andra försöket gick mycket bättre! :rofl
Har snabbat upp klippet rätt rejält, tog väl ca 7-8min då jag hade gjort ett riktigt ineffektivt program.

Så här ser det nu ut!
Passat på att montera dit ett litet fällbart "skrivbord" också.
Ingenting är färdig eller inkopplat än utan bara en provpassning.
Tänker mig att stålhuven ska vara i grått och sen borsta frontplåten som är i alu.


Perfekt när man ska göra något litet framför fräsen.
MPG'n är inte inkopplad igen, behöver lösa så jag får mer inputs till mach3.


En hel del återanvändning förövrigt!
"Skrivbordskivan" är en gammal parkeringsskylt, gångjärnsfästena kom från en kasserad hylla, huvens plåt hittade jag på skroten, plåten för alla brytare är ett lock till en gammal UPS, alla brytare/lampor förutom 3st kommer från ett gammalt styrskåp som revs ut på jobbet. :mrgreen:
Senast redigerad av Bonehead 2 oktober 2020, 15:00:29, redigerad totalt 2 gånger.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av ToPNoTCH »

Proffsigt..
Fast jag hade nog tyckt att konsolen hamnade lite i vägen så där mitt framifrån, när man skall mecka verktygen eller spänna.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av arvidb »

Bonehead skrev:Det här är den första fräsningen där jag kört CAM genom Fusion360. Andra försöket gick mycket bättre! :rofl
Det ser ju ut att vara en riktigt stabil maskin i alla fall! :D Fascinerande att se borret böja sig sådär medan maskinen bara kör vidare.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av hawkan »

Snyggt och det verkar ju tuffa på bra.
Det blir nog bra med konsolen. Har märkt att jag sitter oftast framför maskinen
och en sån konsol skulle funka. Fixa fäste för skydd mot flygande spånor bara.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av Bonehead »

ToPNoTCH: Det ser värre ut än det är :D
Med "skrivbordet" utfällt så blir det lite väl långt annars funkar det bra att luta sig över eller gå från vänstersidan där jag oftast jobbar ifrån.
Jämfört mot gamla vreden så sticker det inte ut nämnvärt mycket längre med skrivbordet infällt.
Fräshuvudet sitter rätt förskjutet åt vänster så det blir rätt naturligt att stå till vänster.


arvidb: Jo tack! Hade lite för mycket panik för att titta närmare när det väl skedde men det är ruskigt vad den böjer sig när man kollar på videon :lol:

Hawkan: Tack! Spånskydd är på G! :D

Tanken är att det ska bli ihopfällbart så det tar minimalt med plats när maskinen inte kör, kanske overkill men alltid kul att göra något annorlunda.
Även här blir det 90% återbruk. Plåtarna kommer från utrivna fönsterbänkar som jag kapat ner, aluprofilerna har legat i ett övergivet förråd i ett decennium eller så ...
Varje "ruta" är 600mm hög och 270mm bred.


Gångjärnen till dessa kommer från gamla ritningshållare .. Dom har en tendens att dyka upp till och från när gamla ritningar slängs och allt nytt kommer digitalt istället.
IMG_0244.jpeg

Blivit rätt många timmar i CAD för att få ihop en bra lösning på detta, kommer synas när jag kommer lite längre..
Utfällt ger det 54cm skydd på varje sida av panelen, panelen kommer få sitt eget skydd. Totalt skydd på ca 1.5m i bredd.
Eftersom allt kommer monteras på knät så blir höjden lite varierande men i lägsta läge så ska skölden fortfarande vara 10-15cm ovan nedre delen av spindeln.
Lite oklart hur detta ska gå till om man tittar på bilderna men det kommer klarna när jag kommer längre fram! 8)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Bonehead 2 oktober 2020, 14:50:10, redigerad totalt 1 gång.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av Micke_71 »

Bonehead skrev:Så man skall alltså värma en lite större/längre yta och sedan låta det luftsvalka om jag tolkar dig rätt?
Njae, det beror på. Är det noga så blir större partier för stora knäckar på biten. Den blir liksom vågig. Lägger hellre fler punkter. Hur stora, hur djupt osv beror väldigt på form och material.

Rostfria, både vanliga och duplex har väldigt dålig värmeledningsförmåga och drar bra. Så man får lätt ner värmen djupt utan att omgivande material kyler.

Färgen när man värmer ska vara orange, hålltid och storlek beror på hur djupt man vill ha det. Bara på ytan håller dåligt, särskilt och det ska bearbetas efteråt. Axlar som ska rundslipas har kanske 0.1mm kvar på ytan, medan en som ska svarvas kanske man tar flera mm på ytan.
Senast redigerad av Micke_71 26 oktober 2019, 13:18:42, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av säter »

Micke_71 skrev:Finjustering om det finns luftytor brukar vara försiktig kulhamring av ytan så man sträcker den. Då kan man ofta styra ner under hundradelar.
Fasen vad många vevaxlar och kamaxlar jag har riktat med den metoden.

Vi skulle ha behövt en motortråd! :)
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av Bonehead »

Nu har det spårat ur totalt. :rofl
Tanken var att ha det så här, manuellt utfällbart och sen kunna dra upp rutor för att täcka uppåt, ovanför spindelns höjd.


Men istället blev det över en veckas CAD-design på att få in lite roliga mekanismer ... En motor för att fälla ut dörrarna och en till per ruta för att lyfta upp dom.
Utväxlingen gör att ena dörren fälls ut 90* från kontrollpanelen och den andra dörren roterar 180* vilket ger samma slutresultat som tidigare bild.
Sedan sitter en pyttemotor som agerar vinsch via en 2:1 utväxling för att dra upp rutan. Motorn är tillräcklig nerväxlad för att hålla rutan uppe även i avstängt läge.
När man släpper ut vinschen så åker rutan neråt igen.


Här med "plastglas" från biltema. Kommer säkert repas fort men var relativt billigt.


Hittade denna på kjell&co som jag kunde lägga in i Mach3, underlättar för att jogga runt maskinen att slippa stå med ett helt tangentbord.
Ska försöka lägga in min MPG sen men har för få ingångar just nu och komponenterna jag behöver har inte dykt upp än.
IMG_0806.JPG
Har fortfarande lite jobb kvar på dörrarnas mekanismer och har tagit loss hela kontrollpanelen för lack. Förhoppningsvis mer spännande bilder snart! :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Bonehead 2 oktober 2020, 14:51:21, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av Bonehead »

Inte alls hunnit så mycket i helgen som jag hoppades, var segt att komma igång...

Lyckades slipa ner och lacka huvudkåpan samt bottenplattan. Det är någon värmetålig färg så får se om det funkar när det börjar stänka varma spån.


Panelen har jag slipat bort den beiga färgen ifrån och borstat den i sidled för att få ett någorlunda jämt mönster. Kompletterat med ett nytt vred för att kontrollera dörrar/fönster.
Ska komplettera med märkskyltarna sen igen.


Lite närbild på dörrmekanismen. En nerväxlad motor driver det stora blå kugghjulet nere till höger, detta roterar sedan dörrbladen 180* respektive 90*.
Svarta vinschen går upp till ett block i toppen för att sedan lyfta stången med vita "knoppen", detta drar upp "fönstret".
4st switchar avgör om dörrarna är öppna/stängda samt om fönstret är uppe/nere.


Övre delen av samma dörr. Svarta biten är den som kommer hålla fönstret.


Och en liten översiktsbild.
Senast redigerad av Bonehead 2 oktober 2020, 14:51:50, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av Bonehead »

Nu börjar det likna nåt! Dags för all eldragning. 8)
Senast redigerad av Bonehead 2 oktober 2020, 14:52:04, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av arvidb »

Bonehead skrev:Nu har det spårat ur totalt. :rofl

/.../ istället blev det över en veckas CAD-design på att få in lite roliga mekanismer ... En motor för att fälla ut dörrarna och en till per ruta för att lyfta upp dom.
Utväxlingen gör att ena dörren fälls ut 90* från kontrollpanelen och den andra dörren roterar 180* vilket ger samma slutresultat som tidigare bild.
Sedan sitter en pyttemotor som agerar vinsch via en 2:1 utväxling för att dra upp rutan. Motorn är tillräcklig nerväxlad för att hålla rutan uppe även i avstängt läge.
När man släpper ut vinschen så åker rutan neråt igen.
Bygger du en rymdfarkost? :lol:

Luckan till Apollo 11, foto Richard Kruse 2008, CC BY-NC 3.0 US, taget från https://historicspacecraft.com/Apollo_Capsules.html:
CM-107_NASM_2008_RK_7.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av Bonehead »

Ja det börjar nästan likna det.
:rofl

Editerade ihop en video idag för dom som gillar att titta på sånt:
Senast redigerad av Bonehead 2 oktober 2020, 14:52:26, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av Bonehead »

Insåg rätt fort att ha skärmen till CNC'n flera meter åt sidan var helt värdelöst.. Köpte en billig begagnad skärm så jag kunde behålla den lilla till fräsen.
Passade på att göra en riktigt overkill lösning till "nya" surfskärmen. :lol:
Winchsystem som höjer/sänker skärmen mellan 2 lägen och öppnar/stänger "plastskölden" framför. Bör väl förhindra att den får sig en smäll så länge man fäller upp den innan man gör grovarbete.


Nerfällt "surfläge"


Ville behålla DRO'n tills dess att jag har råd att byta skruvarna, just nu är det upp till en millimeter backlash .. Visserligen "bortprogrammerat" i mach3 men litar inte på det till 100%.
Så fick göra ett nytt fäste för att kunna ha två skärmar.


Första gången jag provat TIG svetsa stål, riktigt kul! Nu ska man bara sluta skaka och doppa den i smältan..
IMG_0328.jpeg
Bara koppla in allt!
Nu har jag nog slut på ursäkter och måste ta tag i att koppla in all extra el till kontrollpanelen .... :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Bonehead 2 oktober 2020, 14:54:05, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av Bonehead »

Bestämde mig till slut för att datorlådan stod dåligt till vid sidan av fräsen och tänkte flytta den, men först behövde jag lite väggfästen.
Övning med TIG .. Vem hade kunnat gissa att trä brinner när det blir varmt? :roll:


Lådan är säkrad med skruv så den inte kan glida av.


Ny samlingspunkt för all DC0V, för nuvarande gängad M4 men kommer nog borra ur och köra genomgående skruv med låsmutter eller dylikt.
Har resistansmätt mellan alla nätaggregat och ingenting visar låg resistans, körde efter detta med 10k motstånd innan jag kopplade ihop till gemensam nollpunkt och kunde inte uppmäta någon spänningsdipp så verkar vara frid och fröjd. :tumupp:
Senast redigerad av Bonehead 2 oktober 2020, 15:00:59, redigerad totalt 3 gånger.
Skriv svar