Facit dator

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Facit dator

Inlägg av Platis »

Är det samma nätdel som matar både dator och HDD/Floppy?
Filmklippet går inte se, privat står det!
Lampan på floppyn varken lyser eller blinkar nån gång eller?
imac
Inlägg: 490
Blev medlem: 25 augusti 2004, 08:02:11
Ort: Herrljunga

Re: Facit dator

Inlägg av imac »

Det är samma nätdel som matar dator som HDD o FDD. Lampan på HDD kan blinka några ggr men låter inte som den läser på den, FDD blinkar aldrig.

Nu ska det gå att se filmklippet!

Står den något i pärmen om felsökning om den inte startar?
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Facit dator

Inlägg av Platis »

DSC_0008.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Facit dator

Inlägg av säter »

Räknar en sådan här dator RAM-minne vid start, likt en gammal PC?
imac
Inlägg: 490
Blev medlem: 25 augusti 2004, 08:02:11
Ort: Herrljunga

Re: Facit dator

Inlägg av imac »

Har du någon service manual för felsökning på HW?

Ska se om jag har någon gammal HDD liggande som har samma interface o testa med den isåfall.

Går det att testa floppyn på en vanlig PC eller är det ett annat interface?

Den räknar inte något ram vid uppstart, waiting kommer upp så snabbt så den gör knappast någon kontroll.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Facit dator

Inlägg av Platis »

Nä, ingen servicemanual till just DTC. Enligt Anders tidigare i tråden så är det samma HDD och Floppy-kort som övriga ABC-8xx. Så ladda ner och kolla i dessa servicemanualer på Anders sida.
Manual till SA465 är bara att googla fram. Fysiskt är det samma interface som pc(5.25" då) , men om bios stödjer den och/eller hur gammal pc du behöver i så fall låter jag vara osagt.

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 4aPDtsslcS
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Facit dator

Inlägg av MiaM »

Kul maskin!

50-pinnars flatkabel från hårddiskkontrollern är en stark ledtråd att det är SASI. Det ska ju vad jag förstått vara rätt kompatibelt med SCSI, så om du håller koll på var det finns termineringsspänning, jordar och sånt och inte vänder flatkabeln upp-och-ned (då smälter kabeln "har jag hört") så borde det väl gå både att ansluta en nyare disk till kontrollern, och dels ansluta den befintliga disken plus "xebec-kortet" (som alldeles säkert sitter på/vid själva disken) till modernare kontroller.

Gissar att lite blink på hårddisken vid start kan bero på att "xebec-kortet" pratar med disken för att initialisera saker. "Xebec-kortet" är en adapter som pratar SASI med datorn och MFM med själva hårddisken.

Nu har du ju redan mätt och donat på nätdelen. Det jag tänkte från början var annars att +12V kanske strular. Om du enbart mätt med multimeter så är kanske oscilloskop bra också?

Annars är det väl nåt annat som går snett vid boot. Worst case får du reverse-engineera innehållet i bootrom:et.

Sidospår: Det verkar vanskligt att köra varicap på switchnätdelar, åtminstone med last inkopplad. Så fort spänningen är hög nog för att de ska anse sig funktionsdugliga så drar de ju extra mycket ström för att ordna rätt utspänningar.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Facit dator

Inlägg av anders_bzn »

imac skrev:Har du någon service manual för felsökning på HW?

Ska se om jag har någon gammal HDD liggande som har samma interface o testa med den isåfall.

Går det att testa floppyn på en vanlig PC eller är det ett annat interface?

Den räknar inte något ram vid uppstart, waiting kommer upp så snabbt så den gör knappast någon kontroll.
Nja, det är samma interface på floppyn, men du kan endast testa en 360K diskett som är 40-spår format. 80-spårs disketter går att läsa med inte 1.2 megabytes PC-formaterade. Dessa drivar klara bara DSDD men en PC 1.2Megabyte är HD. Dessutom bör du nog bygla om driven för att få det att fungera.

Angående hårdrisken så är det som Miam skriver, den har ett SASI inteface, en XEBEC controller (kan vara ). Vilken hårddisk som ska köras finns i PROM:et på hårddisk interfacet som sitter i bakplanet (ABC-bussen). Om dessa saker finns det också dokumentation: https://www.abc80.net/archive/luxor/diskdrives/

Jag vet inte om du har manualen till datorn, men Platis var snäll och lånade sin till mig så nu finns den scannad i arkivet! Håll till godo: https://www.abc80.net/archive/luxor/Facit/

Jag fick också låna disketterna, men de verkade du ha. Jag saknar dem dock. Jag ska göra image:s av dessa, snart.
imac
Inlägg: 490
Blev medlem: 25 augusti 2004, 08:02:11
Ort: Herrljunga

Re: Facit dator

Inlägg av imac »

Kopplade in FDD på en äldre PC o där tände sig den upp när den scannade igenom alla enheter så den borde vara ok. Så då är det nog något fel på datorn känns det som, finns det något som man kan göra från tangentbordet när den står i waiting för att testa om den har låst sig eller inte?

Är det samma ABC buss på denna Facit dator som ABC 800 serien? Finns det isåfall någon dokumentation på den för att kunna felsöka o se så alla linor är med o reset osv lirar? När jag trycker på reset på baksidan så försvinner waiting en sekund från skärmen o tillbaka igen så den verkar vara ok?

Tack för manualen, den är guld värd!

Kanon att du gör kopior av diskarna ifall någon behöver os mm!
imac
Inlägg: 490
Blev medlem: 25 augusti 2004, 08:02:11
Ort: Herrljunga

Re: Facit dator

Inlägg av imac »

Jag gör ett försök o ser om denna SM kan funka för felsökningen på Facit datorn: https://www.abc80.net/archive/luxor/dis ... iceman.pdf

Har ett problem bara, har en Rigol DS1074Z men inga logikanalysprobar till den, någon som vet var man kan få tag på det utan sw option?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Facit dator

Inlägg av anders_bzn »

Jag kan inte svara, men kanske är svårt om man inte köpt optionen...

I vilket fall så hag jag dumpat disketterna nu: https://www.abc80.net/archive/luxor/sw/facit/dtc2/

Alla disketterna gick att dumpa utom en som som hade trasiga sektorer. Samma programvara fanns på en annan diskett i nyare version så det kanske inte var hela världen. Om du har disketter med annat innehåll "imac" så dumpar jag gärna dem.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Facit dator

Inlägg av anders_bzn »

ABC datorerna använder ju IO för att accessa diskett/hårddisk. Man kan på styrkorten för diskettstationen vilken devicekod de sitter på och genom att mäta på den kombinationen så borde man kunna se om datorn i huvud taget försöker accessa diskett/hårddisk.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Facit dator

Inlägg av MiaM »

Vad för signaler är det från probarna till instrumentet du har?

Om du kan lyckas ta reda på signaltypen, t.ex. be nån som har utrustningen mäta på signalerna, så kan det kanske vara halvenkelt att anpassa probar från nån annan logikanalysator eller bygga själv?

Prio ett är ju självklart att inte överskrida den spänning som instrumentet vill ha på sin ingång. Antar att en modern Rigol klarar rätt många MHz även som logikanalysator medan för en gammal Z80-baserad dator så behövs det inte så höga frekvenser, så en hembyggd eller från-annat-anpassad prob behöver väl inte ha samma goda spec som ditt instrument. Kanske rent av går att göra en duglig prob med en klase 74xx-inverterare i rad, om nu spänningarna blir rätt.


Angående floppykontrollern så kan jag tipsa om ett par Facebookgrupper. Dels framförallt Dataindustrier AB DIAB intressegrupp men även i nån mån ABC 80 by Luxor. I en av dessa, troligtvis den förstnämnda, så framgick det att dataseparatorn/klockgeneratorn (eller vad den kallas, kretsen som behövs med den där klassiska floppykretsen för att implementera nåt annat än en usel FM-floppykontroller) är DIAB-special och det ingår nån slags "kopieringsskydd" i firmware på floppykontrollern. Vet inte riktigt hur det ser ut på din dator dock, men det kan ju vara bra att ha i bakhuvudet.
imac
Inlägg: 490
Blev medlem: 25 augusti 2004, 08:02:11
Ort: Herrljunga

Re: Facit dator

Inlägg av imac »

anders_bzn skrev:Alla disketterna gick att dumpa utom en som som hade trasiga sektorer. Samma programvara fanns på en annan diskett i nyare version så det kanske inte var hela världen. Om du har disketter med annat innehåll "imac" så dumpar jag gärna dem.
Kanon!
Hur dumpar du floppysarna o hur gör man för att dumpa ner till en floppy, Linux?
anders_bzn skrev:ABC datorerna använder ju IO för att accessa diskett/hårddisk. Man kan på styrkorten för diskettstationen vilken devicekod de sitter på och genom att mäta på den kombinationen så borde man kunna se om datorn i huvud taget försöker accessa diskett/hårddisk.
Det ser ut som den försöker accessa HDD o FDD iom att LEDen tänder sig på resp IO kort?

MiaM skrev:Vad för signaler är det från probarna till instrumentet du har?
Om du kan lyckas ta reda på signaltypen, t.ex. be nån som har utrustningen mäta på signalerna, så kan det kanske vara halvenkelt att anpassa probar från nån annan logikanalysator eller bygga själv?
Har googlat en del på det o inte hittat någon som har har/undersökt signalerna in till instrumentet.
MiaM skrev:Angående floppykontrollern så kan jag tipsa om ett par Facebookgrupper. Dels framförallt Dataindustrier AB DIAB intressegrupp men även i nån mån ABC 80 by Luxor. I en av dessa, troligtvis den förstnämnda, så framgick det att dataseparatorn/klockgeneratorn (eller vad den kallas, kretsen som behövs med den där klassiska floppykretsen för att implementera nåt annat än en usel FM-floppykontroller) är DIAB-special och det ingår nån slags "kopieringsskydd" i firmware på floppykontrollern. Vet inte riktigt hur det ser ut på din dator dock, men det kan ju vara bra att ha i bakhuvudet.
Har gått med i gruppen o startat en tråd :tumupp:
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Facit dator

Inlägg av anders_bzn »

imac skrev: Kanon!
Hur dumpar du floppysarna o hur gör man för att dumpa ner till en floppy, Linux?
Jag kör Kryoflux under Linux (fungerar även under Windows). Kryoflux är en USB ansluten multifunktionell floppykontroller som avkodar datat i mjukvara. Det går att dumpa dessa disketter med "dd" under Linux, men man måste tala om för kärnan att sektorerna bara är 256 bytes bland annat. Nu är det ju svårt att hitta en PC som har floppykontrollern kvar och att den faktiskt klarar sektorstorlekar <> 512 bytes. Dessutom är floppystödet på väg bort ur Linux-kärnan.
imac skrev: Det ser ut som den försöker accessa HDD o FDD iom att LEDen tänder sig på resp IO kort?
Om du har en systemdiskett kan ju prova att plocka ur styrkortet för hårddisken och se om det går att boota från diskett.
MiaM skrev:Angående floppykontrollern så kan jag tipsa om ett par Facebookgrupper. Dels framförallt Dataindustrier AB DIAB intressegrupp men även i nån mån ABC 80 by Luxor. I en av dessa, troligtvis den förstnämnda, så framgick det att dataseparatorn/klockgeneratorn (eller vad den kallas, kretsen som behövs med den där klassiska floppykretsen för att implementera nåt annat än en usel FM-floppykontroller) är DIAB-special och det ingår nån slags "kopieringsskydd" i firmware på floppykontrollern. Vet inte riktigt hur det ser ut på din dator dock, men det kan ju vara bra att ha i bakhuvudet.
Floppykontrollern som det talas om är väl konstruerad av DIAB och fanns i ABC80/800 där det mycket riktigt finns någon slags kopieringsskydd. Det var någon som klurade ut hur det fungerade och skrev ett kopieringsprogram som heter "Fox copy" om jag minns rätt. Exakt hur skyddet fungerar har jag aldrig fått klart för mig.
Skriv svar