Hur gör jag lättast om ett 18V batteri "till väggen"?

Ree
Inlägg: 32
Blev medlem: 4 mars 2008, 22:25:17
Skype: GeorgeastobNA
Ort: Umea
Kontakt:

Hur gör jag lättast om ett 18V batteri "till väggen"?

Inlägg av Ree »

Lång historia kort så försöker jag göra om en vanlig handhållen skruvdragare så att den går att driva med el från "väggen". Den tar 18.4 volt, och den ska kunna driva rätt tunga saker, precis som batteriet gör alltså. Att använda batteriet "går", men det tar slut rätt snabbt, och för projektet jag har i åtanke ska det vara igång rätt länge, uppemot 1-3 timmar.

Har försökt med ett labbaggregat jag fick låna. Det klarade 18.4 volt och "3 ampere"/90W, men det var tydligen inte nog. Aggregatet sa ifrån och själva skruvdragaren slog aldrig igång (med lasten, utan lasten gick det).

Vad har jag för alternativ? Försöker undvika att spendera pengar på ett labbaggregat som jag inte vet fungerar. Det behöver inte ens vara ställbart, då jag rätt lätt kan koppla in 18.4V in i skruvdragaren och använda den för att kontrollera motorn.
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Hur gör jag lättast om ett 18V batteri "till väggen"?

Inlägg av bearing »

Dom brukar klara uppåt 70 ampere de där skruvdragarbatterierna.

Hur ser lasten ut? Max hela tiden, eller ett lägre medel?
Eller om man säger det på ett annat sätt - hur många Ah har ditt batteri, och hur lång tid kan du köra på batteridrift?

Ifall det är lägre medel tror jag enklaste lösningen är att använda en strömkälla som ger medelströmmen, och ha med ett batteri i kedjan. Batteriet måste klara att laddas av maxströmmen från strömkällan, så det första är att kolla om det går med batteriet du har. Ifall du måste köpa både ett större batteri och ett nätagg, kanske det är billigare att skaffa ett 70A (eller vad din maskin drar på max med den här lasten) nätagg direkt istället, och ta bort batteriet ur kedjan.

Men varför använda en skruvdragare? Finns det inga bättre motorer för ändamålet?
Ree
Inlägg: 32
Blev medlem: 4 mars 2008, 22:25:17
Skype: GeorgeastobNA
Ort: Umea
Kontakt:

Re: Hur gör jag lättast om ett 18V batteri "till väggen"?

Inlägg av Ree »

Ah, men då parallelkopplar jag nog bara de tre batterier jag har och kör på dem. Tack för svar.

Det finns säkert bättre motorer, men just en skruvdragare verkar ge rätt rpm och alltså "kraft" per rotation, för en billig peng. Alternativet är såklart en borr eller skruvdragare med sladd, te.x denna: https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... re-009120/

Det finns även billiga slagborrmaskiner, men då börjar det bli lite för stora grejer. Svåra att montera.

Men ge gärna förslag baserat på vad du hör. ;) Batteriet är 1.3Ah.
Senast redigerad av Ree 30 oktober 2019, 18:30:01, redigerad totalt 1 gång.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Hur gör jag lättast om ett 18V batteri "till väggen"?

Inlägg av Palle500 »

Tror inte en skruvdragare håller för kontinuerlig drift i timmar?
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Hur gör jag lättast om ett 18V batteri "till väggen"?

Inlägg av bearing »

Går det inte att köpa större batterier då?

Jag har två stycken på 18V 5Ah till mina verktyg. Och dom tycker jag tar slut rätt fort.

Man brukar kunna ladda batterier med ungefär 1C, d.v.s 1,3Ah i ditt fall. Och sen brukar batterierna klara urladdning med 15-20C. Så det blir alltså 20-30A flr ditt batteri. Så om du skaffar ett nätagg som klarar 20-30A borde det gå. Du kan ju prova att köpa ett 18V 20A:
https://www.ebay.com/itm/Regulated-Swit ... qr7WY2EZng
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Hur gör jag lättast om ett 18V batteri "till väggen"?

Inlägg av Jonaz »

Varför måste du använda en skruvdragare? Vad vill du åstadkomma i andra änden av skruvdragaren, kanske en motor av lämpligtslag hade varit bättre?
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Hur gör jag lättast om ett 18V batteri "till väggen"?

Inlägg av svanted »

en skruvdragare klarar lätt 1kW last i korta sekvenser,
men inte en längre tid, då brinner den upp.
så frågan är vilket vridmoment du behöver vid vilket varvtal,
då kan du räkna ut effekten som behövs.
och vilken motor som klarar biffen.
Ree
Inlägg: 32
Blev medlem: 4 mars 2008, 22:25:17
Skype: GeorgeastobNA
Ort: Umea
Kontakt:

Re: Hur gör jag lättast om ett 18V batteri "till väggen"?

Inlägg av Ree »

Jonaz: Kan inte berätta så mycket om projektet, men skruvdragaren klarar 15-20Nm, fast den roterar lite för snabbt för att vara optimalt. Egentligen skulle jag vilja ha ner den maximala rotationshastigheten minst 50% till, i syfte att öka vridmomentet och för att jag inte behöver en så snabb rotation.

Så det är en konstant rotation som alltså tar rätt mycket juice från skruvdragaren då lasten är tung.

Hur jag kan göra detta på annat sätt vet jag inte, men om du kan rekommendera en annan motor som är bättre för ändamålet skulle det absolut uppskattas. Har dock inte så mycket pengar, så enda anledningen jag använder skruvdragare nu är för att de är billiga och fyller ändamålet "okej".

En slagborr går ju på väggström. Är det en annan typ av motor? Som sagt, inte så kunnig om sånt här. Hsh skulle det gå med en slagborr också. De roterar för snabbt helt klart, men kraften bakom rotationen är mer än nog. De är dock aningen tunga och stora, så en motor/en lösning i storlek med en skruvdragare skulle vara bättre.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Hur gör jag lättast om ett 18V batteri "till väggen"?

Inlägg av Icecap »

Grejen är att de "billiga" maskiner har motorer som i grunden är överbelastat - vilket betyder att de kan köra en viss tid och därefter MÅSTE kyla en viss tid.

Ett exempel: Biltemas lamineringsmaskin för A4.
Jag läste igenom manualen ordentligt och lite undangömt står det att maskinen max. får köra konstant i 30 minuter och sedan ska släckas i 30 minuter.

Detta översättas till att den bara tål 50% drift.

Och jag kan lova dig att om det är ett projekt som ska fungera ett tag, säg 2 månader, kommer en professionell maskin att löna sig! Den tål 100% drift medan Jula-grunkorna med all sannolikhet ska bytas ett antal gångar då de helt enkelt smälter pga. överbelastningen.

Men kolla i manualen för maskinen och hitta upplysningarna över drifttid.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hur gör jag lättast om ett 18V batteri "till väggen"?

Inlägg av säter »

Ree skrev:Kan inte berätta så mycket om projektet
Då är det svårt att komma med goda råd.
Ree
Inlägg: 32
Blev medlem: 4 mars 2008, 22:25:17
Skype: GeorgeastobNA
Ort: Umea
Kontakt:

Re: Hur gör jag lättast om ett 18V batteri "till väggen"?

Inlägg av Ree »

Kom på att jag har ett mindre bilbatteri (för båtar) liggandes här. Går det konvertera upp från 12V till 18V på ett enkelt sätt? Det har nog Ah att räcka för mitt projekt.
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor
Inlägg: 300
Blev medlem: 27 januari 2016, 19:29:14
Ort: Södertälje

Re: Hur gör jag lättast om ett 18V batteri "till väggen"?

Inlägg av Wirewrap »

Prova att köra på12V. Då får du samma moment som vid 18V men ett lägre varv som du ju ville ha.
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Hur gör jag lättast om ett 18V batteri "till väggen"?

Inlägg av bearing »

Jag har märkt att på en del sådana här maskiner så sitter den sista momentbegränsningen (strömbegränsningen) i batteriets elektronik. Batteriet slår av vid en viss ström, som ger ett visst moment i maskinen. Jag körde en maskin i borrläget på bilbatteri med mycket tung last (en sliten saxdomkraft). Då började det ryka och lukta bränd plast om maskinen halvvägs upp. Så om du ska köra på bilbatteri, ställ då in maskinen på mekanisk momentbegränsning med chucken.
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Hur gör jag lättast om ett 18V batteri "till väggen"?

Inlägg av danielr112 »

Skaffa valfri annan motor med rätt varvtal och tillräckligt vrid. En Skruvdragare som ska gå längre tid med högre vrid brinner upp!
Framförallt om du kör dem med lägre varv och högre effekt. Då blir det ingen kylning innuti.

Finns gott om motorer att köpa med växellådor. T ex kan en vindrutetorkaremotor funka kanske? Dom ger vrid så det räcker och snurrar sakta.
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Hur gör jag lättast om ett 18V batteri "till väggen"?

Inlägg av bearing »

Ett mindre/lättare alternativ till vindrutetorkarmotor är fönsterhissmotor. Båda brukar använda snäckväxel.
Skriv svar