Ericsson T28s dockningsstation

guckrum
Inlägg: 1671
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Ericsson T28s dockningsstation

Inlägg av guckrum »

Roger, det känns lite konstigt att bara rapa upp fakta som finns lättilgänglig för alla med internetuppkoppling, men iallafall. En 3G-kanal är 3.84MHz och en 4G dito från 20MHz upp till 100MHz i extremfallet. Inga GHz alltså, och antennerna hanterar det alldeles utmärkt. Antennen är inte i närheten av att vara flaskhals i dessa system.

Bandbredd är av olika anledningar dyrt. Du känner kanske till att brusenergin är proportionell mot bandbredden? Och att det är svårt att bygga bredbandiga saker på höga frekvenser? (Och gör man det drar det mycket ström.) Och att stater gärna tar betalt för spektrum? Det finns säkert 100 skäl till som jag missat för att vara sparsam med spektrum. Vill man öka takten givet ett visst spektrumkrav måste man alltså skruva på andra parametrar.

Ta exemplet med EDGE (GSM på sterioder) igen. Utgå från GSM. Du kör GSM och kan skicka ca 271.000 bitar per sekund på 271kHz kanalbredd. En bit/sekund/Hz. Nu vill du har högre datatakt, men du vill inte byta ut alla antennfilter, effektförstärkare, LNAer och antenner i hela världen. Alltså ändrar du modulationen. I GSM skickar man en bit genom att skifta fasen på bärvågen. Amplituden håller man konstant. Enkelt och bra. I EDGE tar man steget längre och modulerer amplitud OCH fas genom att skicka pulser i åtta olika faser. Detta ger tre bitar per symbol istället för en på samma bandbredd, dvs tre gånger högre bittakt för samma bandbredd, 3bitar/s/Hz! -Men vänta, det funkar väl inte? -Nej, det gör det inte heller riktigt. Det som händer är att symbolerna blandar sig med varandra redan i sändaren (och inte bara i luften). Alltså behövs ett mera komplicerat maskineri i mottagaren som separerar dem igen. Enkelt kan man säga att man jämför det man tar emot med alla möjliga kombinationer av sända pulser och väljer den som machar bäst. Men det tillkommer en del tekniska detaljer...
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2351
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Ericsson T28s dockningsstation

Inlägg av ajje »

rogerk8 skrev:Vad man lär sig på detta forum :)

Jag vill dock börja kvällen med att be mrfrenzy om ursäkt, jag hade fel.

Ajje's klockrena exempel fick kronan att ramla ner :)


Idag kom jag på att Ajje trots allt hade lite fel i exemplet för man kan faktiskt ta emot en FM-sändning med en AM-mottagare, gäller bara att snedställa den lite för då kan man nyttja AM-mottagaren som så kallad "flankdiskriminator" som är en finess jag faktiskt redan nyttjat i min hemmabyggda FM-rörradio som även fungerar vad gäller det (men totalt fick jag tyvärr inte ordning på den). Flankdiskriminatorn fungerar på sådant sätt att gaussklockan som MF-filtret utgör när den är resonant ju har flanker och om man nyttjar ena flanken så får man en utspänning som är proportionell mot frekvensdeviationen (nu slänger även jag mig med fina ord :D ).
Kul att det gjorde nytta ;)

Men jag vill påstå att jag har 100% rätt.

Vad du beskriver är att du gör om en AM-mottagare till en FM-mottagare.

Mitt exempel gäller ju såklart en ideal hypotetisk AM-mottagare som inte lider av bieffekter man kan utnyttja. :)
Ändamålet var ju ändå bara att du skulle förstå att modulationen spelar roll för om det ska fungera eller inte.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Ericsson T28s dockningsstation

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag anser mig vara tämligen klar med min dockningsstation för T28s.

Allt är således klart förutom limningen av adapterkontakten som kommer ske med hjälp av (välblandad, obs) långsamhärdande epoxy där jag tänkt göra rent med isopropanol som jag annars har till att göra rent pickuper med :)

Forumet (tror det var Glenn) har nämligen rekommenderat det istället för avfettningsmedel (från Biltema).

Jag har två Ericsson-telefoner som nyttjar samma adapterkontakt, vågar man svära på att dom är åt samma håll?

Tjock "pinne" är alltså åt höger på min T610 (Sony Ericsson) och jag vågar gissa att den även är det på min T28s (Ericsson) också men jag kan tyvärr inte verifiera det för den är på lagning.

Bifogar några bilder.

MVH/Roger
PS
Känner att det är bättre att inte vika ner och limma filtöverskottet än att låta det vara som på bild. Filten finns alltså till för att skydda telefonen från repor samtidigt som detta inte gör det nödvändigt att fysiskt limma filtöverskottet, alla kanter ovanifrån är ju redan "befiltrade" :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Ericsson T28s dockningsstation

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har ett tråkigt meddelande.

Min T28s gick inte att laga :(

Moderkortet var bränt sa reparatören.

Så nu står jag här med min fina dockningsstation men ingen telefon :)

Fast vadå, som om alla T28s vore utrotade ur världen?

Nej, jag skall faktiskt börja med ett prov på Köp&Sälj, funkar inte det så får jag väl importera.

I vilket fall är jag ganska säker att den går att få tag i, skulle nog hellre vilja ha en blå om jag tänker efter :)

Bifogar bild.

MVH/Roger
PS
Annars rätt gött att få tillbaka den för nu kan jag limma dit laddarkontakten (åt rätt håll).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Ericsson T28s dockningsstation

Inlägg av Spisblinkaren »

Har precis limmat laddarkontakten med långsamhärdande epoxy (6h).

I morgon skall jag montera den i min "koja" och mekaniskt testa lite med min trasiga T28s.

Hoppas den passar för detta är (kanske) gjort med "Good Enough"-precision och inte mer.

MVH/Roger
PS
Inte fått nåt riktigt hugg på K&S än, de vill kränga på mig en T39 men den tycker jag har för många "smartphone-finesser" :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Ericsson T28s dockningsstation

Inlägg av Spisblinkaren »

Dockningsstationen är nu monterad på "kojan".

Jag avvaktar lite med att fixera kabeln för jag har ett litet problem och det är att det typ går för trögt att satta i och ta ur telefonen vilket har att göra med att laddarkontakten är robust men aningen trög.

Jag har kikat på plastdelen hos laddarkontakten och insett att dess "hullingar" kan dremlas ner.

Jag tror inte jag kan misslyckas med detta för laddning sker mha Newton.

Vill bara att den enklare kan tas ur dockningsstationen.

MVH/Roger
PS
Funderar på att köpa denna: https://www.ebay.co.uk/itm/Movil-Ericss ... 1899869117

280 spänn inklusive frakt, ungefär.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Ericsson T28s dockningsstation

Inlägg av Spisblinkaren »

Dockningsstationen är klar.

Nu saknas bara en fungerande telefon.

rvl har dock precis skickat en från Finland, har jag tur har jag den på måndag men har jag otur tar det flera veckor för det är strejk på gång i Finland.

Har fått bankuppgifterna och kommer sätta in en slant på måndag.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar