Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av GastonDeVille »

canon_pixma_ix5000_1.jpg
(en reklambild tjyvad från nätet för att det är ett sånt mecka att gräva fram skrivaren ur all bråte)

Min lilla Canon A3-skrivare (Canon Pixma IX 4000) som jag köpt begagnad och räddat livet på ett antal gånger började skriva ut fula saker, helt katastrofala färger och nästan inget rött. Jag testade att rengöra och visst kom det ur en massa skit ur skrivarhuvudet och alla vinklar och vrån men bra blev det inte. Idag fick jag nog och formligen dränkte skrivarhuvudet i rengöringsmedel avsett för just bläckstråleskrivare. Döm om mon förvåning när jag spritsade i lite rengöring i den gula "pluppen" som tar emot bläcket från patronen - knallblått! Den hade tydligen blivit dränkt i blått bläck och förmodligen hade den blå patronen blivit inkontinent eftersom den var helt tom... efter en massa sköljningar med renat vatten och gult bläck fick jag ordning på det men utskriften blev fortfarande katastrof men nu kom det ändå bläck från alla "kanaler" ur skrivarhuvudet. Efter lite pillande såg jag på en testutskrift att den röda färgen var brun!
20191013_214111.jpg
Vid närmare granskning kunde jag skönja att den röda färgen var lite mörk :roll: .. När jag droppade rengöringsmedel på färgpatronens utlopp kom det svart färg 8)
- inte undra på att det hade en dragning åt det bruna hållet. :oops:
20191013_215204.jpg
Så nu pågår ännu en intravenös behandling för att skölja ut svart färg ur den röda. Då ska jag väl äntligen kunna skriva ut en efterlysning efter den bortsprungna katten :pray:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Då ska jag väl äntligen kunna skriva ut en efterlysning efter den bortsprungna katten
Och katten är ... GRÖN?!
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av GastonDeVille »

HUGGBÄVERN skrev:
Då ska jag väl äntligen kunna skriva ut en efterlysning efter den bortsprungna katten
Och katten är ... GRÖN?!
Hur sjutton kunde du veta det? :o
20191014_001120.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Hur sjutton kunde du veta det?
Den enda färgpatron du inte tvättade ...
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av DennisCA »

Ett miniprojekt denna vecka var att rikta in svarven igen efter jag flyttade den fö rett tag sen, fick låna ett maskinvattenpass. Bättre än såhär blir det inte för min del då den inte är fastbultad i golvet. Lite som att jaga sin egen svans ett tag.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av GastonDeVille »

Så, nu kom katten hem efter 11 dagar på rymmen. Han bara morrade och var lite uppjagad och sprang bort till matskålen som inget hade hänt.
kotten001.jpg
Skrivaren däremot gav upp när jag skulle köra ett extra gäng lappar att dela ut ifall jag skulle åka omkring i trakten.
Det fortsatte att plötsligt helt oprovocerad skriva ut konstiga färger.
Ibland kunde allt bli rosa-magenta eller knallgult :rofl
skrivarblaj.jpg
Och strax därefter nästan rätt färger och till slut efter mycket meckande gick nånting riktigt fel.
Allt den skriver ut bli randigt... missar halva bredden på skrivarhuvudet
Till slut vägrar den gå ingång trots allt är rent och fint och skrivarhuvudet putsat och sköljt. :evil:
... för att återigen återgå till ruta ett efter att ha fimpat nätsladden en bra stund :doh: :doh:
Nu bara en massa felkoder och strul.
Dags att se sig om efter en lagom begagnad A3-skrivare igen.
nakenskrivarstrul.jpg
Halvnaken skrivare
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av GastonDeVille »

Kom på tanken att tvinga skrivare att köra utskriften i svartvitt - eller gråton om man vill kalla det så -- voilà!
Inga problem, till 99.77% * perfekt utskrift. Alltså har den problem med färgutskrift... Jahapp.
:vissla:
* (99.77% upplevd nivå)
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av MiaM »

Vad skönt att katten kom hem!!

Angående space invaders o.s.v.:
Hur blir det med modern TV och kompositvideo? Många skärmar har ju en lite väl lång fördröjning.

Huggbävern: Wico, åtminstone de dyrare med röda delar (red ball, bat handle, three way) var väl nära på okrossbara de med. Tror jag aldrig sett en sån som gått sönder. De lär väl haverera om man kör över dem med en bil, men i övrigt verkar de rejält slitstarka. Min Red Ball drabbades dock av nån slags korrosion av förkromningen av spaken efter många många timmars spelande då det begav sig på åttiotalet. :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Glenn »

På den platt-tv'n jag har använt för att spela på en A1200 så var man tvungen att ändra flera inställningar för att den skulle ta bort fördröjning och sluta "ludda till" allting, kräbvdes en del rotande i menyer.

Däremot lyckades jag aldrig få till det med en 24" plattdatorskärm med composite in jag försökte använda till C64, där laggade det extremt mycket, så mycket att spel blev ospelbara.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av DennisCA »

En burger smasher

Bild

Bild

Bild

Bild

Eller vad annat man nu vill pressa med den. Varma smörgåsar kanske.
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av cazz »

Jadu vad gör man när man är sugen att programmera Arduino och har en trasig adventljuststake :p
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det blir för mörktemellan, tändnästa innan släck!
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av cazz »

Jo jag bara testade lite snabbt. kommer bygga om den och har längre kablar då jag kan ha arduino längre bort.

Hade två adventsljustakar som nätdelen hade gått sönder.
Tyvärr upptäckte jag försent den första som först visade sig att de hade plus på svart kabel och minus på vit kabel??
Sedan visade sig att den var mer trasig än jag trodde då det var någon fel på några lampor.
Så jag tog den andra och nu gick det fortare då jag visste hur kablarna var men ingen kabel var löd utan bara tvinnade runt och sedan en plaströr som skydd.
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av cazz »

Hade ju en trasig över så jag tog bort LED på den och fixade egna med kablar och det.
Kör dock samma program som den förra så länge
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av ToPNoTCH »

Nu är det dags att börja tona dom med PWM.
Skriv svar