PDP-8a renovering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jag har hunnit felsöka lite vidare i helgen. Lyckades laga M7106-III. Hittade en logikkrets, SN7400 fabrikat National Semiconductor som betedde sig ologiskt (alltid noll ut på två av grindarna oavsett input). Bytte den och så fungerade kortet!

Kod: Markera allt

SET       7104       7105       7106
I          P/P        P/P        P/P
II         P/P        P/F        P/P 
III        P/P        P/F        P/P

CONT/DISK
PASS/FAIL
Nu är det bara två kort kvar att laga!
tingo
Inlägg: 285
Blev medlem: 17 maj 2017, 17:55:40
Ort: Oslo, Norge

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av tingo »

Nice!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av JimmyAndersson »

Att beskriva en trasig logikkrets som ologisk.... Det är humor! :mrgreen:
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

tingo skrev:Nice!
Tack!
JimmyAndersson skrev:Att beskriva en trasig logikkrets som ologisk.... Det är humor! :mrgreen:
Kul att det gillades!

Jag fortsatte sedan med nästa kort i högen. M7105-III

När jag stoppade i det fick jag samma fel som när jag försökte köra driven till en början. Första testet i "Disk control test" sparkade bakut. Nu var jag alltså tillbaks där jag var för tre månader sedan: https://elektronikforumet.com/forum/vie ... 9#p1467079

Skillnaden är att jag nu vet vilket kort som är trasigt och att diskstationen är hel. Dessutom har jag ett kort set som är helt vilket gör att jag kunde börja korsmäta. Det visade sig behövas. Problemet var att en bit i status registret som skulle sättas aldrig sattes och jag kunde inte först lista ut hur. Så jag mätte med de hela korten i maskinen och när jag förstod hur signalen skulle sättas insåg jag var felet var. Nämligen i ändan som styr driven!

Jag hittade en busdriver som var kortsluten till jord. Signalen som är kortsluten är "drive select 0". Signalen är också aktivt låg vilket gjorde att driven hela tiden är vald. Därför reagerar driven på kommandon, men kanske inte alltid på rätt sätt. Sekvensen som ska få biten satt reagerar den inte på eftersom den innefattar att driven inte är vald under några mikrosekunder när man sätter kommando registret. Detta var rätt lurigt att hitta och tog sin tid.

Bug:en är inringad i rött. Fast egentligen är det en spindel eftersom insekter bara har sex ben (spindlar har åtta). I vilket fall så hade jag inga sådana här kretsar hemma, de är beställda och på väg. Sen vet jag inte om jag har fler problem som väntar.
rk8e-drive-bus-driver-shorted.jpg
Fortsättning följer...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MiaM »

Den verkar vara en dubbel AND-grind med open collector och raketosthastighet. Förstår att du såklart vill ha så mycket original som möjligt, men om du är otålig och vill testa så borde det funka med nån riktigt snabb 74xx00 och låta den driva en vanlig NPN-transistor. Det verkar ju lite märkligt att det behöver vara en särdeles snabb krets för drive select, kanske nåt som pulsas av/på enbart under ögonblicken det faktiskt görs saker såsom t.ex. överförs data?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Kretsen som sitter jämte hanterar Drive select 2&3, funderade på att flytta den först eftersom jag inte har mer än en drive. Men jag bestämde mig för att låta bli när jag såg ur omsorgsfullt de bockat benen på baksidan av kortet innan de lödde dit den. Trodde att den kunde bli svårt att få bort den hel utan att förstöra något på kortet.

Jag beställde en krets från Bhiab i söndagskväll, brukar komma en arbetsdag efter.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Idag fick jag brev! Den nya kretsen gjorde susen, men precis som jag misstänkte så finns det fler fel.

Kod: Markera allt

STATUS REGISTER ERROR                                                           
PC:1236 GD:4000 ST:4040 CM:4000 DA:0001     
Har inte kollat vad detta betyder ännu. Men det visar väl sig.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jag har testat en massa mer, mina sporadiska fel som det ovan verkar bero på M7106-III kortet. När jag bytte till ett annat så går testerna igenom på alla andra kort. Så det är endast ett kort som inte fungerar. Ibland går det igenom "DISKLESS CONTROLLER TEST" och någon gång har det även gått igenom "DRIVE CONTROL TEST", fast bara med vissa kort. Detta kortet är det sista som ska lagas!

Körde igenom alla testen på en uppsättning kort, även läs ock skrivtestet:

Kod: Markera allt

RK8E/RK8L DATA RELIABILITY                                                      
EXTENDED R/W MEMORY(0-7)?7                                                      
EXERCISE DISK0?Y                                                                
EXERCISE DISK1?N                                                                
EXERCISE DISK2?N                                                                
EXERCISE DISK3?N                                                                
EXERCISE DISK4?N                                                                
EXERCISE DISK5?N                                                                
EXERCISE DISK6?N                                                                
EXERCISE DISK7?N                                                                
ACCEPT MODE?Y                                                                   
ARE YOU SURE?Y                                                                  
                                                                                
WRITE STATUS ERROR                                                              
PC:2347 ST:6001 EX:0000 CM:4541                                                 
IA:3777 DA:3777 CA:1036 WC:6400 FW:6600                                         
                                                                                
WRITE STATUS ERROR                                                              
PC:2347 ST:6001 EX:0000 CM:4441                                                 
IA:3775 DA:3775 CA:0051 WC:4000 FW:4400                                         
                                                                                
WRITE STATUS ERROR                                                              
PC:2347 ST:4001 EX:0000 CM:4561                                                 
IA:0033 DA:0033 CA:4361 WC:7600 FW:0000                                         
                                                                                
DISK 0 PASS COMPLETE!                                                           
                                                                                
DSK HARD SOFT COMP                                                              
 0  0003 0000 0001 
Testet är godkänt med ett läsfel, så det är nog läge att gå igenom driven enligt service manualen. Men det är ändå väldigt bra, testet tar fyra timmar att köra igenom...

Nu när allt verkar fungera så stoppade jag tillbaks M7105-III i datorn och får ett del (samma som ovan) i "DISKLESS CONTROLLER TEST" och ett annat fel då jag kör "DRIVE CONTROL TEST". Det borde ge lite ledtrådar.

Jag gjorde rent en diskpack till. När jag öppnade den så såg jag att diskytan var ren och fint, men jag hittade någon som tyckte det var ett bra ställe att dö på.
DSC_2816_00002.jpg
Insidan var ren och lämnade inga spår på trasan, det gjorde utsidan dock.
DSC_2817_00003.jpg
Sen spårade det ur lite, en kollega var förbi min sin Amiga 1200 och ville ha hjälp att byta elektrolyter. Jag passade på att fiska upp en ur förrådet och kolla över den också. Tanken är att den ska får modernt 3.1.4 kickstart ROM och en flashdisk (Compact flash). Annars går skruvandet långsamt eftersom jag bröt höger tumme för en vecka sedan (slapp bli gipsad som tur är).
DSC_2815_00001.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MiaM »

You found a bug! :D
bqt
Inlägg: 214
Blev medlem: 14 juni 2011, 11:54:44
Skype: sillbit
Ort: Zürich

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av bqt »

anders_bzn skrev:Tvära kasst, men jag satte ihop ett quad-extenderboard. Hittade några kontakter på ett skrotkort som jag återvände. Det blev riktigt bra! Kontakterna på de dubbla korten jag har är riktigt dåliga.
DSC_1073.jpg
Trevligt extenderkort. FYI - Det funkar lika bra i en Unibus eller Qbus som i en Omnibus...
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Det har inte hänt så mycket här annat i livet tar tid, men i helgen så blev det några timmar med PDP:n!
MiaM skrev:You found a bug! :D
Yes! Det är den andra av den här sorten.
bqt skrev:
anders_bzn skrev:Tvära kasst, men jag satte ihop ett quad-extenderboard. Hittade några kontakter på ett skrotkort som jag återvände. Det blev riktigt bra! Kontakterna på de dubbla korten jag har är riktigt dåliga.
DSC_1073.jpg
Trevligt extenderkort. FYI - Det funkar lika bra i en Unibus eller Qbus som i en Omnibus...
Japp! Jag vet att de passar i andra maskiner. Men jag har inte kommit dit ännu (även om jag har både 11:or och VAX:ar).
anders_bzn skrev:Idag fick jag brev! Den nya kretsen gjorde susen, men precis som jag misstänkte så finns det fler fel.

Kod: Markera allt

STATUS REGISTER ERROR                                                           
PC:1236 GD:4000 ST:4040 CM:4000 DA:0001     
Har inte kollat vad detta betyder ännu. Men det visar väl sig.
Nu vet jag. Det visade sig faktiskt vara ett intermittent fel på M7106-III. Kortet fungerade med vissa andra kort ibland. Men inte allt med mitt eget M7105-III. Sen slutade kortet fungera helt, vilket gjorde att logikanalysatorn kom fram igen. Konsekvent beteende är bra!
DSC_1088.JPG
Det är så att man kan läsa och skriva på två sätt, aningen genom attt läsa all data och verifiera/skriva samtliga headers eller hoppa över vissa av dem. Testen som var trasig testar att läsa och verifiera samtliga headers, men testet som kör innan visar på att det går bra att läsa skriva om man inte bryr sig om alla headers.
RK8J-E_engrDrws_Jan76-9.png
I det mer komplicerade fallet så läser man header A/B/C vilket man inte gör annars. Man håller reda på i vilket state man är i med ett antal vippor (7474). Så jag mätte i vilket state man stannade (felkoden betyder timeout, så jag misstänkte att man fastnade). Insignalerna till vippan för state "header C" visar att vippan borde slå om, men det gör den inte. Men det beror på att CLR ingången är ständigt låg!
RK8J-E_engrDrws_Jan76-31.png
Då inser man att man borde kolla 7402, nor-grinden, E29. Den visar sig vara trasig. Sen snurrar testet på tills nästa fel dyker upp!

Kod: Markera allt

STATUS REGISTER ERROR                                                           
PC:3277 GD:4000 ST:6001 CM:0001 DA:3766 
Denna del av testet provar att man kan läsa/skriva alla sektorer på disken. Man skriver samma data, utom i de två första orden som innehåller sektoradressen. Sen läser man tillbaks allt och kollar att sektoradresserna stämmer. I källkoden till testen kan man läsa kommentaren "YOU SHOULD REALIZE THAT THE PROBLEM COULD BE ADDRESSING". Då menar man adressering av sektorena på disken. Adressen hanteras av två stycken 7496, ett fembitars shiftregister med parallell load/output. Sen passerar de bara drivkretsarna (som jag kollat tidigare) på sin väg till disken.
RK8J-E_engrDrws_Jan76-23.png
Så jag bytte båda. Så nu fungerade allt!

Det är också nästan slutet på resan med renoveringen av RK05/RK8E, men inte riktigt. Jag har inte något bra ställe att ha driven på, nu står den på arbetsbänken men den måste bort där ifrån. Ska jag kunna köra den måste den monteras i ett rack. Antingen så flyttar jag bort en RL01 drive eller så måste jag ha in ett rack till. Ett rack till vore bra även för nästa äventyr. PDP-9, som behöver ha sina TU-55 bandstationer någonstans. Men först ska jag få snurr på en annan sak som jag funderat på ett tag. Jag trodde nog att detta med RK05-driven skulle gå betydligt fortare (detta äventyret började för ett år sedan: https://elektronikforumet.com/forum/vie ... 8#p1417308)!

Fortsättning följer...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

Hijackar den här tråden en aning.

[media] [/media]

Jag fick just igång min 8/a med moderna switchade PSUer.

Den verkar snurra rätt bra. Funkade direkt förutom att en kabel från frontpanelen till konsolkortet inte satt i ordentligt. Efter det kunde jag köra den.

Men hur testar man ut den med diagnostikprogram på bästa sätt. Dvs vad är bästa sättet att få in dem i maskinen i avsaknad av motsvarigheten till PDP11GUI?

Ditt minneskort sitter en bit ned och verkar lira helt ok!
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Kul!

Med korten du har i nu så får du göra det den jobbiga vägen. Knappa in RIM-loader. Ladda bin-loader. Sedan ladda testet som oftast är i bin-formatet.

Jag tycker du ska stoppa i KM8A (Memory extender och bootloader M8317) och ett KL8E (seriekonsol) så du kan köra OS/8 med hjälp av serial disk. Då kan du starta alla testerna från OS/8 istället. Jag har gjort boot-ROM för OS/8 över serial disk. Jag har nog tomma kretsar om du inte har själv (några bipolära PROM 74S387 eller N82S126N). https://www.pdp-9.net/docs/pdp-8a-boot- ... t-prom.zip
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

Testade att stoppa i KM8-A, men den verkar inte vilja vara med riktigt. Det händer inget om jag försöker göra LXA. Jag hade förväntat mig att högsta siffran i adressen hade satts.

Om det är fel i konsolen eller i KM8-A är inte helt klart. Får nog köra diagnostiken den hårda vägen RIM/BIN.

Hade varit fint med något kort att stoppa i Omnibusen som DMAr in data i minne. Då hade man ju inte varit beroende ens att RIM / BIN loader fungerar i CPUn... Litet projekt kanske.. Omnibusen har så förbannat många signaler! 96 stycken!
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Det är en sak med min stora 8/a och jag tror det är samma den lilla om jag inte minns fel (den lilla står illa till så jag kan inte testa på den). Men i manualen står det att man laddar den siffran längst till höger xxx0 till EMA (de tre höga bitarna i adressen). Men så fungerar inte min, där laddas xx0x, siffran till EMA. Är det samma på din?

Läser man schemat på KM8-A så är det bitarna 7-8-9, alltså de som motsvarar andra siffran oktalt som man tar ifrån databussen till EMA registret. Skulle vara om DKC8A kortet skulle skifta bitarna på vägen. Minns inte helt, men jag har tror jag kollat på detta.
Skriv svar