Vilket mikroskop?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Thomasx
Inlägg: 97
Blev medlem: 23 augusti 2014, 21:09:47

Vilket mikroskop?

Inlägg av Thomasx »

Hejsan

Om man vill ha någon form av mikroskop, för "pilligt" arbete. Vad skulle ni rekommendera då?
Något som är någorlunda överkomligt för en hempulare :)
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Vilket mikroskop?

Inlägg av GastonDeVille »

Jag kör med billiga läsglasögon som man köper i billiga affärer - testa dig fram. Själv är jag närsynt men på riktigt nära håll är det kalas! Jag kör med +4 men ska testa ännu tyngre grejer. Nu kan jag läsa och se även de riktigt bövliga komponentbeteckningarna utan problem. En nackdel, man får titta väldigt nära. Fördelen är att man kan bara klämma på de på näsan och köra. Självklart är ett riktigt mikroskop 90 gånger bättre men minst 75 gånger dyrare.
Senast redigerad av GastonDeVille 13 oktober 2019, 21:50:01, redigerad totalt 1 gång.
msp3
Inlägg: 89
Blev medlem: 24 mars 2008, 15:18:39
Ort: Skåne

Re: Vilket mikroskop?

Inlägg av msp3 »

Köp ett begagnat stereomikroskop.

Lite dåligt utbud i Sverige normalt men man brukar kunna fynda på ebay om man håller utkik lite. Ibland dyker det upp nått på blocket.

Ger inte mycket för digital USB mikroskop även om det kan vara användbara till en del saker.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Vilket mikroskop?

Inlägg av Hobbyisten »

Ett alternativ ? Clas Ohlson: 36-1116
Senast redigerad av Hobbyisten 13 oktober 2019, 22:04:02, redigerad totalt 1 gång.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Vilket mikroskop?

Inlägg av Nerre »

Starka läsglasögon kör jag med som ersättare till "pannlupp" (som farsan kör med i sin verkstad). Jag kör +4 när jag ska hålla på med nåt pilligt som att trä en nål på sytråd eller liknande.

Men mikroskop är ju betydligt kraftigare, det har jag dock aldrig haft behov av (farsan har ett stereomikroskop i verkstan också, men jag har mest "lekt" med det för att testa hur det funkar).

En fördel med mikroskopet är ju att man kommer bort en bit från det man håller på med så man inte råkar blåsa på grejerna när man andas.
Thomasx
Inlägg: 97
Blev medlem: 23 augusti 2014, 21:09:47

Re: Vilket mikroskop?

Inlägg av Thomasx »

Vad kan man förvänta sig få betala för ett beg stereomikroskop?

Hade väl kanske funderat på någon vettig kamera att koppla till en monitor. Men ett stereomikroskop typ Vision Mantis skulle ju kunna funka. Men dom är väl rätt dyra antar jag?
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Vilket mikroskop?

Inlägg av mankan »

Har du provat att söka på forumet? Här är en tråd som kanske kan ge en del tips: https://elektronikforumet.com/forum/vie ... =9&t=94993
Thomasx
Inlägg: 97
Blev medlem: 23 augusti 2014, 21:09:47

Re: Vilket mikroskop?

Inlägg av Thomasx »

Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Vilket mikroskop?

Inlägg av mrfrenzy »

Undvik usb-mikroskop. Det är som att försöka löda med ena ögat stängt, man får inget djupseende.

Mantis är fantastiskt bra, brukar gå att hitta begagnat runt 5k.
Ett nytt amscope hittar man för strax under den summan och det fungerar också utmärkt men det är ett helt annat arbetssätt.
Användarvisningsbild
wiklis
Inlägg: 1932
Blev medlem: 11 mars 2009, 22:33:47
Ort: Skellefteå

Re: Vilket mikroskop?

Inlägg av wiklis »

Billig och delux lösning om du inte är blyg av dig.
Fick tag i beg optikerutrustning när ett företag köptes upp.
En typ av apparat lägger man hakan i en "skål" och ska optikern kika på ögonbotten
Den maskinen innehåller ett helt suveränt mikroskop.
Fråga hos äldre optikfirmor om dom har nåt stående i källaren, skulle tro du får napp...
Thomasx
Inlägg: 97
Blev medlem: 23 augusti 2014, 21:09:47

Re: Vilket mikroskop?

Inlägg av Thomasx »

Ja, ett sådant här Amscope är ju helt klart överkomligt. :) Får fundera på det. Ett Mantis hade ju helt klart varit snäppet bättre.

https://www.amscope.co.uk/stereo-micros ... stand.html

Såg att det fanns ett på Tradera också, men det saknade stativ och priset var så högt att med stativ blir det dyrare än nytt :o
Skriv svar