Deckel FP2 renovering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av säter »

Problemet är att få dem i exakt 180°.
Allt blir ju så mycket enklare med ett kilspår.
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Du tror inte det går an om verkstan har det färdiga skaftet och dreven i händerna för jobbet, då kan dom ju montera dreven på axeln med bara en kil och då markera ut vart spåret i drevet behöver komma, då är det väl ingen skillnad om skafttillverkaren missat på nån tiondels grad nånstans, om dom kan märka ut det med tillräckligt bra precision dvs.

Annars, kollar på lagren som ska bytas och ett av dom är ett rullager, det existerande lagret har rullkroppshållare i stål men hos handlarn jag brukar köpa lager har dom bara samma lager med rullkroppshållare i mässing. Är det OK att byta eller bör jag söka en i stål? Dom har i stål men inte av de bättre märkerna som SKF, FAG och Koyo.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av säter »

Mässinghållare är ingen nackdel.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av Krille Krokodil »

Mässing eller stål på en rullkroppshållare lär nog kvitta för en hobbyist, det är mer detaljer för de som pressar
maskiner 24/7 365.
Kråkan
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 februari 2011, 19:20:29

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av Kråkan »

Ett alternativ kan ju vara att behålla ett enkelt kilspår men att limma dreven med loctite 648. Den är avsedd för cylindrisk fastsättning och används i diverse tillämpningar, bl.a. drev på axlar. Lånar lite info från annan plats på nätet, http://www.sweet16.se/?page_id=3731.
(OT-Varning! Kan varmt rekommendera hela hans ingående beskrivning av bygget av en egen bil. Den äter tid men jag tror att många här kan tilltalas av den.)
Fördelen skulle ju vara uppenbar med att slippa brotchning av spår i befintliga drev (och ev. missmatchning), aningen enklare tillverkning av axeln och dreven sitter förhoppningsvis kvar utan söndervridna kilar. Ska man sen demontera behöver man bara värma upp över 150 grader så släpper loctiten och det går att driva ur axeln.

Stor beundran till TS för det arbete som läggs ner på maskinen. Bockar och bugar.
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Lät ju intressant men jag föreställer mig det kan bli bökigt som fasiken att använda på denna maskin då man inte kan installera dreven på axeln och sen installera den i maskinen. Utan det måste göras då man installerar den och då behöver man faktiskt tid på sig att få allt korrekt på plats.

Jag har inte skickat axeln till kalifornien ännu heller, det blir ganska dyrt och det är mycket oklart med värdedeklarationer, försäkringar och import-skatt och sånt som kan göra det ännu dyrare + risken att paketet tappas bort... så det har liksom lämnat.

Jag frågade därför den lokala verkstan om hjälp och dom rekommenderade ett annat företag som kunde sprutsvetsa och slipa axeln. Det kan hända det blir lika bra. Jag tänker det är också bra att gå upp lite i storlek på kilen om man ändå bara ska ha en. Det går att ha en lite större kil där utan att det skulle skapa problem.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av säter »

Se upp bara så att kilen inte blir för hög.
Du måste kunna få av nästa drev utan att kilen tar i.
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Det finns ganska mycket utrymme för det, så det är inget jag oroar mig för. Det är inget bakom kilen som behöver komma av för att få ut skaftet nej det stämmer inte precis då jag tänker till lite, men det finns utrymme så det räcker för en större kil; Jag har tänkt att man bibehåller nuvarande höjd på spåren i dreven och gör spåret i axeln litet djupare, det är huvudsakligen på bredden man vill ha mera material så det håller lite bättre.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av säter »

Är det inte bäst att hålla sig till standard djup för den kilbredd man ska ha?

Hur har du tänkt fixa gängorna?
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Jag har ingen aning om några standarddjup för kilar, men då jag tänkte lite längre så kom jag till att jag ändå måste hålla mig inom de dimensioner som finns, det innebär att om jag går till en 6x6 kil så blir det 2mm djupare kilspår. Jag tycker inte det är något att hänga upp sig på.

Skruven så kan repaeras på flera vis, kanske den kan sprutsvetsas och gängas om. Eller göras om lite mindre dimension, allt den gör är att hålla en mutter på plats för kullagret. Ett tredje alternativ är att ta bort den helt, borra och gänga ett hål i axeln för en specialgjord bult istället som håller fast kullagret.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av säter »

Ett tredje alternativ är att ta bort den helt, borra och gänga ett hål i axeln för en specialgjord bult istället som håller fast kullagret.
Jag tror att det är bästa alternativet.
Kråkan
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 februari 2011, 19:20:29

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av Kråkan »

då behöver man faktiskt tid på sig att få allt korrekt på plats.
Kollade lite snabbt i deras produktblad, loctite 620 har en torktid på 80min. Hållfasthet 24N/mm2.
Tänkte oxå att eftersom det bara är det innersta drevet som verkar vara ett problem, gick det kanske att trä i axeln genom lager/drev och montera så långt som möjligt. När man sen närmar sej får man avfetta drevets läge på axeln och droppa på lim och knacka på plats.

Givetvis lätt att säga när man inte sett grejerna på riktigt. Men en tanke I vart fall.
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Istället för att låta allt hänga upp sig på den där axeln så har jag denna helg rengjort sumpen, något jag alltid skjutit upp.

Bild

Bild

Bild

Där i vänstra hörnet var ett ställe som var svårt att nå
Bild

Bild

Bild

Detta så suger pumpen skärvätska igenom, då jag tog upp den var den inlindad i ett finmaskigt metallnät med ståltråd. Såg ut som nån hemmagjord modifikation.

Bild

Innuti så var ett grövre nät på insidan, jag tog bort det och bytte det mot den finmaskiga nätet som var på utsidan istället.
Bild

Men jag vet inte riktigt om jag ska börja använda pumpen och skärvätska eller ej sen...

Jag köpte en 5 liters dunk med koncentrat i somras men jag är starkt o-imponerad av det, det torkar och lämnar en kletig yta, attackerade även förzinkningen på några plåtdelar jag haft på svarven som stänktskydd. Och sen upptäckte jag rost där det torkat på andra delar. Aldrig haft rostproblem förr då jag kört med en hemmagjord blandning av Ballistol och vatten, så det kanske kan vara en idé men Ballistol är inte så billigt och jag har denna 5 liters dunk, kanske ska försöka sälja den.

Jag vet att vissa fyller sumpen med skärolja istället, oljan räcker väldigt, väldigt länge och blr inte dålig. Men den ger ingen kyleffekt och kan ryka då man svarvar. Men inga rostproblem då iallafall.
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Jag passade på att fråga Singer vad ett nytt skaft kostade, eller gammalt skaft ur nån maskin förmodligen. 1950€ plus frakt.

Jag försöker få tag i ett lokalt företag, verkstan i min kommun kunde inte göra det jobbet så dom rekommenderade Isokangas i Vasa men jag har skickat mail och ringt men får inget svar. Snart blir det så jag fixar axeln själv och skarvar den, enligt han som erbjöd sig fixa skaftet om jag skickade det till Kalifornien vore det en gångbar metod, lås med loctite 272 så sitter det.

Jag har nu också fått en 27mm spiralbrotsch som jag tänkte se till att jag får bort alla eventualla grader ur dreven med.
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Nu fick jag tag i en, nä dom har sparkat han som gjorde allt sånt arbete, har en massa maskiner som bara står nu typ, bara 3 anställda kvar som bara sköter motordelar.

Han jag talade med verkade inte riktigt förstå vad dom höll på med när dom gjorde så.
Skriv svar