Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av YD1150 »

Sen behöver du inte ha PWM-reglering till katodstråleröret för så "kinkigt" är det inte
med matningsspänningarna. Alternativ är att kopiera konstruktionen från en
gammal fotoblixt från 1970-80 tal, ger hög utspänning / låg ström.

Så det går att köra med (2x) 48% duty cycle på drivningen till MOSFET:arna
och skippa återkopplingen. Men som jag ser det så är det "plus i kanten" med reglering.

Om du är intresserad av frisvängande spänningsomvandlare så ska du titta på
en "Royer Converter" eller "Baxandall's resonant design", gärna den sorten
med en drossel från mittpunkten på trafon till matningsspänningen som den sistnämnda.
De körs med "ZVS" Zero Voltage Switching vilket ger hög verkningsgrad.
Svänger med i stort sett med perfekt sinus också vilket ger fördelar i form
av mindre störningar än ren fyrkantsvåg.
Kan du tyska så har Siemens en del applikationsexempel i olika böcker/häften
från tidigt 1960-tal (med germaniumtransistorer, fördel med lägre spänningsfall.)

Baxandall's resonant design är rätt okritisk, bra som laborationsobjekt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Royer_oscillator
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Mycket intressant information!

Vilka grejer du ger mig!

Royer-oscillator, den i länken är ju löjligt enkel i sin uppbyggnad!

Fattar sånt dåligt bara.

Såg du förresten inte mitt stora misstag senast?

Jag har ju gjort glöden till anod :D

Tror inte det blir så bra för elektronströmmen "framåt" om man har en näraliggande anod "bakåt".

Idag tror jag dock jag kommit på en lösning.

Jag återgår till 12V blyackumulator (FIAMM 69-362-34) och genererar glöden mha en extra lindning.

Som jag ser det är det enda chansen till att inte få "anodspänning" på glöden relativt katoden.

Jag har räknat om lite andra grejer också, om jag förstått saken rätt så kan man se det som att ena halvan i en trafo kopplad i push-pull får DUBBLA toppspänningen över sig och om då spänningen är fyrkant så får man toppspänningen ut, max.

Men om detta stämer ligger jag och kör på närmare 1T när det gäller mina små toroider och det klarar inte mina ordinarie ferriter medan dessa nya järnpulver sägs klara det (~1,5T).

Så jag har gjort om den delen också.

Nu ser det dock ut som om jag återigen måste räkna med 8V som minspänning och detta innebär att varvtalsförhållandena måste räknas om ty jag går ner från 10Vp till 8Vp (fullständigt urladdat 12V-batteri uppskattar jag).

Förutom glöden skulle man kunna köra på som jag senast ritat men om batterispänningen ändå räcker för att driva allt (PWM+Traco), varför lägga in en extra DC/DC-omvandlare då?

En liten fördel är dock stabil matningsspänning (dvs ingen urladdningskurva) till PWM-kretsarna.

Min DC/DC-krets klarar 3V.

Jag ser en nackdel med PWM-kretsar dvs att in och utgång inte kan vara galvaniskt skilda, det måste alltså finnas jord på båda "sidor" och det är det som strular till det för mig just nu.

I den trevliga pdf jag fick av dig och som jag ivrigt både tankade hem och printade ut ser man t.ex att batteriet flyter sånär som på en liten konding (som jag antar håller spänningsskillnaden i schack på nåt kufiskt sätt) och den kan göra det för att sekundär och primär är galvaniskt skilda åt.

Återkommer med en uppdatering av schemat.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är nu rätt klar med mitt nätagg.

Vad tycks?

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av YD1150 »

Har du lusläst databladet till SG3525 att den verkligen klarar negativa
spänningar på ingången +/- IN (återkopplingen från utspänningen).
Kretsen i sig har ju bara endast enkelmatning +10V och GND men ingen negativ matning.
Kontrollera det noga så blir det mindre jobb senare :D

Jag skulle har valt två E-kärnor av ferrit till transformatorn
av den anledningen att det är mycket enklare att tillverka den.
Marta var nog inne på det med i tidigare inlägg.

En ETD29-kärna passar nog rätt bra till ditt projekt, lagom stor
för alla lindningar och ett gäng anslutningspinnar i spolformen.

Kärnan du har valt passar däremot kalasbra för resonanskretsar i radiobyggen.
Amidon (tillverkaren) har ferritkärnor med "ferrit-mix" -77 som är
lämpade för just effektomvandling om du prompt vill ha en toroid.

Annars börjar det likna en strömförsörjning till "ditt rör".
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

:D

Snacka om dundertabbe!

Jag har dock bytt toroider från FT82-77 (ferrit, Bmax=0,4T) till T80-2 (järnpulver, Bmax=1,5T) för jag fick runt 1T (3 varv, Uin=2Usp>16V) samtidigt som jag dock inte oroade mig för att frekvensområdet som rekommenderas är >2MHz ty det ska bara vara en trafo...

Men ditt tips är tacksamt noterat för jag såg inte jättemycket fram emot att med nål (som jag dock har tack vare LaRdA) linda 160 varv X2 typ, då är det trevligare med en EI-kärna och bobin.

Vad jag gillar riktigt gamla ELFA-kataloger, dom hade verkligen allt mellan antenn och jord då, jag nyttjar alltså ELFA 2008 som rena rama elektronikbibeln när jag slår på saker, tänk bara på alla kretsar som hade sån detaljrikedom att man i princip aldrig behövde tanka hem datablad!

I 2008:an hittade jag ferritspolstommar modell EI men när jag kollade i 2017:an så fanns dom naturligtvis inte kvar detta för att jag tror att ELFA har blivit mer inriktat mot företag.

Ta bara en sån sak att man kunde köpa riktigt små spolstommar med kåpa som sitter i radioapparater, men gissa om dom har utgått?

Jag tackar för tipset med ETD-29 kärna, får kolla upp det.

I det fallet kanske man kan ha alla lindningar på samma kärna som Marta så trevligt sa.

Och som du förstår, din trevliga pdf implikerar DC-glöd MEN bara om batteriet är GALVANISKT skillt frånn trafon vilket den aldrig kan bli med kretsar modell SG3535.

Och nu när du ändå sågat mitt schema rätt fullständigt så lockar ren 7,2V-batteri som drivkälla för bl.a glöden igen.

Det kanske inte är så svårt att bara bygga en Royer-oscillator på primären?

Som du vet gillar jag diskret elektronik bäst och det har känt lite trist att bara slänga in SG-kretsar i det fallet för jag vet inte ens riktigt hur dom fungerar MEN kör man diskret så får man mer koll anser jag.

Mer koll samtidigt som allt blir roligare.

Men det blir nog mer detaljer att tänka på.

MVH/Roger
PS
En liten sista fundering på mitt schema. Kan inte plus på batteriet få vara noll Volt vilket gör att SG3525 matas med 0 Volt samtidigt som minus på batteriet får vara negativ matning? Det är inga problem att låta andra SG köra på samma sätt, ej heller några problem med Traco (tror jag) fast att ha typ -[8;12]V som jord ut till kretsarna kanske inte är så smidigt :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Den var ju dyr :D

Men den har ju ingen kärna :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Kollade i rekommenderad ELFA-katalog och där fick jag syn på kärnor.

Frågan är vad jag skall ha.

Frågan är också hur jag skall bygga mitt agg nu när du trashat det :)

Får fundera mer i morgon, nu nalkas kvällsvard.

God natt!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av YD1150 »

Det var bara ett förslag :D , men ETD29 kärnan fungerar fint till spänningsomvandlare.
Som sagt så är den lite lättare att linda än en toroid.
Får bara alla lindningar plats så behöver du inte större kärna än nödvändigt.
Bobin + två E-halvor + två plåtclips behöver du till en komplett transformator.
Se bara till att du väljer kärna utan luftgap om du ska ha "PP".

I slutändan så väljer du själv vad du vill ha :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för tipset men jag lurar på att fortsätta med min ide'.

Kolla hur enkelt jag till slut löste minus-problematiken :D

MVH/Roger
PS
KSM anser jag preliminärt klar, den kan funka. Dock vill jag inte gärna linda toroider så ditt tips med en ensam EI-kärna är mycket välkommet! Tänker att jag slår ihop de båda SG till en och sen låter jag plusspänningen på XY-matningen vara feedback varvid jag då också slipper ovanstående OP. Resten av matningarna (6,0V; -870V; och -250V) får liksom bara hänga med dvs de regleras aldrig speciellt tajt (men bara om ström dras ur dom vilket knappt sker).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

YD1150, jag har en fråga som jag nästan skäms för.

Säg att du har 3 varv på varje primärhalva i push-pull och sekundären också är 3 varv.

Sen låter du vardera prmärhalva matas av säg [0;10]Vp typ "digitalt" där då ena matas 180 grader ut fas (dvs inverterat)

När nu ena halvan matas inverterat och flödet i trafon då adderas så måste man väl ändå kunna se det som att ena primärhalvan matas av [0;20]Vp ty flödena från respektive primärhalva adderas ju, ut på sekundären får man således 20Vp.

Har kollat upp ditt fina förslag om EDT29 och även tittat på kärna (58-653-71) men kärnan är en ferrit som bara tål 0,2T och om ovanstående är rätt så kommer min trafo med nuvarande primärvarvtal köras på 0,5T.

I princip måste jag då upp i tre gånger så många varv för att få det att fungera.

Tre gånger 200 varv är inte så roligt att linda :(

MVH/Roger
PS
Har använt denna formel (kärnans tvärsnittsarea sägs vara 76mm^2):

\(B_{max}=\frac{U_{rms}}{4,44NAf}\)

Jag planerar alltså med att köra lite drygt 50kHz och antal primära varv är för närvarande 3, Urms är Up vid 50% d-c dvs max 12Ve per primärhalva (läs att 12V-batteriet är fulladdat).
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Marta »

Har Du övervägt flyback? Då kan Du få betydligt färre varv att linda. Det är annan kärna med luftgap, så Du kanske skall skaffa båda för att kunna experimentera.
Leta bland tillverkarnas appnoter för att hitta en referensdesign och modifiera den till att ge de spänningar Du behöver.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av YD1150 »

Utspänningen kommer att vara +10V, 0 och sedan -10V om du har samma antal varv tror jag...mäter du på drain till jord så blir det 20V som transistorn måste tåla. Med noll menar jag dödtiden då ingen transistor leder. En spänningsdubbling i likriktaren halverar kravet på antal varv. Ett sätt är att du har en hjälplindning till återkopplingen som du har nämnt själv. Transformatorformeln gäller vid sinus, med fyrkantsvåg som byter du ut 4,44 mot 4! Åker pendeltåg just nu så det skumpar en del om det finns stavfel i texten så beror det på det.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Inte säker på att det där stämmer :)

Säg att du bara har en lindning och pulsar [0;10]Vp, då får du ut [0;10]Vp (eller nog mer riktigt, +/-5Vp).

Om man sen adderar en lindning, med samma antal varv och som därför dubblerar flödet, då borde man få ut [0;20]Vp för annars ser jag ingen vits med push-pull.

Vitsen kan ju liksom inte enbart vara att ingen DC går i kärnan, vitsen måste vara (tror jag) att man faktiskt kan typ nyttja dubbla inspänningen som sving.

Tänker lite på mina utgångstransformatorer som är specade till 230Ve@15Hz över de båda primärhalvorna och denna spänning nås tack vare push-pull trots att matningen bara är på 450V, läs att hela 230Ve*sqrt(2)*2=650Vpp kan svingas trots 450V matning!

Detta faktum kan man sedan också nyttja i typ bilen där man bara har 12V och få ut 4 ggr högre effekt än ett komplementärt steg (fast det gäller alltså att nyttja trafo+PP då), effekten är alltså liks bra som bryggkopplat, för att inte säga bättre för utgångstrafos klipper skönare :)

Jag tycker ditt förslag på trafgo-lösning är så lysande att jag kommer implementera det.

Nu MÅSTE jag bara veta hur man beräknar flödestätheten.

På bussen idag blev jag att tro att jag principiellt tänker rätt men att det i praktiken INTE är 2*12Vp över lindningen utan bara 12Vp så den B jag räknat ut kan eventuellt halveras, MEN 0,25T är aningen högre än 0,2T så jag bör nog linda på ett varv till ändå.

Samtidigt är faktiskt inte en trafo så avhängigt kärnan, det går att transformera med luft-kärna :)

Så om kärnan mättas lite kanske inte spelar så stor roll?

Men jag tror ändå jag skall uppgradera till 4 varv isf 3 varv på primären och räkna om sekundärlindningarna.

Fast bara om min teori med B stämmer.

Gör den det?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Marta skrev:Har Du övervägt flyback? Då kan Du få betydligt färre varv att linda. Det är annan kärna med luftgap, så Du kanske skall skaffa båda för att kunna experimentera.
Leta bland tillverkarnas appnoter för att hitta en referensdesign och modifiera den till att ge de spänningar Du behöver.
Tack Marta för ditt tips!

Jag börjar faktiskt överväga det YD1150 tipsade mig om dvs en Royer-oscillator (som även är implementerad i hans pdf om oscilloskopbygge från 1959).

Jag börjar överväga det av fyra skäl:
1) Kopplingen är egentligen löjligt enkel och precisionen med "enbart" varvförhållanden räcker
2) Batteriet kan få försörja glöden direkt utan krusiduller (annat än nån konding om jag förstått saken rätt)
3) Kretsar är tråkiga och användandet av dom speglar egentligen konstruktörens okunnighet (OM inte användandet är berättigat typ att man behöver en 8-bitars Flash-A/D med 256 komparatorer...)
4) Jag gillar diskreta lösningar så länge det är praktiskt möjligt.

Kan vara kul att sätta sig in i varför saker egentligen oscillerar och vad man måste tänka på.

MVH/Roger
PS
Noterar att ovanstående pdf inte har nån konding i den primära svängningskretsen. Vad är då tidskonstanten för svängningen? Den återkopplande spolens induktans delat med nåt R, eller? Kanske skulle tillägga det att jag egentligen inte är ute efter att lösa saker utan vill mer förstå och lära mig saker.
Skriv svar