Nybörjare med problem. Får inte till filer till skrivare.

Allt som rör 3D-skrivare.
Mixon1
Inlägg: 33
Blev medlem: 23 juli 2011, 09:21:31

Nybörjare med problem. Får inte till filer till skrivare.

Inlägg av Mixon1 »

Hej alla kunniga!

Jag är alltså helt grön på dessa fantastiska maskiner, och det är min första 3D printer.

Jag köpte en Creality CR 10S PRO, testade medföljande katt att skriva ut, otroligt vilken finish direkt ur kartong!

Problemet är att när jag laddat ner en fil från Thingiverse och slicat den i Cura 4.30, och fått en fil:
"CCR10SPRO_CR10S-Pro_filament_guide_pt_1.gcode" på SD kortet som jag stoppar i maskinen, men där finns ingen fil?
(japp, jag har kollat att SD kortet sitter i korrekt!)

Jag har jämfört med utseendet på filen som finns på det medföljande kortet, och det ser rätt ut?
Är filnamnet för långt, eller har ogiltiga tecken etc.? Borde det inte larmat i Cura i så fall?

Jag inser att det inte blivit rätt, men vad har jag gjort för fel?
I Cura har jag ställt in munstycke, trådtjocklek samt material, supportmaterial.

Jag testade även att lägga in filen på det medföljande SD kortet då jag misstänkte att det fattades ett program el. dylikt. Men nej. Alla medföljande filer men inte min.

All hjälp uppskattas!

Med vänlig hälsning Mikael
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Nybörjare med problem. Får inte till filer till skrivare

Inlägg av ToPNoTCH »

Prova att döpa om den till ett kortare namn innan du flyttar den till printern.
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: Nybörjare med problem. Får inte till filer till skrivare

Inlägg av taimanov »

Du får prova att korta av filnamnet och ta bort andra tecken än bokstäver.
Mixon1
Inlägg: 33
Blev medlem: 23 juli 2011, 09:21:31

Re: Nybörjare med problem. Får inte till filer till skrivare

Inlägg av Mixon1 »

Oj! Snabba svar :-)

Tack! Jag ska prova det i morgon kväll, just nu kör jag grisen, bara för att köra något...
Och nu är den halvfärdig så jag vill inte avbryta

Jag återkommer om hur det avlöper.
Mixon1
Inlägg: 33
Blev medlem: 23 juli 2011, 09:21:31

Re: Nybörjare med problem. Får inte till filer till skrivare

Inlägg av Mixon1 »

Nu fungerar det :mrgreen:

Det räckte med att korta ner filnamnen, så kom alla med utan knot!

Just nu ligger en filamentstyrning under uppbyggnad i skrivaren, jag kör med PLA som medföljde skrivaren, än så länge.
Jag tänkte försöka lära mig på det enklare materialet först, innan jag går lös på ABS.
Det ska väl inte vara så svårt, bara man fått in temperaturerna en gång för alla, och hålla sig till ett fabrikat.

De första uppgraderingarna på skrivaren som jag gjort var att "steloperera" de båda skruvarna i Z-led med drev och tandrem som förbinder dem.
Den uppgraderingen borde vart gjord från fabrik! Det räckte med en utskrift för att begripa det.
Den andra uppgraderingen var nya delade muttrar med fjäder på Z-skruvarna för att förhindra att Y-balken sjunker av sig självt.
Det verkar fungera bra!

Jag har beställt en flexibel magnetisk skrivyta så man slipper vålda sig för att få bort utskrifterna, samt ny "all metall hotend" men vet inte om det blir något bättre för det, köpte mest för att kunna köra i andra material framöver.

Jag Tackar och Bugar för hjälpen, ToPNoTCH och Taimanov!!!

Med största säkerhet återkommer jag med nya "dumma" frågor :oops:

Mvh Mikael
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Nybörjare med problem. Får inte till filer till skrivare

Inlägg av ToPNoTCH »

Kul att du återkopplade...alltid roligare att komma med tips då.

Skriv så det ryker :tumupp:
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2487
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: Nybörjare med problem. Får inte till filer till skrivare

Inlägg av Hedis »

Missa även inte att man måste göra reload lr vad det nu står i menyn när man haft ur kortet för att den ska initiera om det.
Mixon1
Inlägg: 33
Blev medlem: 23 juli 2011, 09:21:31

Re: Nybörjare med problem. Får inte till filer till skrivare

Inlägg av Mixon1 »

Det behövde jag inte!?
Jag stoppade bara i kortet så fann skrivaren filerna.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2487
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: Nybörjare med problem. Får inte till filer till skrivare

Inlägg av Hedis »

Jamendåså! :) Kan ju säkert skilja mellan olika versioner på Merlin. Jag tänkte bara så det inte var något sådant som ställde till det för dig.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Nybörjare med problem. Får inte till filer till skrivare

Inlägg av SeniorLemuren »

Min skrivare vägrar skriva ut om det finns åäö/ÅÄÖ i filnamnet. Kanske värt att kolla också.
Mixon1
Inlägg: 33
Blev medlem: 23 juli 2011, 09:21:31

Re: Nybörjare med problem. Får inte till filer till skrivare

Inlägg av Mixon1 »

Tack för alla input! Kul att så många intresserar sig :-)

Jag har kört lite fler utskrifter och det verkar fungera alldeles utmärkt!
Jag har märkt att det är lite känsligt hur långa filnamn den accepterar, det kan räcka att ta bort något ord, så tar den det.

Jag har inte printat något egenritat än, har inte hunnit. Har ju heltidsjobb som stjäl en massa fritid :mrgreen:
Men de utskrifter jag hämtat från Thingiverse, så verkar de vara något stora.
Bl.a. ett hjul som ett lager på Ø22mm skulle ha presspassning i, visade sig ligga på ca. Ø22,3mm. Det gick visserligen att limma.

Hur har ni upplevt måttavvikelser? Jag menar nedladdade kontra egen konstruerat?
Eller brukar man få kalibrera skrivaren? (hur tusan går det till? ändra i programvaran? justera i %?).

Jag ritar/konstruerar helst i SolidWorks 2016, gillar det cad programmet bäst. (FYI)

Tips och funderingar är varmt välkomna!

Mvh Mikael
tingo
Inlägg: 285
Blev medlem: 17 maj 2017, 17:55:40
Ort: Oslo, Norge

Re: Nybörjare med problem. Får inte till filer till skrivare

Inlägg av tingo »

Kalibrering - jo, en skriver må kalibreres. Enkel test: skriv ut en figur med kjente mål (eksempelvis en kube på 20x20x20 mm) og mål den med skyvelære. Er målene korrekte?
En annen test man bør gjøre er å be skriveren om å ekstrudere en kjent lengde filament (eksempelvis 10 cm) og så måle denne etterpå. Er den 10 cm?

Toleranser på mål: når jeg designer deler (mye OpenSCAD, litt FreeCAD) så legger jeg alltid inn en "fudge factor" på detaljer som er kritiske (eksempelvis hull hvor en del skal ha "press fit" inni) slik at jeg enkelt kan justere den med 0.1, 0.2 mm eller hva som trengs for å få perfekt fit hvis det ikke blir det første gangen.
Mixon1
Inlägg: 33
Blev medlem: 23 juli 2011, 09:21:31

Re: Nybörjare med problem. Får inte till filer till skrivare

Inlägg av Mixon1 »

Tack!

Det låter rimligt! Jag har ritat några egna delar som jag printat ut och mätt upp, de stämmer perfekt! (när jag kört i PLA, vill säga!).
Nästa projekt är hållare till elektrolytkondingar som inte får plats på kretskortet, de ska tillverkas i ABS som tål värme bättre.
De hållarna måste stämma bra i mått så de passar, så det blir nästa utmaning.
Skriv svar