Felsökning Cylinda Torktumlare 3-30

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
)ExecutoR(
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
Ort: Hälsingland

Felsökning Cylinda Torktumlare 3-30

Inlägg av )ExecutoR( »

Hej!

Jag har problem med torktumlaren igen. Förra sommaren skrek den så det hördes i hela huset, men efter ett antal timmars skruvande och byte av lager i motorn, och några andra på vägen (helt sjukt hur mycket man var tvungen att demontera för att få ut motorn) så har den fungerat fint fram till nu i veckan när den bara dog mitt i ett torkprogram.

Tumlaren är av modell 3-30 med artikelnummer 9206072.

Displaydelen är nu helt död. Lampan som indikerar att maskinen är på lyser som den ska, men inget annat livstecken går att hitta. Jag har börjat felsöka de enkla stegen, som att se till att inga kablar eller kontakter uppenbart skakat loss, surfade runt på nätet och hittade denna PDF som gav lite vägledning.

Det jag kunnat konstatera är att det inte finns någon DC-spänning alls mellan ST-8-1 och ST-8-2 i kontakten som går till frontpanelen med display och knappsats, och ungefär där slutar Cylinda vara behjälpliga i felsökningsmaterialet. Nästa steg anser de nog är att byta ut styrkortet, som de säljer för 4.950,00 kr.

Mitt mål är att få tillbaka DC-strömmen där den ska vara i hopp om att resten då fungerar. Jag tycker inte det borde vara en så avancerad del att felsöka, men vi får väl se. Jag har ingen större erfarenhet av att felsöka sånt här, har bara gjort enklare lagningar tidigare där uppenbart dåliga komponenter, som dioder eller kondensatorer bytts ut. Till min fördel verkar kretskortet vara enkelsidigt, viket gör det mycket mindre krångligt.

Alla tips på vad jag bör titta på mottages tacksamt, under tiden försöker jag ta mig framåt på egen hand.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
)ExecutoR(
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
Ort: Hälsingland

Re: Felsökning Cylinda Torktumlare 3-30

Inlägg av )ExecutoR( »

Har identifierat TOP210 8-pin komponenten som huvuddelen i DC-konverteringen, datablad här:
https://ac-dc.power.com/system/files_fo ... 209210.pdf


Jag har också börjat försöka lista ut vilka komponenter som är vilka utifrån TOP210-databladets exempeldiagram.
top210.png
Har också skapat en bild med båda sidorna av kortet över varandra så man får både banorna och komponenterna i samma bild men jag vet inte om det gör det lättare eller svårare att se. :P
overlay.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Felsökning Cylinda Torktumlare 3-30

Inlägg av Borre »

Mät om du har någon spänning mellan TOP210s C och S, du bör mäta omkring 5.7V.
Mät även mellan D och S också.
Användarvisningsbild
)ExecutoR(
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
Ort: Hälsingland

Re: Felsökning Cylinda Torktumlare 3-30

Inlägg av )ExecutoR( »

C -> S har jag 0V
D -> S har jag 0,3V
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Felsökning Cylinda Torktumlare 3-30

Inlägg av Borre »

Då mäter du inget över den stora kodensatorn heller, C1?
Försök mät var spänningen kommer in till kortet om det ens finns spänning där.
Finns det ingen likriktare på kortet?
Användarvisningsbild
)ExecutoR(
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
Ort: Hälsingland

Re: Felsökning Cylinda Torktumlare 3-30

Inlägg av )ExecutoR( »

Nej, typ inget på kondensatorn, samma 0,28V där.

Bra fråga angående likriktaren, jag antog först att det var dioderna närmst den stora kondensatorn, men de verkar ju ha annan funktion enligt TOP-databladet.

Kan den vara så här enkel? Med bara en diod och en resistor för att begränsa strömmen när kondensatorn är tom?
likriktare.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
)ExecutoR(
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
Ort: Hälsingland

Re: Felsökning Cylinda Torktumlare 3-30

Inlägg av )ExecutoR( »

Jag tror jag kan ha hittat nått!
kopplingschema-2.PNG
EL 3 - Termostat - Manuellt återställningsbar

Kanske inte så konstigt att det inte fans någon ström i maskinen? Ibland gör man det inte lätt för sig. S24 i manualen - överhettningsskydd, finns en knapp på baksidan för att återställa. Ska bara skruva ihop allt så ska jag prova den...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
)ExecutoR(
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
Ort: Hälsingland

Re: Felsökning Cylinda Torktumlare 3-30

Inlägg av )ExecutoR( »

Allt fungerar, ska rengöra filtren som det i manualen står att man ska göra innan man återställer.

Vet inte varför jag fick för mig att skruva isär allt direkt, säkert för att jag varit inne i maskinen förut och tänkte att jag säkert kopplat ihop något dåligt, sen när jag väl hade styrkortet framme fastnade jag i att felsöka från fel håll.

Tack Borre för dina tips, det ledde mig till att inse att det inte fans någon ström alls i kortet och att det inte bara vad DC-sidan som var död.
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Felsökning Cylinda Torktumlare 3-30

Inlägg av Borre »

Fint med enkla fel ibland :)
Skriv svar